بنای ساماندهی بر استقلال انجمن هاست

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، نشست هم اندیشی انجمن های ادبی شهر تهران با حضور دبیران بیش از 35 انجمن در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار گردید.

بنای ساماندهی بر استقلال انجمن هاست

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی بر اساس خبر رسیدده، در این جلسه که عصر یکشنبه 28 مرداد با حضور مهدی قزلی رئیس کارگروه امور انجمن های ادبی، غلامرضا طریقی دبیر مجمع عمومی انجمن های ادبی کشور و ابراهیم اسماعیلی اراضی دبیر انجمن های ادبی شهر تهران برگزار گردید، شاعرانی همچون عبدالجبار کاکایی، محمد سلمانی و فریبا یوسفی نیز حضور داشتند.

60 انجمن در تهران ثبت نام کردند

در ابتدای این برنامه، دبیر انجمن های ادبی شهر تهران که میزبان این نشست بود با تشریح گزارش روند ثبت و اعطای شناسه انجمن های شهر تهران گفت: خرسندیم که سومین نشست هم اندیشی انجمن های ادبی پس از استان های زنجان و خوزستان در تهران برگزار گردید.

اسماعیلی اراضی اضافه نمود: بیش از 60 انجمن ادبی در شهر تهران ثبت نام نموده اند که 24 انجمن امروز شناسه برگ خود را دریافت می نمایند. از این تعداد، 16 انجمن در نخستین مجمع انجمن های ادبی کشور که اردیبهشت ماه در تهران برگزار گردید شرکت کردند که امروز کمک هزینه مصوب کارگروه را دریافت خواهند کرد.

هیچ گونه تبعیضی نخواهیم داشت

در ادامه این نشست، غلامرضا طریقی دبیر مجمع عمومی انجمن های ادبی کشور ضمن خوش آمدگویی به دبیران انجمن های ادبی تهران گفت: ساماندهی انجمن های ادبی محصول کارِ گروهی از کارشناسان حوزه شعر و داستان است که در قالب فعالیت بی وقفه منجر به تدوین سند جامع انجمن های ادبی شد که جا دارد از زحمات آنها تشکر کنم.

دبیر انجمن ادبی اردیبهشت گفت: در بحث ساماندهی انجمن های ادبی، با احترام به ادیبان و انجمن های ادبی پیشکسوت، هیچ تفاوتی بین انجمن های جدید و قدیم وجود ندارد و بنا داریم در مرحله نخست بر این مسیر حرکت کنیم که هر کس را ادعای فعالیت و انجمن داری دارد در دایره و دامنه انجمن های ادبی ببینیم، اما بدون تردید، استمرار همکاری بنیاد با انجمن ها به سطح تاثیرگذاری و میزان خلق ایده های خلاقه است؛ پس هیچ گونه تبعیضی در حمایت از انجمن ها در کار نخواهد بود.

طریقی درباره حمایت از انجمن های ادبی گفت: علاوه بر اعطای جایزه نقدی به انجمن های ادبی که در دومین جایزه ملک الشعرای بهار برگزیده گردیده بودند، به همه انجمن هایی که در نخستین مجمع انجمن های ادبی کشور حضور داشتند مبلغ پنج میلیون ریال اهدا می گردد و کسانی که برای این جشنواره طرح ارسال نموده اند، پنج میلیون ریال دیگر نیز دریافت می نمایند.

اختصاص ردیف بودجه ملی به نام ادبیات افتخار ماست

مهدی قزلی، سخنران بعدی نشست هم اندیشی انجمن های ادبی تهران بود. رئیس کارگروه امور انجمن های ادبی با تشریح فرایند تشکیل نخستین مجمع انجمن های ادبی گفت: اجتماع انجمن های ادبی، ایجاد هویت جمعی و ایجاد شبکه ارتباطی بین انجمن ها، اتفاق مبارکی است که در عمر چهل ساله انقلاب و حتی پیش از آن بی سابقه است. تا پیش از این، انجمن های هنری و علمی دارای ساز و کاری بودند، ولی انجمن های ادبی به عنوان هویتی مستقل به رسمیت شناخته نمی شدند.

قزلی با شرح روند نگارش سند جامع انجمن های ادبی گفت: از ابتدا در بنیاد شعر و ادبیات داستانی، به دنبال ایجاد هویت جمعی برای انجمن های ادبی بودیم که با حمایت مقام عالی وزارت، جناب دکتر سید عباس صالحی و دکتر جوادی معاون محترم امور فرهنگی، توانستیم به این مهم دست پیدا کنیم. همه ماه رمضان سال گذشته، من و همکارانم در بنیاد شعر و ادبیات داستانی، از افطار تا سحر بحث و تبادل نظر داشتیم تا بالاخره توانستیم به یک سند و آئین نامه جامع برسیم که ثمره آن ردیف بودجه ای است که برای نخستین بار در تاریخ بودجه ریزی کشور به نام ادبیات و برای انجمن های ادبی در نظر گرفته گردیده است و به این دستاورد افتخار می کنم. هر چند این بودجه به دلایل موجود در زمینه ضرورت صرفه جویی اقتصادی تقلیل یافته، ولی این امتیاز را باید به فال نیک گرفت.

وی اضافه نمود: پس از برگزاری نخستین مجمع انجمن های ادبی کشور در ابتدای سال جاری شاهد هستیم که ارزش و صندلی انجمن های ادبی بسیار ارتقا یافته و مدیرکل ارشاد استان ها در جلسات نشست انجمن های ادبی حضور پیدا می نمایند و پیگیر وضعیت انجمن های ادبی هستند. موردی که طی یک ماه گذشته در استان هایی همچون زنجان و خوزستان شاهد بودیم. جا دارد از آقایان ساکی و پاکزاد دبیران انجمن های ادبی این استان ها تشکر کنم که در زمینه حضور اعضای کارگروه در جمع انجمن های ادبی را فراهم کرد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: جناب آقای دکتر صالحی از ابتدای کار اصرار و تاکید داشتند که انجمن های ادبی با هویت مستقل فعالیت نمایند و نگاهی مبتنی بر صدور مجوز هم وجود نداشته باشد. دلیل ایشان این بود که انجمن های ادبی، مجموعه های اجتماعی برخاسته از مردم هستند که قرار نیست وجود و هویتشان وابسته به مجوزهای دولتی باشد و سنگ بنای ساماندهی بر استقلال انجمن هاست؛ این بدان معناست که انجمن های ادبی بدون شناسه نیز می توانند مانند سابق فعالیت داشته باشند. دلیل وجودی شناسه صرفاً شناسایی، ساماندهی و دریافت حمایت از دولت و حاکمیت است که این شناسایی در نهایت به ایجاد شبکه بین انجمن ها منجر می گردد که باعث هم افزایی و ارتباطات چندسویه است.

قزلی در ادامه، مدیران ادارات کل ارشاد استان ها و شهرستان ها را خطاب قرار داد و گفت: تاکید می کنم که با نظر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرار نیست بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و آئین نامه امور انجمن های ادبی بر مشکلات ادارات ارشاد بیافزاید، بلکه قرار است با همکاری یکدیگر، زمینه ای برای فعالیت دوستداران فرهنگ و ادبیات کشور ایجاد کنیم.

او در خاتمه گفت: همه ظرفیت های بنیاد شعر و ادبیات داستانی و پایگاه های آن همچون پایگاه نقد شعر، پایگاه نقد داستان و مجله ادبی الف یا، در خدمت انجمن های ادبی کشور است تا بتوانند از ظرفیت های موجود استفاده نمایند.

انجمن های ادبی قدر این شرایط را بدانند

عبدالجبار کاکایی شاعر و دبیر انجمن عصر شعر و ترانه در این نشست هم اندیشی با تقدیر از بنیاد شعر و ادبیات داستانی برای پایه گذاری مجمع انجمن های ادبی گفت: در زمانی که دبیر هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر بودم، یکی از دشواری های کار، ارتباط گیری با شاعران استان ها بود که پس از مرارت های بسیار به این نتیجه رسیدم که در برخی موارد، اختلافات عمیقی بین شاعران و دستگاه هایی اجرایی وجود دارد.

وی ادامه داد: ساماندهی انجمن های ادبی اتفاق بسیار خوبی است که کمترین تاثیر آن، تجمع ادیبان در شهرها و بحث و تبادل نظر است که در آینده ای نزدیک شاهد نتایج درخشان آن خواهیم بود.

دبیر انجمن ادبی عصر شعر و ترانه از تشکیل مجمع انجمن های ادبی به عنوان یکی از بهترین های اتفاقات حوزه ادبیات کشور یاد کرد و گفت: این رخداد موجب می گردد بودجه انجمن های ادبی به دست نهادی برسد که در سایه توزیع عادلانه بین انجمن ها، به دنبال گسترش ادبیات خلاقه میان اهالی ادبیات و علاقمندان شعر و داستان باشد.

کاکایی در خاتمه صحبت های خود از انجمن های ادبی درخواست کرد قدر این فرصت طلایی را بدانند و با کوشش و همکاری بیش از پیش در جهت ارتقای فرهنگ و ادب کشور بکوشند.

در خاتمه نخستین نشست هم اندیشی انجمن های ادبی شهر تهران، انجمن هایی که مدارک خود را تکمیل نموده بودند، شناسه خود را دریافت کردند و هدایایی نیز به انجمن های حاضر در نخستین مجمع انجمن های ادبی کشور تقدیم شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بنای ساماندهی بر استقلال انجمن هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنای ساماندهی بر استقلال انجمن هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید