عدم تحمل شیر یک مشکل شایع

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، حتما شما با افرادی روبرو شد ه اید که می گویند معده من قادر نیست لبنیات و به خصوص شیر را تحمل کند ! شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چه تفاوتی بین شما و این افراد وجود دارد؟ و مگر می توان از فواید بی تعداد گروه لبنیات و شیر چشم پوشی کرد، خصوصا در خصوص کسانی که دوره نوجوانی و جوانی را می گذرانند.

عدم تحمل شیر یک مشکل شایع

عدم تحمل شیر یک مشکل شایع

نویسنده:

مصاحبه با دکتر پیمان ادیبی - فوق تخصص گوارش

حتما شما با افرادی روبرو شد ه اید که می گویند معده من قادر نیست لبنیات و به خصوص شیر را تحمل کند ! شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چه تفاوتی بین شما و این افراد وجود دارد؟ و مگر می توان از فواید بی تعداد گروه لبنیات و شیر چشم پوشی کرد، خصوصا در خصوص کسانی که دوره نوجوانی و جوانی را می گذرانند.

آقای دکتر چرا برخی افراد نمی توانند شیر یا لبنیات را هضم نمایند؟

چون در بدن آنها آنزیم مخصوص هضم نماینده لبنیات وجود ندارد. البته دلایل متعددی برای بروز این مشکل یا حالت غیرطبیعی وجود دارد که شایع ترین آن فقدان عملکرد آنزیم لاکتاز روده ای است. این مشکل بیشترا مادرزادی است و فرد بیمار در بدو تولد به طور ذاتی با این حالت متولد می گردد. حال اگر حساسیت به شیر در او وجود داشته باشد، می توان با تغذیه شیر مادر و به تعویق انداختن تغذیه تکمیلی و استفاده از شیر گاو آن را تا حدی تعدیل کرد اما اگر کسی کمبود آنزیم داشته باشد و آن را به ارث برده باشد ارتباطی به زمان مصرف ندارد لذا بر حسب شدت کمبود آنزیم علایم و رویکردهای درمانی فرد به فرد فرق دارد.

معمولا چه توصیه هایی به این افراد دارید؟

شیر به صورت جوشانده شده و گرم استفاده گردد و همراه با افزودنی هایی چون شکر و کاکائو باشد. معمولا این افراد شیر موز و شیر خرما را بهتر تحمل می نمایند تا شیر ساده. بیشتر این افرادی که دچار کمبود آنزیم هستند لبنیات فرآوری شده مانند ماست و پنیر را بهتر تحمل می نمایند تا لبنیات چرب مثل کره و خامه و شیر چرب را بنابراین شیر کم چرب آنها را کمتر دچار علامت می نماید تا شیر پرچرب یا گروه لبنیاتی که نام بردم. فرآورده هایی مثل شیرهای بدون لاکتوز معمولا برای این گروه مناسب است، مگر اینکه افرادی باشند که حساسیت به شیر یا بهتر بگویم پروتئین های شیر داشته باشند چون همان طور که گفتم بیشتر این افراد عدم تحمل به لاکتوز دارند و آنزیم هضم نماینده آن را ندارند و با مصرف این شیرهای بدون لاکتوز مشکل ایجاد نمی گردد اما درصدی هم هستند که به پروتئین های شیر حساس اند، این گروه حتی ممکن است به شیر بدون لاکتوز هم آلرژی داشته باشند و دچار نفخ و دل پیچه و افزایش گاز روده و اسهال شوند.

پس این گروه باید چه کار نمایند؟

خوشبختانه الان فرآورده هایی در داروخانه ها که بدون نسخه هم ارایه می گردد که باز هم خوشبختانه ساخت ایران است، وارد بازار شده است که این افراد می توانند از آنها استفاده نمایند. این محصولات ترکیباتی از آنزیم های هضم نماینده لبنیات هستند و افراد باید قبل از خوردن لبنیات، از این داروها استفاده نمایند تا این دارو کار خود را در هضم لبنیات انجام دهد. همه این اقدامات برای این است که لبنیات منبع عمده کلسیم و پروتئین است و در خیلی از افراد، به خصوص آنهایی که شرایط تغذیه ای مناسبی ندارند نباید این منبع خوب را از فرد جدا کنیم بلکه باید به هر نحوی شده، اقداماتی کنیم که فرد به طور روزانه حجمی از لبنیات ضروری را در روز دریافت کند تا در آینده دچار کمبودهای تغذیه ای نگردد.

آیا ما می توانیم کاری کنیم که اگر این فقدان آنزیم در فرزندمان وجود دارد همواره نهفته بماند و هرگز شاخص نگردد؟

خیر، ولی اگر معمولا از ماست بیشتر استفاده نمایند یا با جایگزینی دوغ و سپس حجم کمتری از شیر (کمتر از یک لیوان) تغذیه را آغاز نمایند معمولا احتمال علامت دار شدن کمتر است. برترین توصیه در خانواده هایی که به طور ارثی این مشکل را دارند در شیردهی کودک است که تغذیه با شیر مادر و سپس در شش ماهگی تغذیه تکمیلی به نحوی که ذکر شد، می تواند تا حدی از بروز علایم بکاهد.

آیا ممکن است کسی به طور مادرزادی و ارثی چنین مسئله ای را نداشته و ناگهان اکتسابی به آن مبتلا گردد؟

بله. برخی عفونت های باکتریایی یا ویروسی می تواند موجب گردد با تغییر در فلور طبیعی میکروبی روده و تخریب جدار داخلی روده، فرد علایم کمبود آنزیم هضم نماینده لبنیات را نشان بدهد و درست پس از عفونت گوارشی، متعاقب مصرف لبنیات و خصوصا شیر با مشکل دل پیچه و نفخ و... روبرو گردد. اغلب ما به این گروه توصیه می کنیم دو تا سه هفته بعد از عفونت حاد گوارشی، مصرف لبنیات را کم نمایند تا شاید احتمال بازگشت عملکرد آنزیم به حالت قبلی به وجود بیاید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "عدم تحمل شیر یک مشکل شایع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم تحمل شیر یک مشکل شایع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید