نگاهی به ویژگی هواپیماهای تازه وارد، فقط یک فرودگاه برایA380داریم

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، مجله مهر- عطیه همتی: سفر رئیس جمهور به فرانسه چند سوغاتی غول پیکر داشت که با حاشیه های زیادی همراه شد. دکتر روحانی در این سفر با شرکت هواپیمایی ایرباس برای خرید بیش از 100 هواپیما قرارداد بست که خرید 12 فرورند هواپیمای A380 از این شرکت حسابی خبرساز شد. هرچند که تجهیز و نوسازی سیستم حمل و نقل هوایی یکی از ضرورت های غیرقابل انکار است و خرید های اجرا شده از فرانسه سبدی متنوع از هواپیماهای ایرباس محسوب می گردد، اما خرید غول های ایرباس بیش از همه خبرساز شد و کارشناسان زیادی در مخالفت یا موافقت خرید ایرباس A380 صحبت کردند. موافقین به آنالیز امکانات و تجهیزات این هواپیما پرداختند و مخالفان آن را هواپیمایی لوکس معرفی کردند که شاید در خرید آن کمی عجله نموده ایم.

نگاهی به ویژگی هواپیماهای تازه وارد، فقط یک فرودگاه برایA380داریم

وزیر راه و شهرسازی در روزهای گذشته با اشاره به مذاکرات خوب و موفقیت آمیز با مدیران شرکت ایرباس گفت: طرف فرانسوی متعهد شد در امسال میلادی 8 فروند و تا سال 2024 میلادی 110 فروند هواپیما به ایران ایر تحویل دهد. بنا بر اظهارات وزیر در مجموع 118 فروند هواپیما شامل، 45 فروند ایرباس 320، 45 فروند ایرباس از سری 330 و 16 فروند ایرباس 350 و همچنین 12 فروند ایرباس 380 می گردد.

هواپیمای غول پیکر A380 که در حال حاضر بزرگترین هواپیمای فراوری شده در جهان است می تواند بیش از 550 مسافر را جابه جا کند و یکی از هواپیماهای پر استفاده شرکت های هواپیمایی نظیر امارات است. در چند روز گذشته بسیاری از رسانه ها عکس هایی از داخل این هواپیما و امکاناتش را روی خط خود قرار دادند و این سوال مطرح شد که آیا این هواپیما واقعا به درد حوزه هوانوردی ایران می خورد؟ در این باره سراغ یکی از خلبانان باسابقه خطوط هواپیمایی ایران رفتیم تا درباره تفاوت های ایرباس با سایر هواپیماها بپرسیم و همچنین بدانیم آیا خریدهای رئیس جمهور می تواند تحول بزرگی در ناوگان هوانوردی ایران ایجاد کند یا خیر؟

ایرباس و بوئینگ باهم تفاوت ساختاری دارند

شرکت هواپیمایی بوئینگ یکی از تخصصی ترین هواپیماها را دارد. مزیت هواپیماهای این شرکت نسبت به سایر هواپیماها، قدرت موتورهای تیک آف و نگه داشتن فشار داخل هواپیما به نسبت سطح زمین است. هواپیماهای ایرباس به قدرت موتورشان در حالت مستقیم و خوب ارتفاع دریافت شان معروف هستند. این ها به معنی این نیست که بقیه در این موارد خوب نیستند. یعنی ایرباس در این زمینه قوی تر است. اما هواپیماهای ایرباس هم امکان وقوع حادثه در آن وجود دارد. اما برای بوئینگ ها کمتر اتفاقی افتاده است. بوئینگ ها معتقدند ما خلبان سازیم و بعد خلبان را می آوریم تا با کامیپوتر کار کند. اما ایرباس می گوید ما به مرحله ای رسیدیم که می خواهیم یاری خلبان را حذف کنیم و کارها را کامپیوتر انجام دهد. این موضوع رسید به جایی که با این روش هواپیمای جدید و نویی از فرانسه بلند شد اما به اقیانوس آرام که رسید کامپیوتر هواپیما دچار مشکل شد و سقوط کرد. معروف است که می گویند در ایرباس 40 درصد خلبان و 60 درصد هواپیما نقش دارند اما در بوئینگ 60 درصد خلبان و 40 درصد هواپیما نقش دارند. این دو هواپیما باهم کاملا متفاوت هستند و باهم رقابت دارند.

A380 به درد ایران نمی خورد

من نه به عنوان خلبان، بلکه به عنوان کسی که در یک مجموعه هواپیمایی کار می کنم می توانم بگویم بعضی خریدهای صورت گرفته اصلا برای کشورما مناسب نیست. شما یک زمانی پراید دارید. با 5 میلیون تومان می توانید ماشین تان را حسابی نو کنید. یک زمانی پژو دارید این کار را با 10 میلیون تومان انجام می دهید. اما وقتی پورشه دارید باید 100 میلیون تومان خرجش کنید. در حال حاضر ما هواپیمایی خریدیم که هیچ کدام از امکانات، تجهیزات و حتی زیرساخت آن در کشور وجود ندارد. این هواپیما تنها جایی که می توانند بنشینند فرودگاه امام خمینی(ره) است. ظرفیت هواپیمای A380 بیش از 500 نفر است. ما اصلا این تعداد مسافر برای پروازهایمان نداریم. شرکت هواپیمایی امارات که از این هواپیما استفاده می نماید، در همه جا جهان شعبه دارد. می گوید هرجا می خواهید بروید فقط اول امارات بیاید بعد از امارات بروید. اگر ما بخواهیم با این هواپیما پرواز کنیم فقط می توانیم به کشورهای دور برویم. این تعداد پرواز به این کشورها نداریم. این همه می گوییم دبی، روزی چند بار به دبی پرواز داریم؟ اگر این هواپیما وارد خط هوایی گردد انگار که پرواز های چند وقت را یکی کنیم و مثلا بگوییم شنبه صبح ساعت 7 همه مسافران کانادا بیایند بالا!

پرواز با A380 صرفه مالی ندارد

هواپیمای A380 برای قاره پیمایی ساخته شده است. یعنی شما یک حجم بالایی مسافر را با امنیت زیادی درمسافت طولانی جابه جا کنید. این هواپیما باید نیمی از کره زمین را طی کند تا صرفه مالی داشته باشد. شرکت هواپیمایی امارات وقتی این هواپیما را خرید. 2.5 کیلومتر به طول فرودگاهش اضافه نمود و عرض فرودگاهش را مجبور شد پهن تر کند. شما برای هر یک متر اضافه نمودن فرودگاه باید چندمیلیارد هزینه کنید.ممکن است بگویند چرا امارات این هواپیما را برای اروپا هم استفاده می نماید؟ اما من می گویم برای امارت می صرفد چون پولش را در می آورد. اما ما نمی توانیم. انگار که دو نفر یک میلیارد پول داشته باشند. یکی برود پورشه بخرد آن یکی برود BMW بخرد. پول یکی است اما آن کسی که پورشه می خرد باید حقوقش ماهی 10 میلیون باشد تا اگر خواست روغنش را عوض کند بتواند 400 هزارتومان فقط پول روغن بدهد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نگاهی به ویژگی هواپیماهای تازه وارد، فقط یک فرودگاه برایA380داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به ویژگی هواپیماهای تازه وارد، فقط یک فرودگاه برایA380داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید