قدیمی ترین دانشگاه های دنیا را بشناسید

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، دانشگاه های قدیمی جهان جزو مشهورترین و معتبرترین دانشگاه ها هستند. در این دانشگاه ها، دانشمندان سرشناسی تحصیل نموده اند و بسیاری از آن ها، جهانی علم را تغییر داده اند.

قدیمی ترین دانشگاه های دنیا را بشناسید

افزایش سن شاید برای تعدادی چندان خوشایند نباشد و همیشه سعی در پنهان کردن آن داشته باشند؛ اما این مسئله درباره دانشگاه های این لیست صادق نیست. این دانشگاه ها از هر شرایطی برای افتخار کردن به سابقه طولانی خود استفاده می نمایند. این افتخار دلایل خوبی هم دارد.

البته دانشگاه های قدیمی تر کمی با دانشگاه های مدرن امروزی تفاوت داشتند؛ برای نمونه، در زمان های قدیم بسیاری از دانشگاه ها فقط مردان را به عنوان دانشجو می پذیرفتند. اما این روزها دانشگاه ها تغییرات زیادی نموده اند.

در ادامه با تعدادی از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا آشنا خواهید شد. دانشگاه هایی که در عین قدیمی بودن هنوز هم فعالیت می نمایند و جزو دانشگاه های معتبر دنیا محسوب می شوند.

دانشگاه ماچراتا، 1290

دانشگاه ماچراتا (University of Macerata) در منطقه ای به همین نام در مرکز ایتالیا قرار گرفته است. در هفت دانشکده این دانشگاه بیش از 11 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند. تمرکز اصلی این دانشگاه در ارائه رشته های مرتبط با علوم اجتماعی و علوم انسانی است.

دانشگاه پروجا، 1308

یکی از قدیمی ترین دانشگاه های عمومی در اروپا دانشگاه پروجا (University of Perugia) است که در سال 1308 میلادی پایه گذاری شد. این دانشگاه بلافاصله بعد از تأسیس به وسیله پاپ آن موقع، به رسمیت شناخته شد. این دانشگاه در زمان پاپ کلمنت پنجم تأسیس شده بود. قبل از به رسمیت شناخته شدن به وسیله پاپ، این دانشگاه به عنوان مکانی برای تحصیل و مطالعه وجود داشت ولی این کار، رسمیت و اهمیت خاصی به این دانشگاه داد.

چندین پاپ در این مجموعه آموزشی تحصیل نموده اند. از جمله شناخته شده ترین دانشجویان این دانشگاه می توان به لوکا پاچیولی اشاره نمود. لوکا پاچیولی یک ریاضی دان و راهب فرقه فرانسیسکن بود که سامانه حسابداری دوطرفه (حسابداری دوبل) را تدوین کرد. به همین علت، او را پدر حسابداری دنیا می نامند. اکنون 28 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می نمایند.

دانشگاه ساپینزای رم، 1303

دانشگاه ساپینزای رم (Sapienza University of Rome) با این سابقه طولانی، تا به حال محل تدریس و تحصیل اساتید بسیار بزرگ و برندگان جایزه نوبل بوده است. این دانشگاه از نظر رتبه آکادمیک، جزو سی دانشگاه برتر اروپا است و در لیست قدیمی ترین دانشگاه های دنیا در جایگاه دوازدهم قرار گرفته است. علاوه بر این، این دانشگاه اولین دانشگاه اسقفی بوده و به وسیله بونیفاس هشتم بنیان گذاری شده است. او می خواست دانشگاهی را پایه گذاری کند که بتواند مستقیما بر آموزه های الهی آن ها نظارت داشته باشد.

از مشهورترین افرادی که در این دانشگاه تحصیل نموده اند و برنده جوایز متعددی و معتبری چون جایزه نوبل و اسکار شده اند می توان به این موارد اشاره نمود: فدریکا موگرینی، انریکو فرمی، امیلیو گینو سگر، دانیل باوت، برناردو برتولوچی و... .

دانشگاه کویمبرا، 1290

دویست سال بعد از افتتاح اولین دانشگاه، پرتغال تصمیم گرفت تا با افتتاح دانشگاه کویمبرا (University of Coimbra) وارد حوزه تحصیلات عالیه شود. این دانشگاه در زمان تأسیس در لیسبون مرکز پرتغال قرار داشت. بعدها چند بار جابه جا شد تا اینکه در نهایت به کویمبرا منتقل شد. کویمبرا شهری در مرکز پرتغال است.

تعداد دانشجویان این دانشگاه در حدود 24 هزار نفر است. هر سال هزاران دانشجوی بین المللی در این دانشگاه تحصیل می نمایند. این دانشگاه به خاطر قدمت طولانی و محوطه چشمگیری که دارد، در سال 2013 در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شده است. دانشگاه کویمبرا دارای چندین دانشکده است: دانشکده حقوق، دانشکده پزشکی، دانشکده علوم انسانی، دانشکده علوم و فناوری، دانشکده داروسازی، دانشکده اقتصاد، دانشکده روان شناسی و علوم آموزشی، دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی.

دانشگاه وایادولید، 1241

اگر کمی به سمت شرق اسپانیا سفر کنید، به دانشگاه وایادولید (University of Valladolid) می رسید. این دانشگاه در بخش خودمختار کاستیا و لئون اسپانیا قرار گرفته است و اکنون دارای هفت پردیس است که در سراسر این منطقه قرار گرفته اند. در زمان آغاز به کار این دانشگاه، اسپانیا به عنوان نهادی سیاسی که امروزه شناخته می شود، وجود نداشت. به همین علت این دانشگاه نیز مانند بسیاری از دانشگاه های این لیست، در طول تاریخ زندگی خود تغییرات زیادی را شاهد بوده است.

بنای اصلی این دانشگاه، معماری بسیار چشمگیر و جالب توجهی دارد. این بنا در انتهای قرن پانزدهم میلادی ساخته شده است.

دانشگاه سیه نا، 1240

سیه نا یک شهر کوچک در ناحیه توسکانی ایتالیا است. 20 هزار دانشجوی دانشگاه سیه نا (University of Siena)، تقریبا نیمی از جمعیت این شهر را تشکیل می دهند. جمعیت دانشجویان این دانشگاه در سال 1321 به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد. بسیاری از دانشجویان دانشگاه بولونیا (University of Bologna) در اعتراض به دانشگاه خود، به این دانشگاه نو منتقل شدند.

دانشگاه فدریکو دوم، ناپل، 1224

دانشگاه ناپل فدریکو دوم (University of Naples Federico II) در سال 1224 پایه گذاری شد. این دانشگاه، هفتمین دانشگاه قدیمی دنیا است و در ایتالیا نیز به عنوان سومین دانشگاه قدیمی این کشور شناخته می شود. این دانشگاه، قدیمی ترین دانشگاه عمومی دنیا نیز محسوب می شود. فدریک یا فردریش دوم، امپراتور مقدس روم، این دانشگاه را پایه گذاری کرد. دانشگاهی که هیچ ارتباطی با کلیسا نداشت که این مورد در زمان خود در خصوص دانشگاه ها بسیار نادر بود.

دانشگاه پادووا، 1222

دانشگاه پادووا (University of Padua) در واقع موجودیت خود را مدیون دانشگاه بولونیا است. تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه بولونیا در آن دانشگاه به لحاظ ایدئولوژیک وادار به محدودیت هایی شدند، در نتیجه تصمیم گرفتند تا دانشگاه نوی ایجاد نمایند تا در آن بتوانند آزادی فکری بیشتری را تجربه نمایند. از بین فارغ التحصیلان مشهور این دانشگاه می توان به منجمانی چون گالیله و نیکلاس کوپرنیک اشاره نمود.

دانشگاه کمبریج، 1209

دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) یکی از مشهورترین دانشگاه های دنیا است که داستان ها و ماجراهای فراوانی در خصوص آن روایت می شود. دانشگاه کمبریج زمانی شکل گرفت که تعدادی از محققان و دانشمندان تصمیم گرفتند تا از دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) جدا شوند. اکنون، بعد از گذشت بیش از 800 سال، دانشگاه کمبریج در لیست برترین دانشگاه های دنیا قرار گرفته است. علاوه بر این، سابقه طولانی و داشتن دانشجویان و اساتیدی برجسته، بناهای متعدد و محوطه این دانشگاه، معماری بسیار چشم نوازی دارند.

این دانشگاه در بسیاری از رشته ها برترین دانشگاه دنیا است و در همه رشته ها همیشه از برترین های دنیا محسوب می شود. دانشجویان این دانشگاه از بین برترین های دنیا گزینش می شوند. طبق مقاله ای که در سایت یو اس نیوز منتشر شده است، هیچ دانشگاهی مانند این دانشگاه در تغییر دنیا نقش نداشته است.

از دانشجویان مشهور این دانشگاه می توان به نام های زیر اشاره نمود:

آیزاک نیوتن که بیشتر عمر خود را در این دانشگاه گذراند و بسیاری از آزمایش های خود را در این دانشگاه انجام داد، فرانسیس بیکن، چارلز داروین، لودویگ ویتگنشتاین و استیون ویلیام هاوکینگ.

دانشگاه سالامانکا، 1164

دانشگاه سالامانکا (University of Salamanca) نخستین دانشگاهی بود که در محل اسپانیای امروزی پایه گذاری شد. این دانشگاه نیز مانند دیگر دانشگاه اسپانیا در این لیست، در منطقه خودمختار کاستیا و لئون قرار گرفته است. گرچه در خصوص روزهای ابتدایی این دانشگاه اطلاعات دقیقی در دست نیست، ولی تحصیل در این دانشگاه تقریبا از سال 1094 میلادی آغاز شده است. البته دانشگاه در سال 1164 میلادی به وسیله امپراتور لئون به رسمیت شناخته شده است.

در این دانشگاه مباحث مهم تاریخی شکل گرفته که پیرامون سفر کریستف کلمب بوده است. یکی در خصوص اینکه آیا سفر او اصلا امکان پذیر است و اینکه او و سایر همراهانش چطور باید با بومیان آمریکا رفتار نمایند.

دانشگاه سالامانکا در حال حاضر دارای شانزده دانشکده است: دانشکده هنرهای زیبا، دانشکده زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشکده علوم کشاورزی و محیط زیست، دانشکده علم شیمی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده حقوق، دانشکده اقتصاد و کسب وکار، دانشکده آموزش، دانشکده داروسازی، دانشکده زبان شناسی، دانشکده فلسفه، دانشکده جغرافی و تاریخ، دانشکده پزشکی، دانشکده روان شناسی و دانشکده ترجمه و مستندات.

دانشگاه آکسفورد، 1096

با وجود اینکه بحث های فراوانی در خصوص تاریخ تأسیس دانشگاه های قدیمی و قدمت آن ها وجود دارد، ولی کاملا واضح و روشن است که دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) نخستین دانشگاهی است که در دنیای انگلیسی زبان پایه گذاری شده است. البته درس های دانشگاه در سال های ابتدایی تدریس، با زبان لاتین تدریس می شده است.

این دانشگاه در سال 1167 اهمیت و رشد فوق العاده ای پیدا کرد و تعداد دانشجویان آن افزایش یافت. در آن موقع هنری دوم دانشجویان انگلیسی را از تحصیل در دانشگاه پاریس منع کرد. پس از اختلافی که بین دانشجویان و مسئولان آکسفورد در سال 1209 پدیدار شد، عده ای از کادر آکادمیک این دانشگاه به شهر کمبریج رفته و دانشگاهی را که امروزه به نام دانشگاه کمبریج می شناسیم را تأسیس کردند.

دانشگاه بولونیا، 1088

با وجود اینکه در سال 1158 میلادی از طرف فردریش اول، این دانشگاه به رسمیت شناخته شد و منشور سلطنتی دریافت کرد، ولی سابقه آغاز به کار این دانشگاه به سال 1088 میلادی برمی شود. برای سال های طولانی، دانشجویان این دانشگاه فقط می توانستند قوانین مدنی را در این دانشگاه بیاموزند.

دانته یکی از اساتید بسیار مشهور این دانشگاه است. دانشگاه بولونیا که به اختصار یونی بو نیز نامیده می شود دومین دانشگاه بزرگ ایتالیا است. این دانشگاه در شهر بولونیا قرار گرفته و در حدود 85,000 دانشجو دارد و دارای 23 دانشکده است. این دانشگاه از زمان تأسیس تا به حال همیشه جایگاه علمی خود را در سطح بالا حفظ نموده است.

دانشگاه قرویین، 859 میلادی

دانشگاه قرویین (University of Al-Karaouine) یا جامعة القرویین دانشگاهی است که در شهر فاس در کشور مراکش قرار گرفته است. این دانشگاه در کتاب رکوردهای گینس با عنوان قدیمی ترین دانشگاه دنیا که از زمان تأسیس همیشه در حال فعالیت بوده، ثبت شده است. این دانشگاه در سال 859 به وسیله فاطمه الفِهری دختر تاجری توانگر به نام محمد الفهری به عنوان بخشی از یک مسجد پایه گذاری شد.دانشگاه قرویین در حال حاضر نیز وجود دارد و رشته هایی مرتبط با علوم اسلامی، علوم حقوقی، فقه تطبیقی و... در آنجا ارائه می شوند.

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، 1293

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید (Complutense University of Madrid) یکی از بزرگ ترین و برجسته ترین دانشگاه های اسپانیا است. افراد سرشناس بسیاری از جمله شاعران، نویسندگان و دانشمندان مشهور دنیا در این دانشگاه تحصیل نموده اند. در سال 1785 این دانشگاه اولین دانشگاهی بود که به یک زن مدرک دکترا اعطا کرد. از هشت دریافت نماینده جایزه نوبل در تاریخ معاصر اسپانیا، هفت تن از آنان دانش آموخته این دانشگاه بوده یا در این دانشگاه تدریس می کردند.

منبع: کجارو / theculturetrip.com

به "قدیمی ترین دانشگاه های دنیا را بشناسید" امتیاز دهید

1 کاربر به "قدیمی ترین دانشگاه های دنیا را بشناسید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین دانشگاه های دنیا را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید