جاده تو را می خواند

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، رودیوس هم مانند بسیاری از محصولات دیگر شرکت سانگ یانگ حاصل همکاری مشترک این خودروساز کره ای و شرکت مرسدس بنز است. این ون هم در ابتدا با دو موتور مرسدس بنز به دنیا آمد؛ موتور بنزینی 6 سیلندر و 3200 سی سی با قدرت موتور 217 اسب بخار و موتور 5 سیلندر دیزلی با حجم پیشرانه 2700 سی سی و 162 اسب بخار قدرت موتور. از همان ابتدا، منتقدان به موتور دیزلی این خودرو تاختند و آن را کهنه و خارج از رده خواندند، بااین حال همان منتقدان هم منکر قدرت و کیفیت موتور بنز نشدند. این خودرو را کن گرین لی طراحی کرد که پیش تر رdیس دپارتمان طراحی خودرو در کالج سلطنتی هنر در شهر لندن بود. الگوی او برای طراحی براساس قایق های لوکس مسافرتی بود.

جاده تو را می خواند

امید به بازارهای جدید

در سال 2008، سانگ یانگ از نسل جدید ون رودیوس رونمایی کرد. این طراحی مجدد بیش تر از آن رو بود که از حجم نقدها کم کند. در سرانجام سال 2011، به علت عدم موفقیت فروش در اروپا، شرکت تصمیم گرفت عرضه این مدل را در بازار اروپا متوقف کند. اما باز هم مدیران شرکت ناامید نشدند و مدل تازه ای را با نام تجاری رودیوس یورو (Rodius Euro) طراحی و روانه بازار اروپا کردند. این مدل به موتور ای-ایکس دی آی 200 (e-XDi200) دیزل مجهز شده بود که قدرت موتور را افزایش می داد. جعبه دنده هم تعویض شده بود و در دو حالت 5 دنده ای اتوماتیک و 6 دنده ای غیراتوماتیک ارائه می شد. این بار بیش تر نقدها را همین جعبه دنده غیراتوماتیک باعث شد که به نظر می رسید توان کافی برای انتقال نیروی موتور به چرخ ها را ندارد.

آیا واقعاً زشت است؟

قیافه رودیوس مخالفان سرسختی دارد، چنان که حتی تعدادی از نشریات و رسانه ها از رودیوس به عنوان زشت ترین خودرویی که تاکنون فراوری شده نام برده اند. حتی در برنامه مشهور تخت گاز هم موقع معرفی قیافه این خودرو را بیش از حد غمگین تعبیر نموده اند. در نظرسنجی روزنامه دیلی تلگراف 29 درصد رأی دهندگان رودیوس را به عنوان زشت ترین خودرویی که در جاده دیده اند انتخاب کردند. اما سانگ یانگ در پاسخ به همه نقدها بیانیه ای صادر کرد و نه فقط از طراحی این خودرو دفاع کرد که نوشت این خودرو می تواند در هر جاده ای نظر همه را به خود جلب کند. همه این نوشته ها باعث شد تا موفقیت این مدل در اروپا به مخاطره بیافتد.

عقب نشینی و دورخیز دوباره

حرکت بعدی شرکت سانگ یانگ اما نشان می داد که با وجود دفاع از طراحی رودیوس، مدیران تصمیم به عقب نشینی گرفته اند. نسل جدید رودیوس با نام کوراندو توریسمو در ابتدای سال 2013 و در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد. از نظر طراحی، مدل جدید بیش تر شبیه به کوراندو بود تا طراحی بدنام رودیوس نسل اول. نسل جدید تا 11 سرنشین را سوار می کرد و گنجایش 3240 لیتر بار را داشت. موتور به پیشرانه توربو دیزل 2000 سی سی مجهز شده بود و با دو جعبه دنده مختلف فراوری مرسدس بنز، یعنی جعبه دنده 6 دنده ای ساده و 5 دنده ای اتوماتیک کار می کرد. این موتور می توانست 155 اسب بخار قدرت به همراه 360 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. سامانه احتراق بهبود قابل ملاحظه ای پیدا نموده بود تا این مدل بتواند درجه یورو 6 را دریافت کند. تنها شباهت این مدل با پدر نه چندان خوش نامش در شاسی بود.

رودیوس در ایران

این مدل از فراوریات شرکت سانگ یانگ را شرکت رامک خودرو در ایران عرضه می نماید. بااین حال باید در نظر گرفت که ون و مینی ون ها در ایران چندان مورد توجه و محبوب نیستند. این مدل از ون شرکت سانگ یانگ مجهز به دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو و دو کیسه هوای سراسری است که از همه سرنشینان در برابر تصادف حفاظت می نماید و شاید برای یک ون خیلی قابل اتکا و مناسب به نظر نرسد.

منبع: دیوار

به "جاده تو را می خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده تو را می خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید