خانه تکانی ، تکنیک های تمیز کردن خانه

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، زمان زیادی تا عید نمانده است و کم کم می توان بوی بهار و نوروز را حس کرد. خانواده ها در این ایام به تکاپوی خرید شب عید و اتمام فعالیت ها و کارهای عقب مانده خود می افتند؛ اما شاید بتوان گفت یکی از کارهایی که تقریباً از همین روزها تا نزدیک های خود عید انجام می گردد و بیشتر آقایان از آن فراری هستند، خانه تکانی است. وقتی نام خانه تکانی می آید، بدن مردها مثل بید می لرزد و سعی می نمایند تا با بهانه های مختلفی مانند اضافه کاری و غیره، از زیر آن در بروند؛ ازاین رو همواره شاهد دعوای بین خانم و آقای خانه در انجام خانه تکانی هستیم. بیشتر خانم ها در پی روشی هستند که بتوانند خانه تکانی را لذت بخش تر نمایند تا هم خودشان خسته نشوند و هم تمامی اعضای خانواده را برای یاری کردن ترغیب نمایند. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله خبرنگاران ما قصد داریم تا به شما بگوییم که چگونه خانه تکانی را هم برای خودتان و هم تمامی اعضای خانواده لذت بخش کنید.

خانه تکانی ، تکنیک های تمیز کردن خانه

تکنیک های لذت بخش تر کردن خانه تکانی

زودتر از موعد خانه تکانی را آغاز کنید

اولین نکته ای را که باید در نظر داشته باشید این است که خانه تکانی بر خلاف آنچه که در فکر بیشتر افراد وجود دارد، فقط مختص شب عید نیست. خانه تکانی به منظور تمیز کردن منزل از هر گونه گردوخاک است و می تواند فعالیت های کوچکی مانند گردگیری تا شستن کامل دیوارها را شامل گردد. آلودگی و کثیفی همواره در منزل وجود دارد و اگر دقتی در تمیز کردن آن نگردد، سلامت اعضای خانواده را تهدید خواهد نمود؛ ازاین رو توصیه می گردد که حداقل هفته ای یکبار خانه تکانی را در منزل خود انجام دهید.

نکته دیگر اینکه امروزه بیشتر اعضای خانواده مخصوصاً خانم ها هم بیرون از خانه فعالیت می نمایند و سرکار می فرایند و ازاین رو وقت کمتری را در روز برای انجام فعالیت تمیز کردن منزل دارند. برترین کار این است که تمامی فعالیت ها را تقسیم بنده نموده و از زودتر از موعد آغاز نمایند. به این صورت دیگر هم به آن ها در روزهای آخر فشار کمتری وارد می گردد و هم اینکه کمتر خسته شده و به راحتی می توانند افراد منزل را ترغیب به یاری برای تمیز کردن منزل نمایند.

کارها را در خانه تکانی تقسیم بندی کنید

لازم نیست که در یک روز همه قسمت های مختلف منزل را تمیز کنید. فعالیت هایی را که باید انجام دهید در حالت کلی بر روی یک کاغذ بنویسید و هرکدام به بخش های مختلفی تجزیه کنید؛ برای مثال قسمت های مختلف منزل که باید تمیز شوند را در ابتدا بنویسید مانند آشپزخانه، اتاق ها، سرویس های بهداشتی و سپس هر کدام را به قسمت های تقسیم بندی کنید؛ برای مثال اتاق را به بخش های مختلفی تقسیم کنید و هر بار هرکدام را تمیز کنید.

هر دفعه یک زمان را اختصاص دهید

برای اینکه هم به شما و هم به اعضای خانواده فشار نیاید، هر روز اندازه زمان خاصی را برای تمیز کردن اختصاص دهید یا یک حداقل و حدبیشتر معین کنید. توصیه می گردد که اگر شاغل هستید و اینکه خانه تکانی فشار فیزیکی بیشتری بر روی شما نیاورد، حدبیشتر یک ساعت در روز را به خانه تکانی اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید: برترین روش های تمیز کردن لوستر کریستالی برای خانه تکانی عید نوروز

همه فعالیت ها را لازم نیست خودتان انجام دهید

برخی از فعالیت های منزل سنگین و خسته نماینده هستند مانند شستن فرش و تمیزکردن دیوارها. لازم نیست که شما همه این فعالیت ها را خودتان انجام بدهید، در غیر اینصورت باید عطای یاری دیگر اعضای خانواده را به لقایش ببخشید. برترین راه استفاده از خدمات دیگر شرکت ها است؛ برای مثال می توانید فرش های خود را به قالیشویی بدهید یا برای تمیز کردن دیوارهای منزل و دیگر قسمت های سخت از شرکت های خدماتی نیرو بگیرید. ممکن است این روش هزینه بر باشد ولی ارزش این را دارد که انرژی خود را برای دیگر قسمت های منزل بگذارید تا آنجا را بهتر تمیز کنید.

بچه ها را با جایزه تشویق کنید خانه تکانی نمایند

یکی از مسائل خانه تکانی خانم ها، بچه ها هستند. بچه ها بیشتر از مردها از این کار فراری هستند یا اگر هم فراری نباشد، با شیطنت های خود بیشتر جو منزل را به هم ریخته و مانع فعالیت درست خانم ها می گردد. از طرفی دیگر بچه ها به وسایل شخصی خود بیشتر از بزرگترها حساس هستند؛ ازاین رو برای اینکه بتوانید بچه ها خود را به تمیز کردن ترغیب و تشویق کنید، اول از همه بهتر است که به آن ها شرح بدهید که چرا باید وسایل خود را تمیزکند و به عبارتی دیگر خانه تکانی به چه معناست؛ سپس اگر آن ها اتاق خود را به خوبی تمیز کردند، برای اینکار یک جایزه در نظر بگیرید تا به اینصورت بتوانید آن ها را تشویق کنید.

در خانه تکانی سخت گیری نکنید

سخت نگیرید. حساسیت زیادی روی هرچیزی، نتیجه برعکس می دهد. در هنگامی که خانه تکانی را انجام می دهید، با اعضای دیگر صحبت کنید، لطیفه بگویید، بخندید، برای استراحت نوشیدنی های خوشمزه تهیه کنید، از آهنگ بهره ببرید و طوری رفتار کنید که انگار برترین کار زندگی خود را انجام می دهید.

خود را مقید به انجام هرکاری نکنید

شما قرار نیست که همه وسایل منزل را تمیز کنید. برخی از این وسایل، دیگر کارایی ندارد و فقط مکانی را اشغال نموده اند. بهتر است که هرچه سریع تر آن ها را دور بریزید. به عبارتی دیگر خود را از شر وسایل اضافه راحت کنید.

مساله دیگری که وجود دارد و بیشتر آقایان هم نتوانستند برای آن پاسخ مناسبی پیدا نمایند، این است که چرا برخی از خانم ها، وقتی یکی از کالاها را در کارتنی قرار داده و هرسال بدون استفاده، آن را می شویند. این کارها نه تنها اضافه است، بلکه بیشتر خسته نماینده و حتی باعث دعوا هم می گردد. این وسایل را کافی است در گوشه ای قرار داده و در مواقع احتیاج، آن را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: 5 ایده عالی و مقرون به صرفه برای تغییر ترکیب رنگ دکوراسیون منزل برای عید

در مواقع نشاط خانه تکانی کنید

حتماً لازم نیست که هرروز خانه خود را تمیز کنید. برخی از روزها، افراد منزل به حدی از فشار کاری و درسی خسته شده اند که حتی حوصله خودشان را هم ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند یک کار دیگری هم انجام بدهند. توصیه می گردد که هر یک روز در میان، هر قسمت از خانه را تمیز کنید تا اینطوری هم کمتر به شما فشار بیاید و هم متوجه فرآیند کار خود شوید.

از مواد و ابزار شوینده مناسب بهره ببرید

استفاده از مواد و ابزار شوینده مناسب و قوی به شما در افزایش سرعت تمیز کردن منزل یاری می نماید؛ برای مثال فرض کنید که قصد پاک کردن لکه ای را برروی سرامیک کف دستشویی دارید. اگر قصد تمیز کردن لکه را آب و تاید خالی را داشته باشید، باید زمان و انرژی زیادی را هدر بدانید و در آخر هم معلوم نیست که لکه واقعاً از بین می رود یا خیر. اگر استفاده از مواد شوینده مناسب، باعث از بین رفتن سریع لکه می گردد.

یک مثال دیگر، تمیز کردن کف است. بسیاری از خانم ها از دستمال خیس برای تمیز کردن سرامیک کف منزل استفاده می نمایند؛ این کار هم خسته نماینده است و هم اینکه ممکن باعث آسیب های فیزیکی گردد. برترین راه استفاده از تی شور هایی با دسته های بلند است. با استفاده از تی هم سرعت تمیز کردن کف افزایش پیدا می نماید و هم دیگر آسیبی به بدن نمی رسد.

نکته نهایی در خانه تکانی عید

خانه تکانی فعالیتی است که بیشتر اهالی منزل به خصوص آقایان از آن فراری هستند؛ اما به هر حال باید انجام گردد تا خانه از هرگونه کثیفی و آلودگی پاک گردد. برای همین تا می توانید خانه تکانی را باید برای خود لذت بخش تر کنید و اینکه از انجام اقدامات و فعالیت هایی خسته نماینده دوری کنید.

بیشتر بخوانید: 15 راز مهم خانه تکانی آسان عید برای خانم هایی که بچه کوچک دارند

نوشته های مرتبط

گردگیری لوازم منزل با 8 تکنیک و ترفند شگفت انگیز

برترین روش های پاک کردن چربی هود آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه

زشت ترین و ترسناک ترین گل ها و گیاهان جهان؛ از گل جسد تا گوسفندی

برترین روش های تمیز کردن ماشین ظرفشویی

منبع: افق کوروش

به "خانه تکانی ، تکنیک های تمیز کردن خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تکانی ، تکنیک های تمیز کردن خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید