تمام درآمد طرح کاهش آلودگی هوا صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می گردد

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، عضو شورای شهر تهران درباره عملکرد شهرداری و شورای شهر تهران در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی،ساختمان و ترافیک گزارش داد.

تمام درآمد طرح کاهش آلودگی هوا صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می گردد

به گزارش خبرنگار، علی عطا عضو شورای شهر تهران امروز (پنجشنبه؛23 خردادماه) مهمان برنامه زنده چراغ رادیو تهران بود و درباره موضوعاتی چون حمل و نقل، عوارض ساخت و ساز و چابک سازی شهرداری صحبت کرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: در بحث طرح ترافیک مطلبی که مطرح می گردد در رابطه با محدوده طرح ترافیک، مصوبه شورای عالی ترافیک است و شهرداری تهران آن را انجام می دهد و شورای شهر تهران تنها در بحث میزان عوارض قانونگذاری می نماید.

اعطا ادامه داد: در این دوره و در طرح جدید هم کاهش و یا افزایش محدوده زوج و فرد در اختیار شهرداری تهران است و شورای شهر تهران در این مسئله هیچ گونه دخالتی نداشته است.

وی بیان نمود: شورای شهر تهران در این زمینه به صورت ناظر عمل می نماید و شهرداری تهران مجموعه مصوبات و ضوابط را اجرا می نماید و این مطلب به این معنا نیست که تمام ضوابط از سوی شورای شهر تهران مطرح شده باشد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: طرحی که در شورای شهر تهران مصوب شد مربوط به اسفند 97 است که با عنوان طرح کاهش ترافیک در محدوده مرکزی پایتخت در سال 98 با چند تفاوت نسبت به سال قبل انجام می گردد.

اعطا اضافه کرد: در حلقه دوم یا طرح کاهش الودگی هوا بحث پلاک به شکل سابق مطرح نیست و شما هر فصل می توانید در محدوده طرح ترافیک 20 روز تردد داشته باشید و برای بیش از 20 روز تردد در هرفصل عوارض 7 تا 20 هزار تومانی پرداخت کنید

عضو شورای شهر تهران گفت: این 20 روز موجب می گردد تا شما مدیریت کنید و تا حدی که امکانش را دارید برنامه ریزی خود را طوری انجام دهید که تمام کارهای مربوط به محدوده طرح ترافیک خود را در این 20 روز انجام دهید.

اعطا ادامه داد: بر اساس ماده 17 همین مصوبه تمام هزینه ای که شهروندان بابت تردد در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا پرداخت می نمایند صرف عمران و کاهش آلودگی هوا به وسیله توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می گردد.

وی توضیح داد: این طرح آزمون و خطا نیست و سال به سال شورا عوارض را تصویب می نماید و عملکرد هر ساله شورای ترافیک ممکن است بر اساس بعضی موارد و موضوعات تغییر کند و باید گفت طرح جدید طرح ترافیک سال 98 نسبت به ارزیابی سال 97 صورت گرفته است.

اعطا در پاسخ به این سوال که عوارض اخذ شده از شهروندان در کدام قسمت هزینه می گردد؛ بیان نمود: ما در شهرداری تهران حساب متمرکزی را در نظر گرفته ایم و این موضوع را نمی توان اینگونه بیان نمود که این عوارض در کدام قسمت به طور معین هزینه می گردد.

وی ادامه داد: اما باید گفت در طرح ترافیک مصوبه ماده 10 آمده است، شهرداری تهران موظف است 100 درصد درآمد اجرای مصوبه اخذ عوارض تردد سال 97 را صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به منظور کاهش اثرات آلودگی هوا کند.

اعطا با اشاره به توسعه ناوگان اتوبوس رانی گفت: باید اعلام کنم که بحث نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در تعهد دولت است.

وی اضافه کرد: در تهران 60 هزار اتوبوس داریم که 60 درصد آنها عمر بالای 10 سال دارند فرسوده هستند.

وی بیان نمود: باید اعلام کنم که از سال 90 به بعد هیچ دستگاه اتوبوسی از طرف دولت به شهرداری تهران تحویل داده نشده است و امروز هم بحث نوسازی ناوگان اتوبوس رانی از سوی شهرداری تهران مطرح است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در اعتبار سال 98 شهرداری، برای بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی 500 دستگاه اتوبوس را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل در نظر گرفتیم تا از محل صرفه جویی و اخذ عوارض این اقدام عملیاتی گردد .

اعطا بیان نمود: در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، برای نوسازی 1000 دستگاه اتوبوس اوراق مشارکتی نیز پیش بینی شده است تا بین افراد توزیع گردد تا بتوانیم از این محل نیز اقدامات موثری انجام دهیم.

وی ادامه داد: از محل اخذ عوارض توانستیم 13 دستگاه اتوبوس دوکابین را خریداری کنیم و در آینده نزدیک در مراسمی از این 13 دستگاه اتوبوس دوکابین رونمایی می گردد .

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در ادامه توانستیم 120 مینی بوس هم خریداری کنیم که 20 دستگاه آن آماده شده است و تا آخر آبان ماه مابقی دستگاه های باقیمانده نیز وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می گردد.

اعطا بیان نمود: سال جاری از محل صرفه جویی سوخت مقرر شد دولت 142 هزار دلار سوبسید به شهرداری تهران پرداخت کند که بر اساس تفاهمنامه فی مابین انجام و در شورای اقتصاد نیز مصوب شد.

اعطا گریزی هم به مدیریت قبلی شهرداری ومیراثی که از مدیریت قبلی شهر برای شهرداری تهران مانده است، گفت: شما از شرایط ما بی خبر نیستید و من نمی خواهم وارد بدهی های قبلی شهرداری و دولت شوم تنها به این نکته اکتفا می کنم که میراث شهرداری قبل اسنگین است و من تمایل ندارم به آن وارد شوم.

اعطا در پاسخ به سوال مجری که پرسید مردم روز به روز عوارض بیشتر می دهند و وعده ها به بعدها و آینده موکول می گردد؛ تا کی باید این رویه ادامه داشته باشد؟،گفت: مباحث باید در این موزه شفاف بیان گردد و ما بدانیم که در چه حوزه ای می خواهیم صحبت کنیم طرحی که با عنوان طرح کاهش الودگی در سال 98 ادامه پیدا می نماید مجموعه نظرسنجی ها نشان می دهد که مردم اجرای این طرح ها را عادلانه می داند.

اعطا اظهار کرد: طرحی که در قالب لایحه آمد و در سال 97 انجام شد باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت شد و ما این ادعا را نداریم چون تمام آمار ها در این باره وجود دارد.

وی بیان نمود: شما می توانید رقم عوارضی را که پرداخت می کنید با برنامه ریزی ساعت ورود و خروج خود در طرح ترافیک مدیریت کنید و ما اعتقاد داریم مخاطب ما مسائل را تشخیص می دهد و مردم ما مطالب را به صورت القائی قبول نمی نمایند.

اعطا گفت: حرف من توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است و شما باید بدانید که ناوگان حمل و نقل عمومی تنها گسترش اتوبوسرانی نیست و مترو نیز از صندلی و اهمیت خاصی برخوردار است که روزانه نزدیک دو میلیون نفر از آن استفاده می نمایند.

اعطا در پاسخ به پرسشی در رابطه با تخلفات ساختمانی پروژه ایران مال گفت: پروژه ایران مال نزدیک به 10 سال سابقه دارد و تخلفات ساختمانی این پروژه نیز در سال 96 به کمیسیون ماده 100 ارسال شد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: کمیسیون ماده 100 مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی است و برای تخلفات رای صادر می نماید و اگر پروژه ایران مال امروز با جریمه 300 میلیارد تومانی روبرو است به این علت است که بسیاری از تخلفات این پروژه طبق دستور کمیسیون ماده 100 باید اصلاح گردد و جریمه نقدی شامل آن نمی گردد که اگر جریمه شامل آنها می شد مبلغی فراتر از 300 میلیارد تومان باید پرداخت می کرد.

اعطا تاکید نمود: مبالغی که از محل اخذ جریمه ماده 100 بدست می آید یکی از ردیف ها بودجه شهرداری است.

وی ادامه داد: در رابطه با پروژه ایران مال و جریمه ای که از این پروژه دریافت شد؛ جلسه ای با حضور شهردار تهران و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در چند روز گذشته داشتیم که بحثی مطرح شد که جریمه اخذ شده از پروژه ایران مال صرف احداث یک خط مترو در منطقه 22 تهران گردد که از بابت ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص مترو فقیر است.

اعطاء ادامه داد: در حال حاضر همه می توانند مراجعه نمایند و پروانه ساختمانی بگیرند و در بحث عوارض هم ما افزایشی نداشتیم.

وی اضافه کرد: در بحث عوارض ساخت و ساز شهرداری تهران طبق مصوبات عمل می نماید و منبع اصلی درآمد شهرداری اخذ عوارض ساخت و ساز است که بالغ بر 50 تا 60 درصد درآمد شهرداری را شامل می گردد و تا مواردی نیز شاهد هستیم که 80 درصد درآمد شهرداری از محل اخذ عوارض ساخت و ساز اختصاص تامین می گردد.

عضو شورای شهر تهران بیان نمود: از سال 93 به بعد میزان عوارض ساخت و ساز افزایش نداشته است.

اعطاء ادامه داد: این که اعلام می گردد عوارض ساخت و ساز افزایش پیدا کند مبلغ مسکن با جهش رو به رو می گردد غلط است زیرا مبلغ پرداختی برای ساخت و ساز بین 3 تا 5 درصد هزینه ساخت هر ساختمان است پس می توان گفت رقم ساخت نسبت به عوارضی که دریافت می گردد بسیار بالاتر است.

وی اضافه کرد: مادر تهران 970 هزار پارسل(قطعه زمین) داریم که در سال چیزی حدود 8 هزار پارسل برای دریافت مجوز و پروانه اقدام می نماید.

عضو شورای شهر تهران بیان نمود: اگر این رقم را یک ضرب و تقسیم ساده انجام دهیم متوجه می شویم که در هر سال یک درصد پارسل ها درخواست پروانه می نمایند و این یک درصد عوارضی که می دهند هزینه شهرداری را تامین می نمایند.

اعطا توضیح داد: عوارضی که برای دریافت پروانه فرد سازنده پرداخت می نماید هزینه ای است که ساخت و ساز وی به شهر تهران تحمیل می نماید است.

عضو شورای شهر تهران تاکید نمود: میزان دریافت عوارض ساختمانی به حدی نیست که بازار مسکن را متلاطم کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تمام درآمد طرح کاهش آلودگی هوا صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام درآمد طرح کاهش آلودگی هوا صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید