فیلم های برتر ژانر وسترن تاریخ سینما؛ بوی دود اسلحه!

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، هنگامی که از انتخاب بهترین فیلم های وسترن سخن به میان می آید، مفاهیمی چون بیابان، کلاه، کابوی، اسب و تفنگ به ذهن متبادر می گردد. به عبارتی دیگر با شنیدن این واژگان کنار هم بی درنگ ذهن انسان به سمت غرب وحشی و ژانری ریشه دار در هنر می رود؛ وسترن!

فیلم های برتر ژانر وسترن تاریخ سینما؛ بوی دود اسلحه!

در این مقاله قصد داریم به معرفی 20 فیلم وسترن برتر تاریخ سینما بپردازیم. در جمع آوری لیست بهترین فیلم های وسترن سعی شده تا به دوره های مختلف تاریخ سینما توجه گردد، اما باید دقت داشت که عصر طلایی وسترن، در دوران سینمای کلاسیک حول دهه های 40 و 50 بوده است. پس این موضوع که اکثر این آثار از این دوره انتخاب شده اند امری طبیعی است.

هنگامی که از انتخاب بهترین فیلم های وسترن سخن به میان می آید، مفاهیمی چون بیابان، کلاه، کابوی، اسب و تفنگ به ذهن متبادر می گردد. به عبارتی دیگر با شنیدن این واژگان کنار هم بی درنگ ذهن انسان به سمت غرب وحشی و ژانری ریشه دار در هنر می رود؛ وسترن!

وسترن کامل ترین ژانر سینمایی است. مادر همه گونه ها و ژانرهای دیگر. این ژانر که از آمریکا و تاریخ و فرهنگش سرچشمه می گیرد، ویژگی های خاص خود را دارد. یکی از ویژگی های اکثر وسترن ها لانگ شات است تا جایی که یکی از منتقدان اینطور استنباط می نماید که وسترن در لانگ شات اتفاق می افتد.

نماهای عمومی از دشت و بیابان و تنهایی قهرمان فیلم در تقابل با عظمت محیط جغرافیایی اطرافش همیشه با نماهای لانگ شات دوربین به نمایش در می آید. بیابان های بی آب و علف، گاوچران هایی که با اسب یکدیگر را تعقیب می نمایند، دوئل های دو نفره و کلانترهایی که از شهرها محافظت می نمایند، از دیگر خصوصیات آثار وسترن به شمار می روند.

شهرها برای ما آشنا هستند؛ مهم تر از هر چیز یک کافه دارند. جایی که اکثر تقابل ها و دعواها در آن رخ می دهد. یک کلانتری دارند که سلولی کوچک دارد و کلانتر نیز در آنجا مشغول به کار است. شاید این ویژگی های آمریکای در راستا تمدن کلیشه به نظر برسد، اما جادوی وسترن در همین است. بارها و بارها تکرار یک کلیشه بدون این که ذره ای از جذابیت آن کاسته گردد.

1. سرقت بزرگ قطار

عنوان اصلی: The Great Train Robberyکارگردان: ادوین اس پورترمحصول: 1903 آمریکابازیگران: برانکو بیلی اندرسون، ماری مورای

در روزهای شروعین سینما که فرانسه به عنوان قطب اصلی شروع سینما شناخته می شد و برادران لومیر با آثار واقع گرایانه و مستندشان از یک سو و ژرژ ملی یس با فیلم های جادویی خود از سوی دیگر تماشاچیان را حیرت زده می کردند، این ادوین پورتر بود که نخستین گام های جدی را برای ساختن فیلم های داستانی در آمریکا برداشت. بسکمک از تمهیدات تکنیکی از جمله استفاده از تدوین موازی، استفاده از نماهای آرشیوی و استفاده از میان نوشته برای نخستین بار در آثار پورتر دیده شدند. یکی از مهم ترین آثار پورتر سرقت بزرگ قطار است که پدر تمام وسترن ها و الگویی ازلی برای وسترن های کلاسیک آمریکایی به شمار می آید. سرقت بزرگ قطار نخستین فیلمی است که الگوهای وسترن را پایه گذاری می نماید و تقریبا تمام کلیشه های این ژانر مانند اسب، قطار، سرقت، تعقیب و گریز، گاوچران ها و در نهایت پیروزی قطب پروتاگونیست بر آنتاگونیست را در خود دارد. از سوی دیگر فیلم خشونتی افسار گسیخته - نسبت به زمان خودش - را ارائه می دهد و سبب می گردد که تا مدت ها به عنوان یکی از خشن ترین فیلم های سینمایی شناخته گردد. همچنین شایان ذکر است که در این فیلم برای نخستین بار سینما دوستان شاهد حرکت پن و تیلت دوربین بودند.

2. دلیجان

عنوان اصلی: Stagecoachکارگردان: جان فوردمحصول: 1939 آمریکابازیگران: جان وین، کلر تروور، توماس میچل

جان فورد که معمولا از او به عنوان بزرگ ترین وسترن ساز تاریخ یاد می گردد در سال 1939 با ساخت دلیجان تمام قواعد و محاسبات ژانر وسترن را به هم می ریزد. او در این فیلم تم گروهی نامتجانس از افراد را انتخاب می نماید و سعی می نماید داستانش را بر محور آن شکل دهد. گروهی از افراد که در ظاهر هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، با دلیجانی مشترک رهسپار سفر می شوند و در این بین اتفاقات مختلفی پیش می آید. در دلیجان فورد از هیچ ساختارشکنی ابایی ندارد و حتی در یکی از صحنه های مشهور تعقیب و گریز فیلم قانون 180 درجه را نیز بر هم می زند. جان وین نیز که بعدها به عنوان یکی از اصلی ترین بازیگران ژانر وسترن و آثار فورد به دنیای سینما معرفی می گردد، در این فیلم یکی از نخستین همکاری های پیروزیت آمیزش را با او انجام می دهد. دلیجان فیلمی مهم در تاریخ سینما به شمار می رود به طوری که اورسن ولز می گوید هنگام ساختن همشهری کین، دلیجان را 40 بار تماشا نموده است!

3. کلمنتاین عزیزم

عنوان اصلی: My Darling Clementineکارگردان: جان فوردمحصول: 1946 آمریکابازیگران: هنری فوندا، ویکتور ماتیور، لیندا دارنل

وسترن شاعرانه فورد این بار ما را به شهر تومستون می برد تا شاهد داستان انتقام وایات ارپ از خانواده شرور کلانتن به خاطر مرگ برادرش باشیم. داستان وایات ارپ که در واقعیت از اسطوره های غرب وحشی بوده است، دستمایه فیلم های سینمایی بسکمک شده است که در این بین کلمنتاین عزیزم بهترین آن هاست. اهمیت این شخصیت در دنیای غرب وحشی به حدی زیاد است که حتی خود فورد سال ها بعد در فیلم پاییز قبیله شاین دوباره شمایلی از او و داک هالیدی را به عنوان شخصیت های فرعی فیلمش به تصویر می کشد. در کلمنتاین عزیزم، هنری فوندا در نقش وایات ارپ خوش می درخشد و ویژگی هایی خاص به شخصیت او می بخشد. او نمونه ای کامل از یک مرد جان فوردی است؛ برای مثال با این که بسیار خوش قلب و جوانمرد است اما بی ادبی لوتی وارانه ای نیز دارد. یکی از موتیف های مهم فیلم لم دادن او روی صندلی و تکیه دادن پاهایش به ستون جلویی است. به نظر می رسد در این فیلم جان فورد حتی از طرز نشستن بازیگرش نیز برای پرداخت شخصیت کمک می گیرد.

4. رود سرخ

عنوان اصلی: Red Riverکارگردان: هاوارد هاکسمحصول: 1948 آمریکابازیگران: جان وین، مونتگومری کلیفت، والتر برنان

رود سرخ وسترنی جذاب از هاوارد هاکس است که داستان کوشش گروهی از آدم ها برای رساندن یک گله گاو به مقصدی خاص را روایت می نماید. جان وین گله داری پیروز است و مونتگومری کلیفت نقش جوانی را بازی می نماید که از کودکی تحت سرپرستی وین کار گله داری را آموخته است. حال پس از گذشت سالیان سال این کلیفت است که مورد مقبولیت همه قرار گرفته است و رییس بهتری برای گروه به نظر می رسد. همین موضوع وین را خشمگین نموده و بین آن ها درگیری رخ می دهد. در رود سرخ هاکس بازی استادانه ای از گله می گیرد. یعنی همان کاری که سال ها بعد در فیلم هاتاری که حول شکار حیوانات وحشی می گشت، انجام می دهد. در اینجا نیز گله گاوها تبدیل به شخصیت هایی مهم در فیلم می شوند و در بسکمک از کنش ها نقشی پررنگ و اساسی دارند. نکته مهم اما ضد قهرمان بودن جان وین در این فیلم است. او که همیشه به عنوان مردی با صلابت و خطاناپذیر در وسترن های مختلف ظاهر می شد، این بار نقش شخصی را بر عهده می گیرد که حسادت سبب می گردد تا دست به اعمالی غیر انسانی بزند. رود سرخ پس از گذشت سالیان سال همچنان وسترنی دیدنی است.

5. گنج های سیرا مادره

عنوان اصلی: The Treasure of the Sierra Madreکارگردان: جان هیوستونمحصول: 1948 آمریکابازیگران: همفری بوگارت، والتر هیوستون، تیم هولت

به جان هیوستون در عالم سینما لقب شارع شکست خورده را داده اند. در اکثر آثار او شخصیت های اصلی در نهایت با ناامیدی تمام شکست می خورند و از رسیدن به هدفی که از ابتدا در پی آن بودند باز می مانند. گنج های سیرا مادره نیز از این نگاه تلخ هیوستون در امان نیست. فیلم داستان گروهی از افراد را روایت می نماید که در اثر فقر به دنبال پیدا کردن طلا رهسپار سفری طولانی می شوند و در انتها نیز چیزی به دست نمی آورند. گنج های سیرا مادره درباره طمع و حرص برای رسیدن به مادیات بیشتر است تا جایی که خوی حیوانی به نگاه انسانی غلبه کند. این غلبه خوی حیوانی را همفری بوگارت به زیبایی هر چه تمام تر در فیلم به تصویر کشیده است و با بازی اندازه خود یکی از شخصیت های به یاد ماندنی تاریخ سینما را رقم زده است. والتر هیوستون - پدر کارگردان - نیز به عنوان راهنمای این گروه به ایفای نقش می پردازد. او با شخصیت طنز آلود خود تعادل بین تراژدی و طنز را به خوبی در فیلم برقرار نموده است. گنج های سیرا مادره را می توان وسترنی تلخ درباره ذات حریص بشریت دانست. فیلم جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای هیوستون به ارمغان آورد.

6. ماجرای نیمروز

عنوان اصلی: High Noonکارگردان: فرد زینه مانمحصول: 1952 آمریکا بازیگران: گری کوپر، توماس میچل، گریس کلیماجرای نیمروز وسترنی خاص در تاریخ سینما محسوب می گردد. در این فیلم گری کوپر نقش کلانتری را بازی می نماید که بر خلاف کلانترهای فیلم های وسترن کلاسیک که به تنهایی به جنگ خلافکاران می رفتند، از مردم تقاضای کمک می نماید. موضوعی که به مذاق وسترن سازانی مانند فورد و هاکس خوش نیامد تا جایی که این فیلم را نابود نماینده ژانر وسترن دانستند. کلانتر فیلم زینه مان تنهاست و از تنهایی خود هراس دارد. او صلابت کلانترهایی مثل جان وین و هنری فوندا را ندارد و خود را نیازمند کمک همراهانش می بیند. البته خلاقیت های زینه مان در این فیلم محدود به حوزه شخصیت پردازی نیست و به حوزه روایی و فرمی نیز وارد شد. برای مثال، در ماجرای نیمروز زمان نمایشی با زمان داستان یکسان است. همین موضوع سبب می گردد تا بیننده آرام آرام همراه با کلانتر برای رسیدن به دوئل نهایی آماده گردد. تمهیدی که باعث شده تا امروز نام ماجرای نیمروز و زینه مان در تاریخ سینما جاودانه گردد.

7. شین

عنوان اصلی: Shaneکارگردان: جرج استیونسمحصول: 1953 آمریکابازیگران: آلن لد، جین آرتور، وان هفلین

شین وسترنی به یادماندنی از جرج استیونس با بازی آلن لد است که داستانش پیرامون هفت تیر کشی به نام شین می گذرد که به طورناخوانده وارد خانواده ای کشاورز می گردد و به عنوان کارگر نزد آن ها مشغول به کار می گردد. شین میخواهد تا گذشته خود را کنار بگذارد و زندگی جدیدی شروع کند. اما گویا برای او فراموشی دوران قدیم میسر نیست و گذشته مانند سایه به دنبالش می آید. به نظر می رسد که شین را می توان یک اسطوره کامل غرب وحشی دانست. او وفادار، باغیرت، شجاع و هوادار عدالت است. فیلم شین در زمان ساخت به شدت پرخرج شد تا جایی که گفته می گردد پروژه تا آستانه لغو نیز رفت. اما در نهایت اکران شد و پیروز شد جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری را از آن خود کند.

8. جانی گیتار

عنوان اصلی: Johnny Guitarکارگردان: نیکلاس ریمحصول: 1954 آمریکابازیگران: جوآن کراوفورد، استرلینگ هایدن، مرسدس مک کمبریج

همیشه از سوی تعداد اندکی از سینما دوستان انتقاداتی به فیلم های وسترن بابت بی توجهی به زنان وارد شده است. آن ها معتقد بودند زنان در آثار وسترن صندلیی بالاتر از خانه دار ندارند و این مردان هستند که حماسه ها را رقم می زنند. جانی گیتار را می توان یکی از وسترن های آوانگارد تاریخ سینما و جوابیه ای برای این انتقاد به حساب آورد. وسترنی خاص که برای نخستین بار یک زن در نقش اصلی و به عنوان یک هفت تیر کش در آن ظاهر شده است. در این فیلم جوآن کراوفورد در نقش زنی به نام وینا ظاهر شده است که مانند مردان هفت تیر به کمر می بندد، به کافه و بار می رود و زمین دار است. همین خصوصیات محکم روحی و حتی ظاهری او سبب شد تا جانی گیتار به عنوان یکی از فیلم های فمنیستی مهم در تاریخ سینما جاودانه گردد. در جانی گیتار حتی آنتاگونیست ماجرا نیز یک زن است و همین سبب می گردد تا شاهد یک جدال کاملا زنانه در فیلم باشیم.

9. ورا کروز

عنوان اصلی: Vera Cruzکارگردان: رابرت آلدریچمحصول: 1954 آمریکابازیگران: گری کوپر، برت لنکستر، ارنست بورگناین

رابرت آلدریچ هیچگاه بخاطر ساخت آثار وسترن مشهور نبوده است و عمده شهرت او به خاطر ساخت فیلم های نوآری مثل مرا مرگبار ببوس (1955) و یا تریلرهای روانشناسانه مانند چه بر سر بیبی جین آمد؟ (1962) است. اما ورا کروز در کارنامه او به عنوان یک نمونه وسترن خاص حائز اهمیت است. داستان فیلم در خلال انقلاب مکزیک در سال 1866 رخ می دهد، جایی که بنجامین ترین (گری کوپر) که قبلا در ارتش عضو بوده و جو ارین (برت لنکستر) هفت تیر کشی یاغی برای خدمت در ماموریتی با یکدیگر همراه می شوند. نگاه آلدریچ به مقوله خشونت در این فیلم بسیار خاص بوده است و فیلمسازان بسکمک مانند پکین پا در این گروه خشن و یا سرجیو لئونه در آثارش از آن تاثیر گرفته اند. می توان گفت تم مورد علاقه قهرمان در برابر ضد قهرمان آلدریچ در ورا کروز بیش از هر فیلم دیگری به چشم می خورد.

10. مردی از لارامی

عنوان اصلی: The Man from Laramieکارگردان: آنتونی مانمحصول: 1955 آمریکابازیگران: جیمز استوارت، آرتور کندی، دانلد کریسپ

در تاریخ سینما همیشه از آنتونی مان به عنوان یکی از معماران وسترن مدرن و پیشگام وسترن رواشناسانه یاد می گردد. مردی از لارامی را می توان از بهترین آثار او دانست که داستان مردی به نام ویل لاکهارت با بازی جیمز استوارت را روایت می نماید که برای دریافت انتقام مرگ برادرش به نیومکزیکو سفر می نماید. فیلم را می توان در طبقه وسترن هایی قرار داد که در آن ها غریبه ای وارد شهر می گردد و آرامش شهر را بر هم می زند، اما در ادامه فیلمنامه طی پیچشی ظریف به سمت نوعی شاه لیر وسترنی می رود و داستان خود را در سطح جدیدی ادامه می دهد. مردی از لارامی از بهترین همکاری های آنتونی مان و جیمز استوارت به شمار می رود که همچنان مانند الماسی در بین همکاری های پر تعداد این دو می درخشد.

11. جویندگان

عنوان اصلی: The Searchersکارگردان: جان فوردمحصول: 1956 آمریکابازیگران: جان وین، جفری هانتر، ورا مایلز

جویندگان را شاید بتوان پرآوازه ترین فیلم فورد دانست، که البته جزو آثار مناقشه برانگیز او نیز به حساب می آید، چرا که مخالفانش همیشه از این فیلم استفاده می نمایند تا گرایشات ضد سرخپوستی وی را هدف حملات خود قرار دهند. غافل از این که همین فورد چند سال بعد فیلم پاییز قبیله شاین را جلوی دوربین برد که در آن نگاهی همدلانه و دلسوزانه با سرخپوست ها دارد. فیلم داستان جان وین، قهرمانی تنها را روایت می نماید که پس از جنگ به خانه برادرش بازگشته اما کمی پس از ورود، با حمله سرخپوست ها به خانه و کشته شدن افراد خانواده روبرو می شوند. از سوی دیگر سرخپوست ها دختر کوچک خانواده را می دزدند و جان وین برای پیدا کردن او رهسپار راستای طولانی و خطرناک می گردد. در این راستا او با کشت و کشتارها، درگیری ها و انتخاب های اخلاقی بی شماری روبرو می گردد به طوری که بیننده در تمام دقایق فیلم با قصه ای درخشان دست و پنجه نرم می نماید. جویندگان با آن لانگ شات های بی نظیرش، با آن انتخاب های بین شرافت و عشقش و با آن نمای درخشان و معروف آخرش، جزو بهترین وسترن های تاریخ سینماست.

12. ریو براوو

عنوان اصلی: Rio bravoکارگردان: هاوارد هاکسمحصول: 1959 آمریکابازیگران: جان وین، دین مارتین، ریکی نیکلسون

می گویند هاوارد هاکس ریو براوو را در جواب به فیلم صلات ظهر زینه مان ساخته است. ریوبراوو سالیان سال است که در اکثر نظرسنجی ها از منتقدین به عنوان بهترین وسترن و یکی از درخشان ترین آثار تاریخ سینما انتخاب می گردد. فیلمی سرپا، خوش آب و رنگ و سرگرم نماینده که تمام عناصر یک وسترن شاهکار را داراست. این فیلم اولین قسمت از سه گانه وسترن هاکس است که بعد ها با ال دورادو و ریولوبو تکمیل شد. ریوبراوو روایت محافظت از پاسگاه شهر است که تیمی متشکل از جان وین به عنوان کلانتر، و تعدادی از همکارانش مسئولیت این کار را بر عهده دارند. هاکس در مصاحبه اش با رابین وود اعلام می نماید که هنرمند نیست و فقط با ساختن فیلم ها تفریح می نماید. ریوبراوو این تفریح را به خوبی نشان می دهد و سبب می گردد تا با وسترنی سرخوشانه طرف باشیم که در پس پرده طنز ها و شوخی هایش داستان جذاب خود را نیز روایت کند.

13. هفت دلاور

عنوان اصلی: The Magnificent Sevenکارگردان: جان استرجسمحصول: 1960 آمریکابازیگران: یول برینر، استیو مک کوئین، چارلز برانسون

هفت دلاور که بر اساس شاهکار عظیم کوروساوا یعنی هفت سامورایی (1954) ساخته شده است، داستان هفت تیرانداز را روایت می نماید که توسط مردم یک روستا در مکزیک اجیر می شوند تا در کنار یکدیگر از روستا در برابر دشمنان و تهدید ها محافظت نمایند. کریس آدامز که یول برینر نقش او را در فیلم بازی می نماید سردسته هفت تیرکش ها است. او گروهی متشکل از افراد مختلف با قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فرد را جمع می نماید و به سوی نبرد با دشمنان می رود. در نهایت نیز مانند فیلم هفت سامورایی دهکده نجات پیدا می نماید و این اجیر شده ها هستند که همچنان تنها می مانند.

14. مردی که لیبرتی والانس را کشت

عنوان اصلی: The Man Who Shot Liberty Valanceکارگردان: جان فوردمحصول: 1962 آمریکابازیگران: جان وین، جیمز استوارت، لی ماروین

مردی که لیبرتی والانس را کشت شاهکار بی بدیل جان فورد است. فیلمی تلخ که بازگشت فورد از بسکمک از عقایدش راجع به رویای آمریکایی و تمدن آمریکا به حساب می آید و انگار در اواخر دوران کاری اش بازگشت به زندگی روستایی را ترجیح می دهد. تعامل و برخورد و روانشناسی بین سه کارکتر جان وین و جیمز استوارت و لی ماروین - لیبرتی والانس- در این وسترن درخشان به حدی دقیق و در بسکمک از موارد جذاب است که هر عاشق سینمایی را با خود همراه می نماید. در مردی که لیبرتی والانس را کشت، فورد رابطه ای دیالکتیکی و فوق العاده دقیق را بین جان وین و جیمز استوارت پرورش می دهد. رقابت این دو بر سر دختر فیلم با نوعی رفاقت از جنس خشن مردانه اما وفادارانه همراه است. ابتدای کار سمت قدرت و تسلط این رابطه دو طرفه جان وین است اما با گذر زمان آرام آرام کفه ترازو به سمت استوارت سنگینی می نماید. در نهایت این جان وین است که با جوانمردی از سمت رقابت این رابطه دو طرفه کنار می کشد و گویی خود را جاودانه می نماید. با این که فیلم با استوارت شروع و انتها می پذیرد و او افتخار مشهور شدن به عنوان مردی که لیبرتی والانس را کشت دارد و بعد ها نیز یکی یکی پله های ترقی را طی می نماید اما قهرمان همیشگی و جاودانه و اسطوره ای فیلم جان وین است.

15. ال دورادو

عنوان اصلی: El Doradoکارگردان: هاوارد هاکسمحصول: 1966 آمریکابازیگران: جان وین، رابرت میچام، جیمز کان

وسترن دیگری از هاوارد هاکس با بازی جان وین و رابرت میچام که مانند بسکمک از وسترن های متاخر جان وین درباره پیر شدن است. جان وین این بار علاوه بر دشمنان خارجی باید با یک عامل بازدارنده دیگر نیز دست و پنجه نرم کند؛ پیری. او که دیگر آن جان وین جوان آثار پیشین نیست در طول فیلم با دردی که در اثر اصابت یک گلوله ایجاد شده است روبرو می گردد. این درد باعث می گردد او چالاکی پیشین خود را نداشته باشد و حتی سوار اسب شدن نیز برایش سخت گردد. بسکمک ال دورادوی هاکس را بازسازی دیگری از ریو براوو می دانند. شهر همان شهر پیشین است، داستان شبیه به همان داستان است و حتی شخصیت ها تقریبا همان شخصیت ها هستند. این هم از عجایب ژانر وسترن و استعداد هاکس است که قادر است یک داستان را عینا بارها و بارها تعریف کند و سینما دوستان هر بار با لذتی دو چندان آن را تماشا نمایند.

16. خوب بد زشت

عنوان اصلی: The Good, the Bad and the Uglyکارگردان: سرجیو لئونهمحصول: 1966 ایتالیابازیگران: کلینت ایستوود، لی وان کلیف، ایلای والاک

خوب بد زشت، ساخته پر آوازه سرجیو لئونه را می توان مطرح ترین فیلم وسترن اسپاگتی دانست. همان طور که اول مقاله اشاره نمودیم ریشه آثار وسترن در آمریکا و غرب وحشی بود، اما تعدادی از کارگردانان ایتالیایی به سرکردگی لئونه در ایتالیا اقدام به ساخت آثار وسترن با رویکرد شخصی خود کردند. این آثار بر عکس آثار وسترن کلاسیک آمریکایی از خشونت زیادی برخوردار بودند و در بیان صریح تر از آن ها عمل می کردند. خوب بد زشت معروف ترین نمونه این فیلم هاست که به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد و به عنوان سومین فیلم از سه گانه دلار اکران شد. فیلم داستان تقابل سه نفر در راه رسیدن به 200 هزار دلار پول را روایت می نماید و در نهایت نیز با دوئلی سه نفره و به یاد ماندنی انتها می یابد. لئونه پیروز می گردد با رویکرد خشن و طنزآلود خود، به مدت سه ساعت بیننده را مسحور تصاویر درخشان خود کند. موسیقی درخشان انیو موریکونه، آهنگساز بزرگ ایتالیایی، نیز در پیروزیت فیلم سهم ویژه ای داشت. امروز از این موسیقی در کنار موسیقی متن فیلم پدرخوانده، به عنوان معروف ترین موسیقی فیلم های تاریخ یاد می گردد.

17. این گروه خشن

عنوان اصلی: The Wild Bunchکارگردان: سام پکین پامحصول: 1969 آمریکابازیگران: ویلیام هولدن، ارنست بورگناین، رابرت رایان

سام پکین پا که معمولا با عنوان شاعر خشونت از او یاد می گردد، در سال 1969 دست به ساخت وسترنی غریب به نام این گروه خشن زد. این گروه خشن وسترنی خشونت بار بود که به شکلی جدی در کوشش بود تا از غرب وحشی و بزرگان آن اسطوره زدایی کند. فیلم را می توان تقابلی بین سنت و مدرنیته دانست و این موضوع در تقابل های اسب/ماشین بیشتر از هر چیزی هویداست. پکین پا در این فیلم به شکلی افراطی از مونتاژ استفاده می نماید و نتیجه این کار یکی از معروف ترین سکانس های انتهای تاریخ سینما را رقم می زند. در سکانس انتهای این گروه خشن پکین پا به شکلی آیزنشتاینی با استفاده از کوتاه کردن پلان ها، ریتم را سرعت بخشیده و زمان روانی را نیز طولانی تر نموده است. کات های پیاپی در این سکانس که با اسلوموشن همراه می گردد، سکانسی خونبار را می سازد که در آن تقریبا همه کشته می شوند. این گروه خشن وسترنی خاص در تاریخ سینماست که بر خلاف سنت های جان فوردی حرکت کرد و سعی کرد تا با استفاده از همین خاص بودن، نام خود را در تاریخ سینما جاودانه کند.

18. بوچ کسیدی و ساندس کید

عنوان اصلی: Butch Cassidy and the Sundance Kidکارگردان: جورج روی هیلمحصول: 1969 آمریکابازیگران: پل نیومن، رابرت ردفورد، کاترین راس

بوچ کسیدی و ساندنس کید وسترنی نفس گیر و جذاب از روی هیل است که بر اساس داستانی واقعی از اشخاصی به همین نام ساخته شده است. بوچ کسیدی و ساندنس کید دو دزد افسانه ای در اواخر قرن نوزدهم بوده اند که با سرقت از بانک و قطار روزگار می گذراندند. ویلیام گلدمن مسئولیت نوشتن فیلمنامه را بر عهده داشت و طی اقدامی هوشمندانه کمدی را چاشنی کار خود کرد و در نهایت نیز پیروز شد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را از آن خود کند. یکی از نقاط قوت اصلی این فیلم بازی درخشان پل نیومن و رابرت ردفورد در نقش های اصلی بود که در فیلم شیمی بی نظیری بین آن ها برقرار می گردد. بوچ کسیدی و ساندنس کید هر یک ویژگی های مخصوص به خود را دارند و یکدیگر را تکمیل می نمایند. در نهایت نیز هر دو کنار هم و به طرزی سرخوشانه کشته می شوند و تا لحظه پیش از مرگشان نیز شوخی هایشان را رها نمی نمایند. باید اشاره نمود که فیلم علاوه بر بخش فیلمنامه توانست جوایز اسکار بهترین موسیقی، بهترین ترانه و بهترین فیلمبرداری را نیز برای دست اندرکارانش به ارمغان بیاورد.

19. نابخگردده

عنوان اصلی: Unforgivenکارگردان: کلینت ایستوودمحصول: 1992 آمریکابازیگران: کلینت ایستوود، مورگان فریمن، جین هکمن

در سال 1992 بود که کلینت ایستوود توانست با ساخت نابخگردده بر اساس فیلمنامه ای از دیوید وب پیپلز روحی تازه به ژانر وسترن بدمد و این ژانر ریشه دار را دوباره احیا کند. فیلم روایت صعود دوباره یک قهرمان افول نموده وسترنی است. قهرمانی که خود ایستوود نقش او را بازی می نماید و مورگان فریمن نیز به عنوان همراهش او را در این راستا کمک می نماید. ایستوود در نابخگردده صندلی شخصیت اصلی فیلم را با صندلی خود فیلم یکی می نماید و مردی را به تصویر می کشد که در قدیم - همان دوران اوج وسترن - بزرگ ترین گانگستر زمانه خود بوده است و امروز از سوار شدن بر اسب نیز عاجز است، یعنی دقیقا همان وضعی که آثار وسترن در دوران پسا کلاسیک داشتند. در انتهای فیلم او دوباره وجهه ای اسطوره ای به شخصیت خود می بخشد، همان گونه که نابخگردده با درو کردن جوایز اسکار و نقد های مثبت منتقدان توانست وسترن را دوباره به صندلی حقیقی اش بازگرداند.

20. قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل

عنوان اصلی: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Fordکارگردان: اندرو دامینیکمحصول: 2007 آمریکابازیگران: برد پیت، کیسی افلک، سم شپارد

قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد که بر اساس رمانی از ران هانسن ساخته شده، بزدل همان طور که از اسمش پیداست به ماجرای قتل جسی جیمز، تبهکار معروف آمریکایی می پردازد. جسی جیمز که در قرن نوزدهم زندگی می نموده، به عنوان یکی از معروف ترین یاغی های تاریخ آمریکا که به خاطر بی رحمی و سنگدلی مشهور بوده، شناخته می گردد. برد پیت در نقش جسی جیمز و کیسی افلک در در شمایل رابرت فورد خوش درخشیده اند و پیروز شده اند تحت کارگردانی دقیق دامینیک، آرام آرام دو شخصیت محوری فیلم را پرورش دهند. قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد به عنوان وسترنی معاصر و امروزی، جذاب و دیدنی است.

منبع: زندگی امروز

به "فیلم های برتر ژانر وسترن تاریخ سینما؛ بوی دود اسلحه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم های برتر ژانر وسترن تاریخ سینما؛ بوی دود اسلحه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید