دستاوردهای پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تشریح شد

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به عنوان یک موسسه پژوهشی و برای انجام تحقیقات علمی، فناوری به ویژه کاربردی، براساس مصوبه سی ام خرداد سال 66 شورای گسترش آموزش عالی تاسیس شد.

دستاوردهای پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تشریح شد

این پژوهشگاه برای نیل به اهدافی چون تحقیقات در زمینه های مختلف علوم زیستی، پزشکی، کشاورزی، دارویی و زیست فناوری گام برمی دارد و آموزش و تربیت متخصصان و محققان دانشگاه های کشور را به عهده دارد.

اکنون بیش از 200 نفر در بخش های مختلف پژوهشی، اداری و خدماتی این مرکز فعالیت می نمایند. علاوه بر این، تعدادی از متخصصان و پژوهشگران سایر دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی داخل و خارج کشور در انجام طرح های تحقیقاتی مشترک و برگزاری دوره های آموزشی با پژوهشگاه ارتباط دارند.

این پژوهشگاه را می توان مولود علمی جمهوری اسلامی دانست که با کوشش دانشمندان ژنتیک پس از انقلاب اسلامی تاسیس شد.

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به عنوان یکی از با سابقه ترین مراکز علمی در حوزه زیست فناوری و ژنتیک قریب به سی سال است که به فراوری دانش و ارائه خدمات ژنتیکی شهرت دارد و در بازه زمانی 6 ماهه دوم سال 1396 تا شهریور1397در فراوری بسیاری از فناوری ها از جمله آنزیم فیتاز، پروبیوتیک و مالچ زیستی موفق بوده است.

تثبیت ریزگردها توسط محققان پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری

موضوع دیگری که به دغدغه خاطر پژوهشگران پژوهشگاه بدل گردیده بحث ریزگرد است که موضوعی ملی تلقی می گردد ومحققان پژوهشگاه ژنتیک بعد از 5 سال تحقیق مستمر روشی را یافته اند که در آن از باکتری های مفید برای تثبیبت ریزگردها استفاده می گردد و به اصطلاح مالچ زیستی را ابداع نموده اند.

فرمول این مالچ که در پژوهشگاه ژنتیک و تنها با کمک مرکز بیابانزدایی دانشگاه تهران فراوری گردیده تاکنون در سه منطقه آزمایش گردیده و به خوبی موفقیت آمیز بوده است.

این مالچ با همکاری بخش خصوصی به فراوری نیمه صنعتی رسیده است، نسبت به آب و گیاه نفوذپذیر است، حداقل یک سال مقاوم است و هم در منطقه گرمسیری در محوطه وسیعی آزمایش گردیده و کارایی بسیار خوبی داشته است و امیدواریم با همکاری مسئولان استفاده از آن برای حل این مشکل ملی وسعت یابد.

تاکنون هزینه بسیاری برای توسعه و ساخت این مالچ اختصاص یافته است و بدون دریافت هیچ بودجه ای از دستگاه ها و فقط با صرفه جویی در بودجه های جاری پژوهشگاه پیش رفته است ولی متاسفانه مورد بی توجهی دستگاه ها مرتبط قرار گرفته است .

خدمات تخصصی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری

پژوهشگاه خدمات زیادی عرضه می نماید، در کلینیک تخصصی تشخیص ژنتیک پزشکی بیش از 400 نوع بیماری تشخیص داده می گردد که توسط پژوهشگران پژوهشگاه راه اندازی گردیده و 21 خدمت هم در زمینه آزمون محصولات زیستی وجود دارد.

همکاری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با وزارت بهداشت برای تشخیص محصولات تراریخته

این پژوهشگاه برای دو مجموعه از خدمات آزمایشگاهی تشخیص محصولات GMOs(تراریخته) و تشخیص کمی و کیفی روغن از لحاظ پروفایل اسیدهای چرب، همکار وزارت بهداشت است.

همچنین مرکز خدمات تخصصی پژوهشگاه با دانشگاه های شریف، شهید بهشتی، پژوهشگاه استاندارد و پژوهشگاه شیمی همکاری دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دستاوردهای پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تشریح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاوردهای پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تشریح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید