در دوران بارداری باید از چه مکمل هایی استفاده کرد؟

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، در دوران بارداری مراقبت ها با حساسیت بیشتری انجام می گردد و توجه به تغذیه و رسیدن موادمعدنی لازم هم از این قاعده مستثنی نیست به همین دلیل فرد باردار بهتر است زیر نظر پزشک از مکمل ها استفاده کند تا تغذیه کاملی را در این دوران داشته باشد.

در دوران بارداری باید از چه مکمل هایی استفاده کرد؟

ممکن است در بارداری، بعضی از مواد معدنی و ویتامین های مورد احتیاج بدن به میزان کافی به وسیله منابع طبیعی جذب نگردد و لازم باشد که مادر، مکمل های حاوی این مواد را هم به صورت قرص مصرف کند. این ویتامین ها در رشد سیستم عصبی و سلول های مغز جنین نقش مهمی به عهده دارد و کمبود آن باعث ناهنجاری عصبی، افزایش خطر زایمان پیش از موعد و فشارخون بارداری می گردد. شما را با بعضی از این مواد معدنی و ویتامین های مورد احتیاج در بارداری آشنا می کنیم.

اسید فولیک

از ویتامین های ضروری دوران بارداری است و نقش مهمی در پیشگیری از نقص های مادرزادی جنین مثل نقص لوله عصبی دارد. آغاز مصرف اسید فولیک از یک تا سه ماه پیش از بارداری تا خاتمه آن است. در یک بارداری کم خطر و سالم، مادر باید روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کند. اجازه دهید میزان مصرفی آن را پزشکتان معین کند.

ویتامین D

مصرف این ویتامین در زنان باردار باعث جذب بیشتر کلسیم و تثبیت آن در استخوان ها می گردد. کمبود این ویتامین در بانوان باردار، احتمال تولد نوزاد کم وزن و دیابتی را افزایش می دهد. نیم ساعت قرار دریافت در معرض نور آفتاب، همچنین مصرف روغن ماهی، ماهی آزاد، جوانه گندم، لبنیات کم چرب، قارچ، زرده تخم مرغ و 10 میکرو گرم مکمل، احتیاج بدن به این ویتامین را تامین می نماید.

آهن

اغلب زنان باردار از کمبود آهن رنج می برند. میزان ماده معدنی آهن در بدن بانوان باردار توسط پزشک معین می گردد. پزشک در صورت کاهش میزان این ماده، مصرف مکمل را توصیه می نماید چرا که در ماه های آخر بارداری مادر و جنین، هر دو به آن احتیاج دارند. مصرف مواد غذایی سرشار از این ماده مثل عدس و نخود، سبزیجات برگ سبز، میوه های خشک شده، گوشت قرمز بدون چربی، بوقلمون و... احتیاج بدن را به این ماده معدنی را تامین خواهد نمود.

مکمل های آهن ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع و یبوست یا درد معده در شما گردد. درصورتی که با مصرف آن مسئله ای دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و بدون مشورت پزشک مکمل های آهن را قطع نکنید.

کلسیم

اگر مادران در مصرف کلسیم کوتاهی نمایند، در آینده شاهد عوارضی مانند پوکی استخوان خواهند بود و جنین هم دچار کمبود آن خواهد شد بنابراین باید کلسیم در فهرست مصرف روزانه قرار گیرد. احتیاج روزانه به کلسیم برای زنان باردار یک گرم در روز از سه ماه سوم بارداری است. مواد غذایی حاوی این ماده، محصولات لبنی کم چرب، کلم، اسفناج، میوه هایی مانند زردآلو و مصرف روزانه شیر است.

ویتامین C

مصرف ویتامین ها به ویژه ویتامین C باعث جذب بهتر آهن در بدن می گردد. خوردن میوه و سبزیجات به صورت چند وعده در روز احتیاج بدن به این ویتامین را تامین می نماید. از مصرف بیش از اندازه مکمل این ویتامین با هدف پیشگیری از بروز مسائل گوارشی بپرهیزید. نوشیدن قهوه، چای و نوشابه های گازدار مانع از جذب بالای این ماده می گردد.

امگا 3

از آن جا که امگا 3 یک عنصر مهم در ساخت مغز و شبکیه جنین است، مصرف آن در بارداری ضرورت دارد. در واقع امگا 3، رشد قلب و سیستم تنفسی جنین را ارتقا می بخشد، عملکرد شناختی و یادگیری جنین را افزایش و احتمال ابتلا به آلرژی ها را کاهش می دهد و سیستم ایمنی را بهبود می بخشد. به توصیه پزشکان، بانوان باردار افزون بر مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، دو روز در هفته 300 میلی گرم مکمل این ماده را مصرف نمایند. غنی ترین منبع امگا 3، غذا های دریایی و مکمل روغن ماهی است و در دیگر منابع مثل کلم، گل کلم، روغن کانولا، ساردین ها، مغز گردو و... هم وجود دارد.

منبع: سلامت نیوز

منبع: همگردی

به "در دوران بارداری باید از چه مکمل هایی استفاده کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دوران بارداری باید از چه مکمل هایی استفاده کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید