تملک اولین بانک استان مرکزی در مجموعه بازار تاریخی اراک تملک

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: اولین بانک استان مرکزی که در مجموعه بازار تاریخی اراک با عنوان بانک شاهی قرار گرفته است به زودی تملک می گردد.

تملک اولین بانک استان مرکزی در مجموعه بازار تاریخی اراک تملک

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی استان امروز دوشنبه 26 آذرماه 97 با اعلام این خبر گفت: مجموعه تاریخی بازار اراک دارای عناصر متعدد و ارزشمندی است که هر کدام یک مسیر به بالا بردن حس تعلق شهروندان اضافه می نماید، مسیری که در شرایط امروز اجتماعی یک عنصر بسیار مهم و حیاتی است چراکه تشویش فرهنگی موجود در جامعه یک خطر مزمن و مخرب است که باید به هر وسیله آن را کنترل کرد. در این دهلیز، کاراترین امتیاز، عناصر تاریخی است که می تواند بر نقاط مشترک افراد جامعه متمرکز گردد و یکی از حلال های مسائل عدیده اجتماعی باشد.

ایزدی اضافه کرد: این بانک که با نام بانک شاهی به ثبت ملی رسیده و متاسفانه در سال های گذشته بیشترین حجم تخریب و تهدید را پست سر گذاشته به زودی از محل اعتبارات بهسازی بافت های تاریخی وزارت راه و شهرسازی تملک می گردد تا پس از انجام مراحل قانونی تملک، مرمت اصولی ان در اسرع وقت انجام گیرد.

او در خصوص این بنا گفت: این بانک برای اطمینان از سودآوری، شعب خود را در مراکز صرافی ایران تأسیس می نموده و هیچگاه بیش از 25 شعبه نداشت که یکی از این شعب همین بانک اراک است. در این اثر نمونه ای از معماری غربی مشهود است که ترکیبی از معماری غربی-ایرانی است.این نوع معماری در سبک نئوکلاسیک جای می گیرد. از ویژگی های بارز نئوکلاسیک که در این بنا نمود پیدا نموده، بام شیب دار با پوشش شیروانی، تاکید بر تقسیم بندی عمودی در نما، تزئینات با احتیاط و خلاصه بکار رفته ، استفاده از سنتوری در ورودی است. همچنین یکی از تکنیکهای به کار رفته در بنا سقف کاذب است که ترکیبی از رابیتس بندی چوبی با پوشش گچی، جهت بدست آوردن سطحی صاف زیر شیروانی است.

این بانک با مالک خصوص در گذر چهارم (گذر لوطی هاشم) بازارتاریخی اراک قرار گرفته است و متعلق به دوره پهلوی اول است.

منبع: میراث آریا

به "تملک اولین بانک استان مرکزی در مجموعه بازار تاریخی اراک تملک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تملک اولین بانک استان مرکزی در مجموعه بازار تاریخی اراک تملک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید