مدیریت هزینه های سلامت باید سال ها قبل شروع می شد

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، دکتر قاسم جان بابایی روز گذشته در دومین روز اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت با رویکرد پایش و نظارت، اظهارداشت: در دوره اخیر، همکاری خوبی بین حوزه درمان و بیمه سلامت شکل گرفته و هفته ای دو جلسه برگزار می گردد که عمده مسائل مطرح گردیده درباره مدیریت هزینه های درمان است.

مدیریت هزینه های سلامت باید سال ها قبل شروع می شد

وی اضافه کرد: در حال حاضر در شرایط خاصی قرار گرفتیم و شاید باید مباحث مدیریت هزینه را سال ها پیش شروع می کردیم، اما به هر حال این همراهی بین حوزه درمان و بیمه باید به سمت تنظیم بازار سلامت حرکت کند.

جان بابایی با بیان اینکه طرح تحول سلامت برای افزایش دسترسی مردم به خدمات و ایجاد عدالت در سلامت اجرا شد، توضیح داد: باید در شرایط فعلی انضباط در ارائه خدمت ایجاد گردد. البته این ضوابط خیلی دور از ذهن نیست، اما اجرای آن احتیاج به جدیت و شجاعت دارد. زیرا ایجاد انضباط قطعا منجر به انتقاداتی خواهد شد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه همکاران بیمه سلامت در اکثر استان ها، همکاری خوبی با حوزه درمان دارند، اظهار کرد: بدون یاری و همکاری حوزه درمان و بیمه سلامت نمی توان از مسائل فعلی خارج شد.

جان بابایی در ادامه گفت: ایجاد نظام ارجاع، سطح بندی خدمات و استحقاق سنجی، تدوین و اجرای محصولات دانشی و سامانه سیمای سرطان در حال اجرا است.

وی در ادامه گفت: مهم ترین راه برون رفت از شرایط فعلی که هزینه ها بالاست، نظام ارجاع و سطح بندی خدمت و استحقاق سنجی است.

معاون درمان وزارت بهداشت، اضافه کرد: در دوره اخیر همکاری خوبی بین بیمه سلامت و وزارت بهداشت رخ داد و دفترچه های بیمه ای که هم پوشانی داشت شناسایی شد و فاز دوم استحقاق سنجی نیز تا انتها شهریور اجرا می گردد. مقدمات سطح بندی بر اساس بیماری ها نیز در حال اجرا است.

وی درباره نظام ارجاع نیز بیان نمود: سطح بندی باید در قالب نظام ارجاع تعریف گردد. ارجاع فقط مربوط به بخش سرپایی نیست و حوزه بستری نیز در نظام ارجاع وجود دارد. تیم بیمه، فناوری اطلاعات و دانشگاه های علوم پزشکی باید با یکدیگر نظام ارجاع را ایجاد نمایند و در حال حاضر فعالیت های ستادی و دانشگاهی درباره نظام ارجاع در حال اجرا است. سه مرحله آمادگی و استقرار و عملیاتی سازی برای نظام ارجاع تعریف گردیده و اکثر دانشگاه های علوم پزشکی در حال حاضر در مرحله آمادگی قرار دارند.

جان بابایی با بیان اینکه در استان گلستان نظام ارجاع در حال حاضر با نوبت دهی الکترونیکی همراه است، اظهار کرد: تا انتها شهریور، در استان مازندران نیز به صورت کامل در شهر و روستا نظام ارجاع اجرایی می گردد.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: دانشگاه های علوم پزشکی استان هایی مثل گیلان و زنجان نیز کارهای بسیار خوبی در این راستا انجام دادند.

وی تاکید نمود: روسای دانشگاه های علوم پزشکی برای صرفه جویی در هزینه ها باید به سمت ایجاد نظام ارجاع حرکت نمایند. اگر نخواهیم راهنماهای بالینی و استانداردهای خدمت را اجرا کنیم، دانشگاه علوم پزشکی یک شهر دچار مسائل فراوانی خواهد شد.

جان بابایی با بیان اینکه تا انتها سال 20 دانشگاه علوم پزشکی حداقل نظام ارجاع را در چند شهر پیاده سازی خواهند کرد، اضافه کرد: در نظام ارجاع نیز باید راهنماهای بالینی اجرا گردد. وزارت بهداشت بر اساس قانون بودجه 97 موظف است برای حداقل 200 مورد از پرهزینه ترین خدمات راهنمای بالینی بنویسد و به کلیه مراکز ارائه دهنده خدمت و سازمان های بیمه گر ابلاغ کند.

معاون وزیر بهداشت در انتها با بیان اینکه 5 هزار و 600 خدمت در تعریف بیمه پایه وجود دارد، ادامه داد: در بازنگری خدمات پایه، باید استانداردسازی خدمت نیز انجام گردد. در حال حاضر برای اغلب خدمات پر هزینه، راهنمای بالینی نوشته گردیده و استاندارد خدمت هم انجام گردیده و در حال حاضر می خواهیم خرید راهبردی را انجام دهیم چرا که خرید راهبردی اجرای خدمت را تضمین می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مدیریت هزینه های سلامت باید سال ها قبل شروع می شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت هزینه های سلامت باید سال ها قبل شروع می شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید