درگذشت استاد حسن حاجی نوری، مرمتگر و پیکره ساز

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، استاد حسن حاجی نوری، مرمتگر و پیکره ساز در روز پنج شنبه 20 دی ماه 97 در سن 92 سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت.

درگذشت استاد حسن حاجی نوری، مرمتگر و پیکره ساز

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران؛ حسن حاجی نوری متولد 1305 در منطقه جواهردشت شهر رودسر (شرق استان گیلان) بود. او اولین آموزه های هنری خود را نزد استاد رحیم زاده ارژنگ فرا گرفت و در سال 1323 کارگاه شخصی خود را دایر کرد.

بعدها به عنوان مدرس نقاشی و مجسمه سازی در اداره کل هنرهای زیبا مشغول به خدمت شد. وی در امر حفاظت و مرمت آثار موزه­ای فعالیت گسترده ای داشت و مرمت چند اثر از آثار موزه ایران باستان از جمله پیکره سنگی یافت شده در تخت جمشید را انجام داد.

استاد حسن حاجی نوری در سال1336 با ساخت ماکت مجسمه اردشیر بابکان به کسب مقام اول مسابقه پیکره سازی نائل آمد و با کسب همین تجربه در ادامه به ساخت ماکت هایی از آثار ایران به سفارش موزه ایران باستان پرداخت.

از کارهای تاثیر گذار این هنرمند، ماکت ستون و سرستون تخت جمشید به ارتفاع 12 متر برای کشور آرژانتین بود که در یکی از میادین شهر بوئنوس آیرس نصب شده است. زنده یاد حاجی نوری در سال 1368 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مفتخر به دریافت نشان درجه یک هنری شد.

موزه ملی ایران ضمن تسلیت به جامعه فرهنگی هنری علو درجات را برای این استاد فقید از پروردگار خواهان است.

منبع: میراث آریا

به "درگذشت استاد حسن حاجی نوری، مرمتگر و پیکره ساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگذشت استاد حسن حاجی نوری، مرمتگر و پیکره ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید