دوحه و ریاض مهمترین دلایل اختلاف را حل و فصل نموده اند

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، در پی اظهارات وزیر خارجه قطر پیرامون وجود مذاکرات میان دوحه و کشورهای محاصره کننده درباره بحران شورای همکاری خلیج فارس و نیز دعوت از امیر قطر برای حضور در نشست این شورا در ریاض، تحلیل گران بر این باورند که این بحران در آستانه حل و فصل قرار گرفته است.

دوحه و ریاض مهمترین دلایل اختلاف را حل و فصل نموده اند

روزنامه القبس کویت به نقل از منابع مطلع نوشت، حل اختلافات شورای همکاری خلیج فارس همچنان به توافق بر سر دیدگاه مشترک درخصوص روابط میان عربستان و قطر احتیاج دارد. این منابع افزودند، مسؤولان قطر و عربستان اخیرا بعضی دلایل اختلافاتی را که به تشدید بحران منجر شده، مورد بحث و آنالیز قرار داده و آنها را برطرف کردند.

منابع مذکور پیرامون نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفتند، برگزاری این نشست برای حل اختلافات اقدامی مثبت است اما این مسأله به فرایند شورای همکاری، حمایت از آن، مهمترین چالش های امنیتی و سیاسی موجود در منطقه و ضروروت همکاری برای مقابله با این چالش ها بازمی گردد.

این منابع افزودند، درمورد مشارکت کشورهای عضو شورای همکاری در عالی ترین سطح خود در نشست ریاض به ویژه حضور امیر قطر هنوز قطعی نشده و مشارکت جانشین امیر قطر نیز همچنان مطرح است.

در این رابطه تحلیل گران روزنامه القدس العربی اعلام کردند، اظهارات اخیر محمد بن عبدالرحمان، وزیر خارجه قطر راستا را برای حل و فصل بحران شورای همکاری خلیج فارس در نشست ریاض هموار می نماید.

وزیر خارجه قطر در کنفرانس گفت وگوهای مدیترانه از مذاکرات میان ریاض و دوحه اطلاع داده و گفته بود: در خصوص بحران شورای همکاری خلیج (فارس) از مرحله بن بست به مرحله مذاکره پیرامون دیدگاه آینده درباره روابط خود منتقل شدیم و دیگر در این مذاکرات، 13 بند مورد مطالبه کشورهای محاصره کننده مطرح نیست. وی ضمن ابراز امیدواری برای مثبت بودن نتایج این مذاکرات تأکید کرد، قطر سیاست مستقل خود را دارد و امور داخلی این کشور ابدا قابل مذاکره با هیچ طرفی نیست.

در این باره ماجد الانصاری، نویسنده و تحلیل گر سیاسی قطر نیز به روزنامه القدس العربی گفت، اظهارات مذکور وزیر خارجه قطر، نخستین اظهارات از این دست است که از سوی رئیس دستگاه دیپلماسی قطر مطرح می گردد و گواهی رسمی بر وجود مذاکرات میان عربستان و قطر بر سر بحران دوحه است که از چند هفته پیش شروع شده و قطعا پیرامون امکان حل این بحران در آینده نزدیک بحث و گفتگو نموده اند.

اما وی در ادامه گفت، در عمل اقدامی که نشان دهنده آشتی قریب الوقوع میان دو طرف باشد، ملاحظه نمی گردد. نشست ریاض چند روز بعد برگزار می گردد اما به نظر نمی رسد که در خصوص بحران دوحه اقدامی انجام شده باشد. الانصاری همچنین مواردی را که معتقد است راستا مذاکره یا گفت وگوی میان قطر و کشورهای محاصره کننده را تعیین می نماید، مطرح نموده و گفت، موضع قطر از همان شروع بحران دوحه ثابت است و این کشور گفت وگوی بدون شرط را در سایه احترام به حاکمیت و منافع متقابل با کشورهای محاصره کننده و لغو اقدامات غیرقانونی که در این بحران علیه قطر انجام شده، قبول می نماید و با توجه به اظهارات وزیر خارجه قطر در خصوص چشم پوشی کشورهای محاصره کننده از مطالبات خود و داشتن رویکردی دیگر در مذاکرات میان دو طرف، این موضع طرف مقابل است که تغییر نموده است.

الانصاری اضافه می نماید: این بحران بیش از حد طولانی شده و یک بحران ساختگی است و به مرحله ای رسیده که حتی اهداف کشورهای محاصره کننده از این بحران چه تضعیف قطر یا دور کردن این کشور از صحنه بین المللی کاملا عکس شده است و قطر امروز بیشترین تأثیر را در صحنه بین المللی و بیشترین قدرت را در تقویت حاکمیت داخلی و خارجی داشته و با جامعه بین الملل در تعامل بوده و اقتصادش پویاتر از قبل شده است. گمان نمی کنم که این کشور امتیازاتی ارائه دهد، موضع قطر در این خصوص قطعی است و اگر کشورهای محاصره کننده به دنبال آشتی با قطر باشند، این آشتی به وسیله اصولی که امیر این کشور اخیرا تعیین و براساس ابتکارعملی که دوحه از زمان شروع بحران پیرامون احترام به حاکمیت داخلی مطرح نموده صورت خواهد گرفت.

احمد یوسف الملیفی، مشاور کویت نیز اظهارات وزیر خارجه قطر را تحولی مثبت خواند که پیش از اینها انتطار داشت مطرح گردد و تأکید کرد، نشست ریاض فرصتی برای کنار گذاشتن اختلافات و گگرددن صفحه جدیدی خواهد بود و پیش بینی کرد که این نشست با حضور امیر قطر برگزار و دستورکار آن شامل موضوعات و مسائل عادی باشد. وی تأکید کرد، موضوع بحران شورای همکاری خلیج فارس در دستورکار این نشست قرار نخواهد گرفت و تنها در حاشیه آن مطرح و به شکل محبت آمیز حل و فصل می گردد.

همچنین فهد المسعود، تحلیل گر سیاسی کویتی اظهارات وزیر خارجه قطر را مایه خرسندی و نوعی پیشرفت چشم گیر در مذاکرات برای حل اختلافات میان قطر و کشورهای محاصره کننده دانست و در ادامه گفت، مسابقات جام ملت های خلیج فارس در دوحه با مشارکت عربستان، امارات و بحرین برای نخستین بار از زمان شروع بحران دوحه مقدمه ای برای حل این بحران است چرا که پس از مشارکت سه کشور مذکور در این مسابقات، امیر قطر نیز به نشست ریاض دعوت شد و همه این موارد شاخص های مثبتی برای حل و فصل بحران دوحه محسوب می گردد.،ایسنا

بیشتر بخوانید،عربستان از امکان دستیابی به آتش بس در یمن اطلاع داد

منبع: ایران آنلاین

به "دوحه و ریاض مهمترین دلایل اختلاف را حل و فصل نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوحه و ریاض مهمترین دلایل اختلاف را حل و فصل نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید