گورباچف گسترش ناتو را بزرگترین اشتباه راهبردی غرب نامید

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، میخائیل گورباچف در کتاب جدید خود نوشته است: گسترش ناتو به سمت شرق یک اشتباه بزرگ راهبردی، اقدامی در جهت بی ثباتی نظامی و سیاسی در اروپا و فراسوی آن، از بین رفتن اعتماد و بازگشت به دوره خاتمه جنگ سرد بود.

گورباچف گسترش ناتو را بزرگترین اشتباه راهبردی غرب نامید

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ فلش و سلفی به نقل از خبرگزاری نووستی، میخائیل گورباچف رئیس جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی در کتاب جدید خود با عنوان آنچه در معرض خطر است: آینده صلح دنیای درباره بزرگترین اشتباهات غرب صحبت نموده است.

این سیاستمدار کهنه کار نوشته است، تصمیم گیری درباره گسترش ناتو یک اشتباه بزرگ راهبردی، اقدامی در جهت بی ثباتی نظامی و سیاسی در اروپا و فراتر از آن، از بین رفتن اعتماد و بازگشت به دوره انتها جنگ سرد بود و روسیه نمی توانست از روند اوضاع نتیجه گیری غیر از این داشته باشد.

گورباچف یادآور شد، در انتها دوره جنگ سرد هم مقامات ناتو و هم پیمان ورشو، دکترین نظامی خود را مورد تجدید نظر قرار دادند، البته توافقنامه ای درباره عدم گسترش ناتو به سمت شرق اروپا که از لحاظ حقوقی التزام آور باشد، وجود نداشت که به عقیده او، اقدامی پوچ و غیرمنطقی بود.

وی نوشته است: ما را متهم به این می کردند که با دستان خود پیمان ورشو از بین بردیم.

به عقیده گورباچف، برقراری اعتماد بین روسیه و غرب، مهمترین وظیفه سیاستمداران دنیا حاضر است. بدون روسیه هیچیک از مسائل جدی بین المللی قابل حل و فصل نبوده و در غرب هم به این مسئله اعتراف می نمایند و کوشش برای منزوی کردن مسکو و صحبت کردن با این کشور به زبان زور و تهدید، کاملا بی فایده است.

وی نوشت، هر اقدام روسیه در غرب کوششی برای احیای اتحاد جماهیر شوروی و انتقام ژئوپلیتیکی محسوب می گردد، در حالیکه چنین سوءظنی کاملاً بدون پایه و اساس است.

رئیس جمهوری سابق شوروی همچنین در کتاب جدید خود پیشنهاد نموده تا هر چه سریع تر رایزنی هایی درباره مشکل نظامی شدن فضا و عرصه فضای مجازی در صحن شورای امنیت سازمان ملل انجام گردد.

گورباچف نوشته است: یکی از مهمترین و جدی ترین مسائل امنیت بین المللی، تهدیدات هسته ای است ولی به عقیده من، مذاکره درباره جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در عرصه ها ی بسیار حساسی مانند عرصه فضا و عرصه اطلاعاتی و فضای مجازی اهمیت کمتری ندارد. حتی تصور این مسئله هم وحشتناک است اگر امکانات فناوری های مدرن جهت گیری نظامی پیدا نمایند. اقدام درستی خواهد بود اگر هر چه سریعتر آنالیز این مشکل در شورای امنیت شروع گردد. خطر نظامی شدن فضا و فضای مجازی واقعی است و می تواند عواقب فاجعه آمیزی داشته باشد و ضروری است تا با این مسئله به صورت جمعی و با تشریک مساعی برخورد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گورباچف گسترش ناتو را بزرگترین اشتباه راهبردی غرب نامید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گورباچف گسترش ناتو را بزرگترین اشتباه راهبردی غرب نامید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید