رمز ماندگاری برندها، حرکت متناسب با اقتضائات زمانه است

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: با توجه به موانع و چالش های موجود، به نظر می رسد در شرایط فعلی بیش از برندسازی، شاهد برندکُشی هستیم. چه بسا برندهای موفقی بوده اند که در برهه ای صندلی خوبی در عرصه اقتصاد و فراوری کشورمان داشتند اما امروز دیگر اثر و نشانی از آن ها نمی بینیم و این فرایند ما را نگران می نماید.

رمز ماندگاری برندها، حرکت متناسب با اقتضائات زمانه است

غلامحسین شافعی، در هشتمین مراسم سالانه معرفی و تجلیل از برندهای برتر استان خراسان رضوی اضافه نمود: باید اذعان کنیم که ما به ازای برندهای پیروزی همچون آزمایش، ارج و... که در گذشته وجود داشتند، نمونه های پیروزی خلق ننموده ایم و حتی ظرفیت آنها را نیز از دست داده ایم. باید آنالیز گردد که چرا این نام های بزرگ دیگر فعال نیستند؟

او با تأکید بر اینکه در حوزه برندینگ، مهم ترین مسئله یافتن رمز ماندگاری برند است، اظهار کرد: متاسفانه کمتر به این مقوله توجه می گردد و زمینه ها، الزامات و اقتضائات این ماندگاری مدنظر مدیران بخش خصوصی و متولیان اجرایی قرار می گیرد. نکته مهم دیگر در امر برندسازی آن است که صاحبان برند، ایفای مسئولیت اجتماعی را تا چه میزان در ماندگاری خود مهم می دانند؟

شافعی با بیان اینکه نطفه اولیه بنگاه مالی چیزی جز برند آن ها نیست، اضافه نمود: هیچ کالایی بدون نام فراوری نمی گردد و همه بنگاه های مالی باید به دنبال آن باشند که این نطفه بعد از انعقاد، چگونه پرورش پیدا کند و چطور به بلوغ برسد و حتی در جامعه به جهت خود ادامه دهد؟

او تصریح مرد: آنچه برندی را ماندگار می نماید، نحوه حرکت آن با زمانه است؛ اینکه آیا برند از تغییر و تحولات علمی و تکنولوژی روز در طول زمان بهره می گیرد یا خیر و آیا به احتیاجهای روز جامعه توجه دارد یا نسبت به آن ها اغماض می نماید. همه این ها مؤلفه هایی بسیار مؤثر در ماندگاری برندها هستند. باید به این نکته توجه کنیم که اگر روزی در زندگی ما کالایی رواج داشت آیا آن محصول به تناسب توسعه تکنولوژی، رشد یافته و مشتری خود را از ظرفیت های جدید بهره مند می نماید یا از سرعت رشد عقب مانده است؟

تأثیر ثبات مالی و پیش بینی پذیر بودن شرایط در سرمایه گذاری

شافعی در بخشی از سخنان خود، خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: آنچه به نظر من در مسئله برند در کشور ما بسیار اثرگذار است، مقوله ثبات و همچنین پیش بینی پذیری اقتصاد است. جرئت و جسارت داشتن برای سرمایه گذاری به این دو فاکتور پیوند خورده است و این دو موضوع در توسعه آینده هر مالی بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه ما در هر دو مؤلفه با مسائلی جدی روبرو هستیم.

رئیس مجلس بخش خصوصی ادامه داد: طی سال های گذشته شاهد بوده ایم که برندهایی از همین استان خراسان رضوی در بازار کشورهای همسایه حضور و نفوذ خوبی پیدا کردند؛ اما اخذ تصمیمی یک باره و ممنوعیت در صادرات فلان محصولی موجب شد تا فرایند کار و سرمایه گذاری آن برندها نیز خاتمه پیدا کند و ازسرگیری دوباره جهت سرمایه گذاری و توسعه نیز کاری سخت و چه بسا ناممکن گردد.

شافعی تأکید کرد: اگر قرار باشد به موضوع برند در برنامه های اصلی اقتصادمان توجه نکنیم، با نابودی برندها روبه رو خواهیم شد و در حوزه برندسازی نیز چالش هایی جدی دامن گیر ما می گردد؛ ازاین رو برنامه ریزان کشور باید به این مهم توجه داشته باشند.

او با اشاره به اهمیت توجه به واحدهای کوچک و متوسط و صندلی آنها در توسعه زنجیره فراوری، گفت: برخی از برندهای بزرگ و سرشناس بین المللی، صاحب کارخانه های فراوریی بزرگ نیستند چون در کنار آنها زنجیره ای از صنایع کوچک و متوسط شکل گرفته که تأمین نماینده احتیاج این بخش است؛ اما در کشور ما این واحدهای کوچک و متوسط به مثابه فرزندان کوچکی هستند که به تعداد انبوه زاده اما در ادامه به حال خود رها شده اند. ازاین رو برای رسیدن به صندلی امروز کشورهای توسعه یافته در این حوزه، باید چاره ای اساسی برای این بخش اندیشیده گردد.

چالش در جهت برنامه ریزی برای توسعه صنعتی در ایران

شافعی در تبیین فرایند توسعه و پیشرفت برندها در ایران، به صنعت خودروسازی اشاره و اظهار کرد: در مقایسه برندها شاهدیم که جهت توسعه به درستی رقم نخورده است چنانکه پیکان ایرانی نهایتاً به پراید تبدیل شده است؛ زیرا برنامه ریزی برای توسعه صنعتی در کشور بسیار سخت است. برای عبور از شرایط موجود باید حرکتی متفاوت داشته باشیم و به تناسب قابلیت واحدهای موجود و نیروهای انسانی و مدیرانی که در ایران فعالیت دارند، می توانیم روزی به آنچه می خواهیم در این حوزه دست پیدا کنیم.

او تأکید کرد: مدیران بنگاه های مالی ما، کوشش های بزرگی را نظر به موانع موجود رقم زده اند. تاب آوری آن ها در بحران ها و چالش ها، قابل تقدیر است. امروز اگر یک مدیر بسیار پیروز ژاپنی به اداره یک واحد فراوریی در ایران گماشته گردد؛ شاید تنها دو هفته تاب بیاورد و این در حالی است که فعالان مالی ما سال ها با سختی ها، دست وپنجه نرم نموده اند و اگر همین امروز به آن ها میدان داده گردد، نتایج ارزشمندی را شاهد خواهیم بود.

همه ما در قبال شرایط مالی کنونی مسئولیت داریم

استاندار خراسان رضوی نیز در مراسم معرفی و تجلیل از برندهای برتر این استان گفت: همه ما در قبال شرایط مالی کنونی مسئولیم و هرکسی در صندلی خود باید به منظور عبور از مسائل، نقش و اثر خود را ایفا نماید. در این راستا بخش خصوصی و به ویژه اتاق های بازرگانی باید جهت مطالبه گری به ویژه در موضوع بهبود شاخص های کسب وکار را مجدانه پیگیری نمایند.

علیرضا رزم حسینی با تأکید بر اینکه بخشی از مسائل جاری کشور، ماحصل روینمودهای غلط در داخل بوده است و همه چیز را نباید پای تحریم ها بنویسیم، متذکر شد: از مجموع 11 شاخص مؤثر در سهولت فضای کسب وکار، تنها شاخص تجارت فرامرزی را می توان مستقیماً متأثر از تحریم ها تلقی کرد اما اگر شرایط کشورمان در دیگر شاخص ها نظیر صدور مجوزها، پرداخت مالیات، ورشکستگی و... مطلوب نیست؛ دیگر نمی توان تحریم ها را دخیل دانست. به همین منظور، بخش خصوصی و به ویژه اتاق بازرگانی باید مطالبه گری جدی داشته باشد.

او توضیح داد: اگر روزی فرایند برنامه ریزی از رده های پایین به سمت بالا تعریف و محقق گردد؛ امور مختلف نیز سامان می گیرند. به هر رو هرکدام از ما باید در صندلی خود، نقش و اثرمان را ایفا و محقق کنیم.

رزم حسینی تأکید کرد: امروز در بزنگاه سخت تحریم های بین المللی قرار داریم و نیت دشمنان نظام از این تحریم ها نیز، هدف قرار دادن استقلال داخلی و اعمال فشار برای تسلیم کردن ایران است.

استاندار خراسان رضوی با تقدیر از کوشش های بخش خصوصی در این ایام سخت، اعلام کرد: استعدادها و سرمایه های اجتماعی و مالی در ایران آن چنان بزرگ است که اگر اراده ای آهنین وجود داشته باشد، شاهد اتفاقات ارزشمندی در حوزه های مالی خواهیم بود. تحقق این مهم را امکان پذیر می دانیم چراکه این کشور قابلیت ها و شایستگی های فراوانی دارد.

او ضمن تبریک به صاحبان برندهای برتر استان خراسان رضوی اعلام کرد: امروز شرکت های نامداری از این استان در حوزه بین الملل فعالیت می نمایند و این مایه مباهات این خطه است. ایران متعلق به همه ماست و با کوشش و امیدآفرینی می توانیم در کنار یکدیگر، اتفاقات بزرگی را محقق سازیم.

در هشتمین مراسم سالانه معرفی و تجلیل از برندهای برتر خراسان رضوی، از 18 واحد فراوریی، صنعتی و صنفی به عنوان برندهای برتر و شایسته تقدیر این استان، تجلیل شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "رمز ماندگاری برندها، حرکت متناسب با اقتضائات زمانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمز ماندگاری برندها، حرکت متناسب با اقتضائات زمانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید