13 مورد از تمیزترین شهرهای دنیا

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، تمیزترین شهرهای دنیا

طبیعی است که همه ما دوست داریم که در محیطی سلامت و آب و هوایی پاک زندگی کنیم، اما متاسفانه زمین به گونه ای که پیش می رود، در سراسر دنیا نقاطی پیدا می شوند که از آلودگی های مختلف رنج می برند. با این حال در دنیا شهرهایی هستند که سعی نموده اند، مدیریت آن را طوری پیش ببرند که کمترین آلودگی را فراوری کند. بعلاوه این وظیفه مردم نیز است تا در این فرآیند شرکت نمایند و به مقدار ای که ممکن است سازگار با محیط زیست باشند. برای نشان دادن برخی از شهرهایی که پیروز به پاکسازی محیط زیست شده اند و ساکنان آنها شاد و سالم اند، کمی تحقیق در خصوص این موضوع انجام دادیم و فهرستی 13 موردی از تمیزترین شهرهای دنیا را تهیه کردیم. همراه خبرنگاران باشید.

13 مورد از تمیزترین شهرهای دنیا

1- هامبورگ، آلمان

دومین شهر بزرگ آلمان، هامبورگ، سال هاست که به خاطر توجه اش به محیط زیست و پاکی شهر، مورد تقدیر قرار گرفته است. هدف این شهر، کم کردن دی اکسید کربنی که فراوری می گردد تا 80% تا سال 2050 است. مسئولین شهر هامبورگ بعلاوه جزییات طرح توسعه شبکه سبز را اعلام نموده اند، این به این معناست که مردم دیگر نیازی ندارند که ماشین هایشان را برای رفت و آمد در شهر استفاده نمایند.

2- کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ به عنوان مرکز دانمارک یکی از تمیزترین شهرهای دنیا شناخته می گردد. در نتیجه این شهر که به استانداردهای زیست محیطی پایبند است، به خاطر اقتصاد سبز شناخته شده است و در سال 2014 جایگاه اول را در بین شهرهای سبز و پاک دنیا طبق شاخص دنیای اقتصاد سبز (Global Green Economy Index) کسب کرد. سرمایه گذاری های معقول کپنهاگ در سیستم فاضلاب، کیفیت آب را تا حدی افزایش می دهند که می توان دوباره در محیط هایی مانند استخرها از آن استفاده کرد.

3- هونولولو، هاوایی

با جمعیتی تقریبا 340،000 نفر، هونولولو بزرگترین شهر دوردست در دنیا است. برخی اعتقاد دارند این هونولولو، به علت دوری از دیگر بخش ها است که یکی از پاک ترین و سبز ترین مکان ها در دنیا است. اما به هر حال این شهر شاخصه های پاکی را رعایت می نماید که توانسته خود را تا این حد بالا بکشد.

4- هلسینکی، فنلاند

یکی از شهرهای شمال اروپا، هلسینکی مرکز و بزرگترین شهر فنلاند است. ساکنان هلسینکی متعهد به حفاظت از محیط زیست و نگهداری خیابان ها هستند. برای کاهش انرژی شهر به حداقل مصرف، یک سیستم کارآمد حتی برای فراوری حرارت به وسیله برق طراحی شده است.

5- ریکیاویک، ایسلند

ایسلند، واقع در کنار دایره قطب شمال، یکی از تمیزترین کشورها در دنیا است، بنابراین جای تعجب نیست که مرکز آن ریکیاویک را در میان تمیزترین شهرهای دنیا ببیند. تا قرن نوزدهم هیچ توسعه شهری در ریکاویک وجود نداشت. با این وجود، حتی در حال حاضر، ریکیاویک یکی از تمیزترین و سبزترین شهرهای دنیا است که عملا هیچ آلودگی ندارد.

6- وین، اتریش

وین به عنوان مرکز و بزرگترین شهر اتریش، جمعیتی حدود 1.8 میلیون نفر دارد، اما شهر به طور مرتب در میان پاک ترین شهرهای دنیا قرار می گیرد. وین در دهه های گذشته اندازه زیادی پول را در سیستم های دفع زباله های خود سرمایه گذاری نموده است. علاوه بر این، مردم محلی به شدت از نظر محیط زیست آگاهی دارند و به مقامات یاری می نمایند تا شهر خود را تمیز و مرتب نگه دارند.

7- ژنو، سوئیس

ژنو به این معروف است که یکی از ثروتمندترین، گران ترین، سالم ترین و امن ترین شهرهای دنیا است، اما این شهر در زمینه دیگری یعنی تلاشهای زیست محیطی و تمیزی نیز واقع شده است. ژنو که یکی از تمیزترین شهرهای دنیا است، میزبان شبکه محیط زیست ژنو، شبکه ای از سازمان های دنیای است که در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار فعالیت می نمایند.

8- کوریتیبا، برزیل

در حالی که برزیل به سختی به عنوان یک کشور تمیز شناخته می گردد، یک شهر استثنایی در آن، یعنی شهر کوریتیبا وجود دارد. دولت محلی ساکنانش را تشویق می نماید تا شهر را تمیز نگه دارند. به این منظور امکان این وجود دارد که مردم زباله های تفکیک شده را به جای غذا یا بلیط اتوبوس مبادله نمایند. در نتیجه، تا 70٪ از زباله های شهر بازیافت می گردد. برای مثال، کاغذهای بازیافتی، به طور معادل از قطع 1200 درخت در روز جلوگیری می نماید.

9- سنگاپور

سنگاپور، تنها دولت-شهر جزیره ای در دنیا، به علت مقررات سختگیرانه در خصوص مسائل زیست محیطی و نظافت شهر، از جمله ممنوعیت استفاده از آدامس، مشهور است. تقریبا 10 درصد زمین سنگاپور به پارک ها و ذخایر طبیعی اختصاص داده شده است و این شهر بعلاوه چند کمپین درختکاری برای بهبود کیفیت زندگی را راه اندازی نموده است.

10- کلگری، کانادا

در چند سال گذشته، کلگری در میان تمیزترین شهرهای دنیا رتبه بندی شده است و علت خوبی برای آن وجود دارد. مردم محلی 5 اصل اساسی را دنبال می نمایند تا محیط زیست را پاک و سالم نگه دارند. این 5 اصل عبارتند از: کیفیت سیستم های فاضلاب، قابلیت دسترسی و نوشیدن آب، بازیافت زباله، کنترل ترافیک و آلودگی هوا.

11- شهر لوکزامبورگ، لوکزامبورگ

شهر لوکزامبورگ به نام قلب سبز اروپا، مرکز لوکزامبورگ است. معروفیت این به خاطر توجه و ترمیم خوبش در خصوص قلعه های باستانی و البته جنگل های سبز است و در دنیا چندین بار در میان سه شهر برتر تمیز دنیا قرار گرفته است.

12- کوبه، ژاپن

کوبه یکی از برترین سیستم های دفع زباله در دنیا را دارد که به عنوان پاکترین شهر ژاپن شناخته شده است. مردم محلی بسیار آگاهانه محیط زیست را می شناسند و خیابان ها همواره تمیز هستند. با وجود اینکه کوبه، شهر بزرگی است که بیش از 1.5 میلیون نفر جمعیت دارد، اما این شهر جزو تمیزترین شهرهای دنیا است.

13- استکهلم، سوئد

استکهلم، به عنوان یکی از تمیزترین مرکز های دنیا شناخته شده است و در سال 2010 از طرف کمیته اتحادیه اروپا در بخش پاک ترین مرکز، جایزه ای دریافت کرد و به عنوان اولین مرکز سبز اروپا شناخته شد. شهرهای شرکت نماینده از راه های مختلفی از جمله تغییرات آب و هوا، حمل و نقل محلی، منطقه ها سبز عمومی، کیفیت هوا، آلودگی های صوتی، زباله، استفاده پایدار از زمین، تنوع زیستی و غیره در این بخش شرکت کردند.

منبع: list25.com

منبع: الی گشت

به "13 مورد از تمیزترین شهرهای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 مورد از تمیزترین شهرهای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید