شفاف سازی درباره بیمه راهنمایان گردشگری کشور

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، شفاف سازی درباره بیمه راهنمایان گردشگری کشور صورت گرفت.

شفاف سازی درباره بیمه راهنمایان گردشگری کشور

محسن حاجی سعید، رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری در یک نشست مجازی که تعدادی از راهنماهای گردشگری هم حضور داشتند و درحالیکه گروه معترض دعوت شده اما غایب بودند، به بعضی از این ابهام ها پاسخ داد.

او با مرور فرآیند تصویب بیمه راهنمایان گردشگری در مجلس و عملکرد سازمان برنامه و بودجه در جریان بیمه راهنمایان در سال 99 که اجرای آن را به تعویق انداخت، درباره جریان تصویب اعتبار بیمه در لایحه بودجه 1400 شرح داد: متأسفانه متوجه شدیم در لایحه بودجه 1400 دوباره بودجه حمایتی دولت حذف شد. مجبور شدیم دادخواهی را نسبت به وزارت میراث فرهنگی انجام دهیم که نمایندگان هم از این موضوع حمایت کردند و طرح پرسش شد که چرا در این موضوع تعلل شده و چرا حمایت ننموده اند. ما تقریبا پنج ماه پایانی سال 99 را فقط در سازمان برنامه بودجه، تأمین اجتماعی و مجلس گذراندیم و تا آخرین روزهای سال ابهام وجود داشت. در نهایت، این لایحه بدون رأی مخالفی در مجلس تصویب و دولت مکلف شد در بودجه 1400 از راهنمایان گردشگری حمایت کند.

حاجی سعید پیرامون شفاف سازی درباره بیمه راهنمایان گردشگری کشور اظهار کرد: تمام فرآیند بیمه به وسیله کانون و انجمن های سراسر راهنمایان گردشگری اطلاع رسانی شده است. ما سال 98 فراخوان دادیم و از دو گروه راهنمایانی که مستقل یا عضو انجمن ها هستند و خود را مشمول بیمه می دانند، خواستیم که مراجعه نمایند. بخاطر ندارم اطلاع رسانی ضعیف بوده باشد.

600 نفر بر چه اساس بیمه شدند؟

وی بعلاوه پیرامون شفاف سازی درباره بیمه راهنمایان گردشگری کشور تاکید نمود: مزیت بیمه برای همه راهنمایان مطابق با شاخص های مشخص شده و عضویت در کانون یا جامعه و هر تشکل دیگری، شرط بیمه راهنمایان گردشگری نیست.

نرجس السادات فقیه، مسئول کمیته بیمه کانون راهنمایان گردشگری در این میان شرحاتی را افزود: طبق نامه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با همراهی تشکل های موجود، شاخص هایی درنظر گرفته شد و به استان ها ابلاغ کردند. در سال 98 تعداد افراد واجد شرایط، آنالیز و رایزنی برای بیمه دوهزار راهنما انجام شد. در سال 99 بودجه بیمه با ابهام روبرو شد و با رایزنی های فشرده در سه ماه پایانی سال گذشته، مشکل رفع و کار بیمه از خرداد سال جاری شروع شد. اطلاع رسانی هم از فروردین سال جاری شروع شده بود.

وی افزود: پیشینه ای برای بیمه راهنمایان در کشور وجود نداشت، بنابراین احتیاج بود دستورالعملی برای فرایند بیمه راهنمایان تدوین گردد. در سال گذشته تفاهم نامه ای با سازمان تامین اجتماعی بستیم و اکنون بیشتر شعب این سازمان توجیه شده اند و پرونده بیمه بیش از 600 راهنما درحال آنالیز است. همه این راهنماها عضو انجمن ها نیستند، تعدادی از آنها از استان هایی هستند که هیچ انجمن و تشکلی در آنجا وجود ندارد.

او تاکید نمود: ما عضویت و غیرعضویت در انجمن ها را ملاک عمل قرار ندادیم، اگر این موضوع را دستمایه بیمه قرار دهیم نقض حقوق بشر است.

در ادامه، حاجی سعید در پاسخ به این پرسش که با توجه به ارائه نام دوهزار راهنما به سازمان تامین اجتماعی از سوی معاونت گردشگری و همزمان، آنالیز پرونده 600 راهنما که از سوی این تشکل به تامین اجتماعی معرفی شده اند، آیا شاهد نوعی موازی کاری هستیم و تفاوت این دو لیست و اقدام در چیست؟ گفت: ما سال گذشته به اطلاع وزارت گردشگری رساندیم که باید با یاری یکدیگر اسامی دوهزار راهنما را احصا کنیم، چون در بودجه سقف این تعداد مشخص شده است. در دی شاخص هایی مشخص کردیم که براساس آن، این دوهزار نفر شناسایی شوند. این شاخص ها با پشتوانه ای مشخص شده که در آینده مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و به حذف بودجه حمایتی بیمه منجر نگردد.

وی با تاکید بر اینکه برای معرفی راهنمایان به سازمان تامین اجتماعی، استناد به لیست دوهزارنفره وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شده، اضافه نمود: کسانی که بیمه می شوند براساس هماهنگی بین انجمن های استانی با ادارات کل معرفی شده اند. این مدت، بعضی مدعی شده اند اطلاع رسانی نشده و جا مانده اند. از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری درخواست کردیم در لیست بازبینی داشته باشد. بنابراین هیچ موازی کاری وجود ندارد و هماهنگی صددرصدی است. اگر اطلاعاتی خلاف این مطرح می گردد و مدعی اند بعضی محروم شده اند، درست نیست. هیچکسی نمی تواند محروم شده باشد، مگر اینکه خودش را محروم نموده باشد.

رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری درباره بی اطلاعی مسئولان معاونت گردشگری از پیگیری های کانون و بیمه 600 نفر از این طریق گفت: نمی دانم این بی اطلاعی از کجا ناشی می گردد، چون با بعضی از این مسئولان جلسه و مکاتباتی داشتیم و همه اطلاعات را در اختیار آنها گذاشتیم. شاید بی اطلاعی آنها درباره این است که چه کسانی از آن دوهزار نفر که به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده اند در بین 600 نفری هستند که بیمه شده اند. این افراد کسانی هستند که در لیست ارسالی وزارت و تشکل های کانون و جامعه راهنمایان بوده اند و آنچه تشکل ها دنبال می نمایند، رخ داده است.

وی تاکید نمود: 600 نفری که بیمه شده اند براساس لیست پالایش شده وزارتخانه است. اگر فردی بیمه شده، اما نامش در لیست اصلی نبوده است، وزارتخانه اعلام کند آن فرد را خارج می کنیم. از طرفی، سازمان تامین اجتماعی سالها دارای سامانه بوده و به این سادگی نمی توان افراد را بیمه کرد. هیچ اختلافی بین این لیست ها نیست.

او درباره اینکه بودجه بیمه از کجا تامین می گردد، اظهار کرد: بخشی از این بودجه، حمایتی دولت است که 20 درصد از 27 درصد مبلغ بیمه را دولت و هفت درصد مابقی را راهنمای گردشگری پرداخت می نماید.

وی در پاسخ به این ابهام که با توجه به پیگیری بیمه راهنمایان از سوی بخش های مختلف، از وزارتخانه تا تشکل ها، دقیقا طرف سازمان تامین اجتماعی کدام یک از این بخش ها است و راهنماها باید برای بیمه به کجا مراجعه نمایند؟ شرح داد: بیمه یک پروژه بود که کانون انجمن های راهنمایان گردشگری زیر نظر وزارت کار دنبال کرد و به نتیجه رساند. در این راستا حمایت هایی داشتیم و از سمتی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به اسم متولی در این زمینه نقش آفرینی هایی کرد، اما در اجرایی کردن بیمه تشکل های بخش خصوصی، مثل دیگر گروه ها بیمه را پیگیری می نمایند. دیگر گروه ها هم به همین شکل کارشان را دنبال می نمایند. شاید ابهام در این باشد که چرا دولت این کار را انجام نمی دهد. دولت اصلا نباید وارد این مسائل گردد. دولت در برنامه شش توسعه به کوچک سازی و برون سپاری مکلف شده است.

دولت کارفرمای بیمه راهنمایان نیست

حاجی سعید اضافه نمود: کارفرما در بیمه دولت نیست، چون زیر بار این مسائل نمی رود. در بودجه هم حمایتی با بیمه برخورد شده است و باید کارگزاری این میان قرار گیرد. سازمان تامین اجتماعی هم به اسم متولی امور بیمه ای نقش خود را ایفا می نماید و معمولا برای این که مراجعات سازمان دهی شده باشد تشکل های صنفی را به رسمیت می شناسند. این رویه معمول در سازمان تامین اجتماعی است.

آرش نورآقایی از پژوهشگران و کارشناسان گردشگری و رئیس اسبق کانون راهنمایان گردشگری در تایید اظهارات حاجی سعید گفت: در دورانی که ریاست کانون را به عهده داشتم و موضوع بیمه را پیگیری می کردیم، در جلسه ای با آقای سلطانی فر، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مورد اینکه دولت در بیمه باید کارفرما باشد، صحبت شد. ایشان جواب دادند اگر از فردا تمام راهنمایان در سازمان من کارت می زنند و همه آن چه را توقع دارم انجام می دهند، آنها را بیمه می کنم. دولت نمی خواهد و قرار نبود کارفرمای بیمه باشد.

حاجی سعید در پاسخ به این سوال که آیا بیمه راهنمایان فقط از سوی یک تشکل که کانون باشد پیگیری می گردد؟ اظهار کرد: من در جریان اقدامات تشکل های دیگر نیستم، اما هیچ منعی برای تشکل های دیگر که جایگاهی تعریف شده دارند، برای پیگیری بیمه آن دوهزار نفر که در لیست وزارتخانه است، ایجاد ننموده ایم. کوشش ما در این مدت فقط این بود که بیمه راهنمایان را اجرایی کنیم و فکر کردیم حداقل یکی از دغدغه های صنفی آن ها را رفع کنیم. هیچ محدویتی برای افراد قائل نیستیم، مگر این که وزارتخانه این افراد را در لیست بیمه لحاظ ننموده باشد. ساختار کانون هم شفاف است.

وی ادامه داد: نگرانی هایی که از سوی بعضی مطرح می گردد امروز دیگر دغدغه ما نیست، چون بیمه راهنمایان گردشگری اجرایی شده است، ما الان دنبال تثبیت بیمه هستیم. باید وحدت کلام داشته باشیم تا ابزاری برای قانون گذار نگردد که درست اجرا نشده است. هدف کانون این بود که راهنمایان در کشور مشمول حمایت دولت در بیمه شوند و همه راهنمایان فارغ از این که عضو تشکلی هستند یا نیستند، بیمه شوند.

چه خلاف و انحرافی در بیمه شده است!؟

او بعضی اظهارات درباره محرومت راهنمایان از بیمه را نوعی نشر اکاذیب دانست و اظهار کرد: برای تثبیت بیمه در بودجه باید مراقب باشیم و خلاف واقع نگوییم. ادعای محرومیت، خلاف واقع است. تشکیلاتشان دیر اقدام نموده است. می گویند ما راهنمایان غیرفعال را بیمه نموده ایم یا بیمه به انحراف رفته است؛ اینها خلاف است، چه انحرافی اجرا شده است؟

رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری به نگرانی دیگری اشاره نمود و اضافه نمود: بواسطه خروج راهنما در پی بیکاری مطلق در یک سال گذشته با کمبود راهنما براساس ظرفیت روبه رو هستیم. هیچ نگرانی براساس بودجه و تعداد راهنماها نمی بینم. اگر کسی خود را مشمول می داند به ادارات کل استان ها مراجعه کند تا این افراد را به سرعت به وسیله لیست بروز شده وزارت گردشگری بیمه کنیم. حتی با وزارت صحبت کردیم در شاخص ها انعطاف به وجود آوریم و در استانهای محروم که سابقه کار راهنماها کمتر است اضافه کنیم.

حاجی سعید در پاسخ به این تناقضات که از یک طرف به راهنماها هشدار داده می گردد از بیمه جا نمانند و از طرف دیگر، گفته می گردد ممکن است این لیست تکمیل نگردد و با کمبود راهنما برای بیمه مطابق لیست دوهزار نفر روبرو شوید، چون به علت بیکاری، نیروی ماهر از این شاخه جدا شده است، گفت: دوهزار نفر را که به زور نمیتوان بیمه کرد. تعداد قابل توجهی از افرادی که در لیست دوهزار نفر وزارتخانه هستند، بیکار شده اند و اکنون در جای دیگر مشغول به کار شده اند و تحت پوشش بیمه هم هستند. بنابراین آن لیست به به روزرسانی احتیاج دارد، چون در دی سال گذشته تهیه شده است.

دلگیری و کینه به درد ما نمی خورد

نورآقایی گفت: خود وزارت مگر نسبت به اقدام کانون و بیمه راهنمایان اظهار بی اطلاعی نمی نماید، از طرف دیگر مگر خودش دوهزار نفر را به سازمان تامین اجتماعی معرفی ننموده است، مگر کارت راهنما در این وزارتخانه تایید صلاحیت نمی گردد، چرا این وزارتخانه به آن دوهزار نفر اطلاع نمی دهد؟ وزارتخانه یکجا ایستاده است تا اگر مسئله ای بین تشکل ها و صنف ها ایجاد گردد و یکجایی که قرار است صلاحیت تایید کند، خودش را جلو اندازد. اگر این وزارتخانه سند بالادستی دوهزار نفر است، حتی اگر به یک نفر از این لیست اطلاع داده نگردد، در وهله اول گنهکار خود وزارتخانه است، نه اینکه کانون از جیب خود هزینه کند، اطلاع رسانی هم کند، برای بیمه در خانه راهنما برود و دست آخر هم محکوم گردد که راهنما از بیمه بی اطلاع مانده است!؟

نورآقایی بعلاوه اعلام کرد: دلگیری، کینه و کدورت به درد ما نمی خورد. مهم این است که بیمه رخ داد و راهنماها از این فرصت استفاده نمایند.

منبع: همگردی

به "شفاف سازی درباره بیمه راهنمایان گردشگری کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفاف سازی درباره بیمه راهنمایان گردشگری کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید