برگزاری نشست مجازی انجمن ادبی کانون پرورش فکری در سه استان

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، نشست های انجمن های ادبی سه استان اصفهان، مرکزی و ایلام با حضور نویسندگان و شاعران و بچه ها و نوجوانان به صورت اینترنتی برگزار گردید.

برگزاری نشست مجازی انجمن ادبی کانون پرورش فکری در سه استان

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ فلش و سلفی، به دلیل گسترش بیماری کرونا و لزوم رعایت دستور های بهداشتی و فاصله های اجتماعی، نشست های انجمن های ادبی آفرینش کانون در فضای اینترنت در استان های اصفهان، مرکزی و ایلام برگزار گردید.

بر این اساس، طی روز های گذشته انسیه موسویان شاعر و مدیرکل آفرینش های ادبی و هنری کانون و حسین تولایی شاعر، با اعضای کودک و نوجوان انجمن های ادبی کانون استان های اصفهان، مرکزی و ایلام به صورت اینترنتی به تبادل نظر پرداختند.

گفت وگوی اینترنتی موسویان و تولایی با نوجوانان در اصفهان

کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان اصفهان در روز های 10، 12 و 14 فروردین 1399 میزبان سه نشست انجمن ادبی آفرینش به صورت مجازی بود.

اولین نشست روز یک شنبه 10 فروردین همراه با خوانش و نقد 11 شعر با حضور بیش از 100 عضو انجمن ادبی کانون استان برگزار گردید که در این جلسه آثار اعضا مورد نقد و آنالیز نهاده شد.

حضور حسین تولایی شاعر و مسئول انجمن های ادبی در جمع اعضای انجمن ادبی استان اصفهان باعث ایجاد انگیزه و علاقه در خلق اثر و حضور پررنگ نوجوانان در نقد و آنالیز آثار شد.

در ادامه این برنامه نیز مطالبی با موضوع هایکوواره های فارسی به صورت فایل صوتی از سوی مربی ادبی کانون پرورش فکری استان برای اعضا به اشتراک گذاشته شد تا اعضای انجمن نیز با این نوع از شعر کوتاه بیشتر آشنا شوند.

این برنامه با استقبال اعضای این انجمن روبرو شد.

دومین نشست نقد و شعرخوانی به صورت مجازی با حضور انسیه موسویان شاعر و مدیرکل آفرینش های ادبی و هنری کانون، اعضای انجمن، کارشناسان و مربیان استان اصفهان روز سه شنبه 12 فروردین 99 از ساعت 17 تا 19 برگزار گردید.

بر همین اساس در این نشست ادبی، شش اثر برگزیده در قالب شعر مورد نقد و آنالیز نهاده شد.

همچنین آثار پرنیان کعبه زاده، فاطمه خاشعی، نرجس بیگدلی، عسل رستگاری، مرضیه عبداللهی و زهرا شانظری، در گروه انجمن ادبی به اشتراک گذاشته شد.

ضرورت ایجاز در شعر، استفاده از ترکیبات درست، توجه به خلاقیت و مضامین جدید از نکته هایی بود که در این نشست ادبی مطرح و اشعاری که در این جلسه خوانش شد با موضوع های متنوع و مرتبط با روز های قرنطینه سروده شده بودند که این آثار از سوی موسویان، کارشناسان، مربیان و اعضای انجمن مورد بحث و آنالیز نهاده شدند.

نشست مجازی این انجمن در روز پنج شنبه 14 فروردین نیز برگزار گردید و در این نشست هم آثار داستانی اعضا مورد نقد و آنالیز نهاده شد.

یادآوری می گردد قرار است این نشست ها در روز های فرد و ساعت 17 به صورت مجازی برگزار گردد.

اولین انجمن ادبی روشنا در استان مرکزی اینترنتی برگزار گردید

انجمن ادبی روشنا با حضور 60 نفر از اعضای فعال و انسیه موسویان شاعر و مدیرکل آفرینش های ادبی و هنری کانون روز شنبه 9 فروردین از ساعت 18 تا 21 برگزار گردید.

این نشست که با حضور فعال مربیان و اعضای انجمن های ادبی استان مرکزی همراه بود، 10 نفر از اعضا به شعرخوانی پرداختند و آثار خوانده شده از سوی اعضای دیگر و موسویان مورد نقد و آنالیز نهاده شد.

موسویان ضمن معرفی کتاب های شعر مناسب به ارائه شرح هایی در زمینه اهمیت خیال پردازی و استفاده از تصاویر بکر و شاعرانه، شیوه به کارگیری تمهیدات زبانی برای تبدیل نثر به شعر سپید، رعایت محور عمودی، پیوستگی و انسجام در شعر، و اجتناب از تزاحم تصویری در شعر پرداخت.

او در ادامه اعضا را به خواندن و حفظ کردن شعر های کلاسیک برای آشنایی بیشتر با وزن عروضی و موسیقی شعر توصیه کرد و به شرکت نمایندگان در این نشست پیشنهاد داد برای شروع جهت شاعری در گام اول سرودن قالب های کلاسیک مانند مثنوی و چهارپاره را تجربه نمایند و بعد به سراغ قالب های نو بروند.

در انتها نشست، مسابقه بداهه سرایی برگزار گردید و در بخش مربیان آثار فاطمه آل طاهر و اعظم عباسی و در بخش اعضا یاسمن شریفی، زهرا علی آقایی و نیلوفر داودآبادی به عنوان برگزیده انتخاب شد و آن ها هدیه اینترنت رایگان دریافت کردند.

میزبانی آنلاین انجمن ادبی کانون ایلام از تولایی

روز 12 فروردین 99 در عصری خاطره انگیز با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناس مسئول و مربیان ادبی کانون استان ایلام؛ اعضای انجمن ادبی آفرینش در نشستی مجازی حضور در خانه دوست را تجربه کردند.

خانه ای که مهمانی سبز داشت یک دوست که نامش برای اعضای انجمن ایلام آشنا و انرژی بخش است و با حضورش واژه ها در خیال اعضا جوانه زد و قد کشید.

حسین تولایی شاعر نام آشنا با حضور گرم خود در انجمن مجازی آفرینش در روز هایی که اعضا در قرنطینه، ساعت ها و لحظه های تکراری را تجربه می نمایند یک روز با لحظه هایی ناب و خاطره انگیز را برای شان رقم زد.

تولایی در این جلسه در خصوص تفاوت شعر و نثر، شعر سپید و ویژگی های آن همچون زبان شعر، ایجاز در شعر، اقتصاد در شعر، صرفه جویی در کلمه، تخیل و عاطفه در شعر، جمله های شعارگونه و انواع شعر برای اعضای انجمن سخن گفت.

یادآوری می گردد در این انجمن دو ساعته 12 شعر در فضایی صمیمی همچون دو پنجره ای که هنوز خاطره شیرین آن بر زبان اعضا جاری ست، از سوی اعضا، مربیان و تولایی به نقد گذاشته شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "برگزاری نشست مجازی انجمن ادبی کانون پرورش فکری در سه استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نشست مجازی انجمن ادبی کانون پرورش فکری در سه استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید