رتبه 148 ایران در حوزه شکاف جنسیتی از میان 153 کشور ، 100 سال فاصله تا برطرف شکاف در دنیا

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با استناد بر آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد سال 2020 درخصوص شکاف جنسیتی بیان نمود: 100 سال زمان احتیاج است تا شکاف جنسیتی در سطح جهانی برطرف گردد که این زمان در حوزه آموزشی به 12 سال، در حوزه سیاست به 95 سال و در حوزه اقتصاد به 257 زمان سال برای برطرف شکاف جنسیتی احتیاج دارد.

رتبه 148 ایران در حوزه شکاف جنسیتی از میان 153 کشور ، 100 سال فاصله تا برطرف شکاف در دنیا

فلاحتی در گفت وگو با وبلاگ فلش و سلفی، اعلام کرد: گزارش مجمع دنیای اقتصاد سال 2020 در چهار حوزه دستاوردهای آموزشی، بهداشت و سلامت، مشارکت مالی و فرصت های مالی و توانمندسازی سیاسی دسته بندی می گردد.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش مجمع دنیای اقتصاد، دنیا همچنان در نابرابری به سر می برد گفت: بیشترین نابرابری در حوزه مشارکت سیاسی مشاهده می گردد، به طوری که در سطح دنیای در حوزه مشارکت سیاسی 75 درصد و در حوزه مشارکت مالی نیز 42 درصد شکاف وجود دارد.

بنابر اظهارات مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، از سال 2006 تا به امروز در حوزه اقتصاد 58 درصد و در حوزه سیاست 25 درصد شکاف جنسیتی در سطح دنیای برطرف شده است و این آمارها نشان دهنده آن است که در این حوزه ها باید منتظر تحولات اساسی باشیم تا کشورها بتوانند برای برطرف شکاف جنسیتی پیشرفت بالایی تجربه نمایند. این درحالیست که در حوزه آموزشی 96 درصد شکاف برطرف شده و تنها 4 درصد تا برابری جنسیتی باقی مانده است. همچنین در حوزه سلامت نیز 97 درصد شکاف برطرف شده است.

100 سال فاصله تا برطرف شکاف جنسیتی

به گفته فلاحتی، در مجموع 100 سال زمان احتیاج است تا شکاف جنسیتی در سطح دنیای برطرف گردد که به تفکیک حوزه ای، در حوزه آموزش به 12 سال، در حوزه سیاست به 95 سال و در حوزه اقتصاد به 257 سال زمان برای برطرف شکاف جنسیتی ضروری است.

برطرف شکاف جنسیتی در حوزه سلامت و آموزش تا دهه آینده

مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید نمود: اما به طور کلی حوزه اقتصاد و سیاست از نظر سهم امتیاز در محاسبه شاخص شکاف جنسیتی امتیاز بالاتری دارند که دستاوردهای کشورها در این حوزه ها منجر به افزایش رتبه آنها می گردد و بالطبع در حوزه سلامت و دستاوردهای آموزشی چندان امتیاز خاصی در نظر گرفته نمی گردد، زیرا پیش بینی ها حاکی از آن است که تا دهه آینده شکاف جنسیتی در حوزه سلامت و آموزش برطرف می گردد.

وی یادآور شد: مجمع دنیای اقتصاد سالهاست که هشدار داده در حوزه اقتصاد شکاف جدی وجود دارد؛ علیرغم این که انتظار می رفت زنان در انقلاب چهارم صنعتی و با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات که از نظر جنسیتی حوزه خنثی است، امکان رشد داشته باشند، اما می بینیم که همچنان زنان پیروز نبودند در این بخش از اقتصاد هم حضور پررنگی داشته باشد، لذا پیش بینی می گردد که همچنان این شکاف عمیق در حوزه اقتصاد وجود داشته باشد.

کدام کشورها در کاهش شکاف جنسیتی پیروز ترند؟

به گفته وی، ایسلند، نروژ، فنلاند سوئد و نیکاراگوئه به ترتیب کشورهایی هستند که بالاترین رتبه را در حوزه برطرف شکاف جنسیتی کسب نموده اند. البته این کشورها همچون نیکاراگوئه در معیارها و مقیاس هایی که تصور می شوند به تمام معنا توسعه یافته نیستند، اما پیروز شده اند نابرابریهای جنسیتی را تا 80 درصد کاهش دهند.

مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که مقایسه کشورها در زمینه شکاف جنسیتی باید بر چه اساس و مبنایی باشد؟ توضیح داد: مقایسه کشورها در شاخص برطرف شکاف جنسیتی نباید به راحتی صورت گیرد. برای تحولات این شاخص ها احتیاجمند متغیرهایی مانند جمعیت، درآمد ملی، بافت شهری و روستایی، توزیع درآمد بین دهک های مختلف جامعه، فرهنگ و... هستیم و این نکته حائز اهمیت است که در شاخص شکاف جنسیتی کشورهایی که بتوانند شکاف بیشتری را کاهش دهند در رتبه بالاتری قرار می گیرند.

فلاحتی با تاکید بر اینکه رقابت کشورها براساس پیروزیت آنها در کاهش میزان شکاف جنسیتی است، گفت: برای مقایسه ایران در حوزه شکاف جنسیتی با کشورهای دیگر باید به فاکتور های ملی توجه گردد. به طور مثال بحث توانمندسازی سیاسی به انتخاب جامعه بستگی دارد.

رتبه 148 ایران در میان 153 کشور

وی در ادامه درباره شرایط شکاف جنسیتی در ایران گفت: سال جاری 153 کشور در این گزارش مورد آنالیز قرار گرفتند که در این میان ایران در رتبه 148 قرار گرفته است. از میان 153 کشور، ایران در حوزه مشارکت مالی رتبه 147 در حوزه دستاوردهای آموزشی رتبه 118 در حوزه سلامت و بهداشت رتبه 130 و در حوزه مشارکت سیاسی رتبه 145 را به خود اختصاص داده است.

فلاحتی تاکید نمود: بیشترین مسئله ایران در شکاف جنسیتی در حوزه اقتصاد و سیاست مشاهده می گردد. معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت یازدهم و دوازدهم تمرکز جدی روی مشارکت مالی زنان داشته است، زیرا جمعیت زنان حاضر در بخش اقتصاد غیر رسمی نسبت به اقتصاد رسمی بسیار بیشتر است زیرا آنها به دلیل میزان بالا بودن مالیات و بالا بودن هزینه بیمه کردن شاغلان به حوزه اقتصاد غیر رسمی علاقه بیشتری دارند. از سوی دیگر نیز شیوه های آمار گیری و گزارش گیری در حوزه مشارکت مالی احتیاجمند آنالیز مجددی است که در این زمینه معاونت، کمیته مشترکی میان وزارت کار، معاونت زنان و مرکز آمار تشکیل داده است تا تمام شاخص های اشتغال مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رتبه 148 ایران در حوزه شکاف جنسیتی از میان 153 کشور ، 100 سال فاصله تا برطرف شکاف در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه 148 ایران در حوزه شکاف جنسیتی از میان 153 کشور ، 100 سال فاصله تا برطرف شکاف در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید