اومیکرون چقدر به ما نزدیک شده است؟

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، تعداد مبتلایان قطعی به سویه اومیکرون به 15 نفر رسید. این ابتلا ها پس از آن شناسایی شدند که نخستین مورد هفته گذشته از امارات وارد ایران شده بود. حالا ستاد ملی کرونا برای کنترل شیوع گونه تازه کرونا، محدودیت هایی در حوزه گردشگری اعمال نموده است. بر این اساس ورود گردشگران خارجی از مرز های زمینی و دریایی ممنوع شده است. البته در مقابل این ممنوعیت، قرار است امتحانات میان ترم و انتها ترم مدارس و بعلاوه کلاس ها به شکل حضوری برگزار گردد. این دو تصمیم با انتقاد هایی همراه شده است.

اومیکرون چقدر به ما نزدیک شده است؟

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، در حال حاضر ستاد ملی کرونا می گوید که ممنوعیت سفر توریستان خارجی به ایران را برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا اومیکرون وضع نموده است.

اما فعالان صنفی حوزه توریستی خلاف این عقیده دارند. حرمت الله رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به ایسنا گفته که توریستی عامل اصلی شیوع ویروس کرونا نبوده و نیست.

او می گوید که اگر این توریست عامل انتقال ویروس به ایران بوده، چرا گزارش آن را تا به حال نداده اند؟

موضع گیری فعالان صنفی حوزه توریستی در حالی است که بسیاری از کشور های اروپایی همانند آلمان، هلند، سوئیس، فرانسه، ایرلند و... نیز ممنوعیت سفر توریستان خارجی را به خاک شان اعمال نموده اند.

در خصوص برگزاری امتحانات و کلاس ها به شکل حضوری نیز، منتقدان می گویند که عدم اعمال محدودیت و غیر حضوری نشدن کلاس و امتحانات مدارس، تناقض آشکار دولت در سیستم تصمیم گیری درباره کنترل کرونا اومیکرون است.

آنالیز ها نشان می دهد که ستاد ملی کرونا هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است. اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش فعلا بنا را بر برگزاری حضوری امتحانات و کلاس ها گذاشته اند.

اما با این حال گروهی از اپیدمیولوژیست ها معتقدند که اقدامات محدودیتی و پیشگرانه باید پیش از گسترس سویه انجام گردد؛ بنابراین پس از توسعه اومیکرون نمی توان روی این محدودیت ها حساب باز کرد.

همه گیری اومیکرون چقدر طول می کشد؟

محققان و اپیدمیولوژیست ها معتقدند که انتشار کرونا اومیکرون نسبت به سویه دلتا بسیار بالاتر است؛ بنابراین خیلی طول نمی کشد که اومیکرون به واریانت غالب بدل گردد و خود را نزدیکی ما برساند.

پیش از این برخی از متخصصان بیماری های عفونی و اپیدمیولوژیست های ایرانی مدعی شده بود که پس از پیدایش نخستین موارد ابتلا به اومیکرون، تقریبا 17 روز طول می کشد تا سویه تازه همه گیر گردد.

این در شرایطی است که آن ها گفته بودند که کرونا دلتا پس از گذشت حدود 100 روز به سویه غالب بدل می شد.

با این حال کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کرونا در اطلاعیه اخیرشان پیش بینی نموده بودند که در هفته سوم و چهارم دی ماه، موج واضح و بزرگی از موارد ابتلا به کرونا اومیکرون شکل بگیرد.

شرایط شیوع اومیکرون در ایران چگونه است؟

حمید سوری، استاد اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه در مصاحبه با وبلاگ فلش و سلفی گفت: اومیکرون در حال حاضر در بیشتر منطقه ها ایران پراکنده است، اما، چون ما نظام ژنومیک در کشورمان نداریم، نمی توانیم خیلی دقیق ثابت کنیم که بیشتر موارد در کجا است. البته با توجه به اینکه بسیاری از موارد بدون علامت هستند و برخی هم علامت خفیفی دارند و سرعت انتشار اومیکرون هم بالا است، تحلیل من این است که باید فرض را بر این بگذاریم که هیچ یک از استان های ما بدون اومیکرون نیستند. اما اینکه چه زمانی این سویه به واریانت غالب تبدیل گردد بستگی به توسعه و چرخش ویروس در جامعه دارد. البته این مسئله خیلی زمان بر نخواهد بود؛ بنابراین مهم این است که ما چه تمهیدات و آمادگی هایی را داشته باشیم.

او ادامه داد: ما باید چند نکته را مد نظر قرار دهیم تا دچار خطا در تحلیل مان از شرایط نشویم. اولین مسئله این است که رنگ بندی شهر اصلا اساس درستی برای تحلیل شرایط نیستند وباید این قاعده را کنار بگذاریم. هر چه زودتر این مسئله کنار گذاشته گردد قطعا کمتر در تحلیل شرایط گمراه خواهیم شد. دوم اینکه نباید در حال حاضر دل مان را به آمار بستری و مرگ و میر خوش کنیم. چرا که به شکلی انفجاری شاهد توسعه اومیکرون در ایران خواهیم بود. همان گونه که طغیان اومیکرون در اروپا و کشور های جنوب آفریقا را شاهد بودیم.

این استاد اپیدمولوژی اضافه نمود: نکته بعدی این است که با ساده انگاری و عادی انگاری شرایط نباید باعث شویم که مردم، سیستم بهداشتی و درمانی و کل نظام مدیریت کرونا دچار غافل گیری گردد؛ بنابراین موضوع باید بسیار جدی گرفته گردد. البته جدی گرفتن هم یک سری تمهیدات از سوی مردم می طلبد که ساده ترین آن ها رعایت پروتکل های بهداشتی است.

او با اشاره به اینکه، مهم ترین مسئله همچنان مربوط به مدیریت کرونا در کشور مثل کنترل مرزها، کنترل ترددها، اقدام سریع و به موقع تغییرات مورد احتیاج است، گفت: در شرایط حاضر خیلی موافق لاک داون و قفل کردن و تعطیل کردن نیستم. اما باید نظام مدیریت کرونا در کشورمان باید این ویژگی را داشته باشد که به اقدامات لازم برای کنترل و پیشگیری واریانت تازه واکنش سریع نشان بدهد. نکته دیگری هم که در این مدت کمتر به آن توجه شده، این است که متاسفانه ما نظام نظارت و ارزشیابی درستی برای اپیدمی نداریم. ما قانون تدوین و ابلاغ می کنیم، اما ضامن اجرایی آن خیلی محکم نیست، یا اقداماتی که انجام می دهیم خیلی معین نیست که اثربخشی آن و هزینه اثربخشی آن چقدر است.

سوری اضافه نمود: واریانت اومیکرون که در حال حاضر در کشور شناسایی شده آخرین واریانت نخواهد بود و احتمالا در ماه های آینده نیز شاهد سویه های تازه خواهیم بود. اما مهم این است که ما چقدر برای مقابله با شرایط تازه تحمیلی آماده باشیم و ما چقدر بتوانیم واکنش سریع نشان دهیم و زودتر شناسایی کنیم تا حداقل آثار جانبی ناشی از اپیدمی را داشته باشیم.

اعمال محدودیت ها در شرایطی فعلی فایده چندانی ندارد

او به محدودیت های توریستی و عدم اعمال محدودیت برای برگزاری حضوری امتحانات و کلاس ها مدارس اشاره نمود و گفت: هفته قبل در مرز های آذربایجان غربی حضور داشتم که بیشترین تردد زمینی در آن به ثبت می رسد. اما خیلی کنترل بهداشتی مرز ها آن گونه که در شرایط اپیدمی احتیاج است، دیده نمی شد. طبیعتا یکی از مهم ترین راه های ورود واریانت های تازه و توسعه اپیدمی در کشور همین مرز ها و مبادی ورودی هستند. اما ماجرا از این قرار است که زمانی در خصوص مبادی ورودی صحبت می کنیم، مخصوصا در خصوص واریانت هایی همانند اومیکرون سرعت انتشارشان بسیار بالاست، مهم این است که هر چه سریع تر کنترل ها را انجام دهیم. اما وقتی توسعه پیدا کرد ممکن است دیگر تاثیر نداشته باشد؛ بنابراین سرعت عمل در شناسایی موارد تازه اهمیت دارد. پس از آن هم افراد مبتلای شناسایی شده نیز باید هرچه سریع تر مورد مراقبت قرار بگیرند و رصد شوند. علاوه بر آن تماس های نزدیک ناشی از ورود افراد مبتلا، مشکوک و یا محتمل نیز باید پیگیری گردد. اما در شرایط حاضر رصد و رهگیری موارد مثبت خیلی کامل نیست و عملا هر روزی که بگذرد اثربخشی این مداخلات سلبی بسیار کمتر می گردد؛ بنابراین خیلی نباید به مداخلات سلبی دل مان را خوش کنیم.

استاد اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه نمود: در شرایط حاضر مراقبت فعال از بیماران، سیستم بیمار یابی فعال و انجام اقدامات محافظتی می تواند موثر واقع گردد. اما حالا چند روز از ورود اومیکرون به ایران گذشته و به سرعت توسعه پیدا نموده است و بعید است که اقدامات سلبی جواب بدهد. طبق آمار ها در حال حاضر دو هزار مورد مبتلا به اومیکرون در ایران گزارش شده که برخی از آن ها احتمال دارد و بخش دیگری از آن هم تایید شده است.

منبع: فرارو

به "اومیکرون چقدر به ما نزدیک شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اومیکرون چقدر به ما نزدیک شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید