ایران و ترکیه در حوزه سرمایه گذاری مشترک برنامه ریزی کنند

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، رئیس شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه - ایران (دئیک) با معاون امور بین الملل اتاق ایران دیدار کرد. در این نشست ضمن بررسی موانع موجود برای همکاری های تجاری بین دو کشور بر لزوم سرمایه گذاری مشترک در راستای تقویت روابط بین ایران و ترکیه تأکید شد.

ایران و ترکیه در حوزه سرمایه گذاری مشترک برنامه ریزی کنند

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین الملل اتاق ایران در دیدار با عثمان آکسوی، رئیس جدید شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه - ایران، با اشاره به رابطه دیرینه تجارت میان دو کشور، اقتصاد ایران و ترکیه را مکمل یکدیگر و دارای ظرفیت های بشمار برای همکاری دانست.

به عقیده کرباسی، ایران و ترکیه در زمینه های انتقال تکنولوژی، تأمین نیاز شرکت های ترکیه، سرمایه گذاری مشترک و صادرات به کشورهای ثالث و مشارکت در صادرات خدمات فنی و مهندسی می توانند همکاری های تجاری خود را گسترش دهند.

او شرح داد: علی رغم مسائل ناشی از تحریم های اقتصادی، نگاه دولت مردان دو کشور برای توسعه روابط مثبت بوده و بر همین اساس تجارت 30 میلیارد دلاری میان دو کشور هدف گذاری شده است.

فرصت های جدید همکاری اقتصادی بین دو کشور موضوع دیگری بود که از سوی کرباسی مورد توجه قرار گرفت. به باور او رهایی ایران از اقتصاد تک محصولی نفت، فصل جدیدی برای توسعه و تنوع بخشی صادرات به شمار می آید و مسئولیت خطیر و اولویت اتاق های بازرگانی دو کشور باید رفع موانع و زمینه سازی برای توسعه همکاری های مختلف تجاری و اقتصادی باشد. بنابراین اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه و نهاد متناظر آن در شورای دئیک ترکیه با همکاری یکدیگر می توانند مسائل را شناسایی و آنها را حل کنند.

معاون بین الملل اتاق ایران در ادامه معاملات تجاری دو کشور را رابطه ای کوتاه مدت بین دو کشور دانست و شرح داد: زمانی که این ارتباط به سرمایه گذاری مشترک تبدیل شد، روابط مستحکم و درازمدت شکل خواهد گرفت. طی سال های گذشته شاهد فرایند قابل ملاحظه حضور سرمایه گذاری شرکت های ترک در ایران بودیم و در حال حاضر نیز اتاق ایران با اشراف به مسائل آنها با جدیت به دنبال رفع موانع و مسائل این شرکت هاست.

عثمان آکسوی، عضو هیأت مدیره و رئیس بخش ایران شورای دئیک نیز ضمن ابراز خرسندی در مورد سوابق فعالیت های بیش از دو دهه خود در ارتباط با کشور ایران، آمادگی خود را برای پیشبرد اهداف توسعه تجارت دو کشور بیان نمود.

وی با اشاره به اینکه تا چند سال گذشته شناخت کمی از بازار ایران در ترکیه وجود داشت، گفت: سعی کردیم در مراکز مختلف ترکیه ظرفیت های کار با ایران را به خوبی معرفی کنیم و علی رغم مسائلی که وجود دارد، کماکان برای جذب سرمایه گذاری و توسعه همکاری بین دو کشور تلاش می کنیم.

آکسوی با اشاره به برخی موانع همکاری از جمله مسائل ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه و تجهیزات و یا ارزش گذاری های پایین در گمرک، این موانع را قابل حل دانست و ادامه داد: مسائل و مسائل با همکاری اتاق های بازرگانی دو کشور، ارائه راهکار های پیشنهادی و پیگیری آنها از سوی مقامات دولتی کشورها قابل حل است.

وی راهکار تجارت تهاتری را یکی از گزینه های مناسب برای حل مسائل ناشی از جابه جایی ارز عنوان کرد و گفت: لازم است در مورد آن سیاست گذاری مناسبی صورت گیرد.

در ادامه مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، گزارشی از اقدامات این اتاق در راستای حل مسائل تجاری، مسائل و موانع موجود برای ادامه همکاری ها ارائه داد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "ایران و ترکیه در حوزه سرمایه گذاری مشترک برنامه ریزی کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و ترکیه در حوزه سرمایه گذاری مشترک برنامه ریزی کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید