ایران از کریدور ریلی راه ابریشم حذف نشده است

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، سعید رسولی در گفت وگو با خبرنگاران درباره کریدور ریلی چین به اروپا و سهم ایران از بازار این کریدور در حمل کالا گفت: جریان بار از چین به اروپا به طور دائم وجود دارد که از کشورهای CIS ایران و ترکیه عبور می نماید که به راه ابریشم مشهور است.

ایران از کریدور ریلی راه ابریشم حذف نشده است

وی افزود: این کریدور در دو راستا شمال دریای خزر و جنوب آن طراحی شده که در حال اجراست؛ راستا شمالی آن از قزاقستان به جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه عبور می نماید. این کریدور را باید کریدور شمالی دریای خزر بدانیم، که ارتباطی به کریدور جنوبی آن ندارد اما بعضی رسانه ها نقشه کریدور شمالی دریای خزر را منتشر کرده و اعلام کرده اند که ایران از کریدور راه ابریشم حذف شد که این ادعا صحت ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کریدور ریلی که ماه جاری در آنکارا با ترکیه سند آن را به امضا رساندیم، به راستای شامل چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه و نهایتا به سمت اروپا است که همان کریدور ریلی راه ابریشم است که از جنوب دریای خزر تردد می نماید. بنابراین در کریدور راه ابریشم هستیم و حذف نشده ایم.

وی تأکید کرد: سند حضور ایران در این سند به امضا رسیده و تعرفه یکسان برای صاحبان باری که کالای آنها از این کریدور تردد می نماید، تعیین شده است. همه کشورهای عضو تعهد داده اند که برای عبور دادن بار از این کریدور کوشش نمایند.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: حجم باری که از این کریدور عبور می نماید به قدری زیاد است که بسته به همت ما دارد که جه میزان از این بار را بتوانیم جذب کنیم بنابراین بار اندکی از این کریدور ریلی تردد نمی نماید که رقابت سختی میان کشورهای عضو برای جذب بار صورت بگیرد.

رسولی یادآور شد: کشورهای عضو کریدور ریلی جنوبی راه ابریشم باید با توافق بر روی تعرفه تردد کالا و همچنین تعرفه های گمرکی، به روان سازی عبور کالا یاری نمایند و نیازی به رقابت با سایر کریدورها ندارند تا بتوانند بار جذب نمایند چون چشمه بار آن وجود دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه راستا کریدور ریلی جنوبی راه ابریشم که از ایران عبور می نماید، مانند راستا شمالی آن سردسیر نیست، تمایل صاحبان بار و کالا برای عبور مداوم بار از آن بیشتر از راستا شمالی آن است راستا ریلی ایران برای عبور بارهای چین به اروپا، راستای کاملا امن، مناسب، نزدیکتر از راستا شمال با تعرفه یکسان با سایر کشورهای عضو کریدور است و از سوی صاحبان بار برای عبور کالا از آن استقبال شده است. ارتباطات سیاسی ما با کشورهای عضو نیز بسیار مناسب است. تفاهم نامه های دو و چند چانبه نیز با این کشورها به امضا رسانده ایم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ایران از کریدور ریلی راه ابریشم حذف نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران از کریدور ریلی راه ابریشم حذف نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید