فعالان اکوسیستم نوآوری از معدن ارزش افزوده می آفرینند

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایده های نوآورانه و شرکت های خلاق که در گردشگری زمین فعالیت دارند، حمایت می نماید تا ظرفیت های نهفته این حوزه شکوفا گردد.

فعالان اکوسیستم نوآوری از معدن ارزش افزوده می آفرینند

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ فلش و سلفی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ محمدرضا اسپهبد مشاور طرح توسعه فناوری های زمین شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری به حمایت از ایده ها و شرکت های خلاق برای توسعه گردشگری زمین اشاره نمود و گفت: در فراخوان دائمی که به وسیله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام شد، شرکت های دانش بنیان و خلاق که بتوانند با استفاده از ظرفیت های جغرافیایی و پهنه های سرزمینی کشور، اشتغال و ارزش اضافه کرده ایجاد نمایند، مورد حمایت قرار می گیرند.

ظهور گردشگری زمین شناسی و معدن

گردشگری زمین شناختی، مفهوم نوآورانه و نسبتا نوظهوری است که در تعامل میان دو حوزه فناوری های زمین و حوزه گردشگری، برای کشور های پیشرفته به یک محور اصلی در عایدیزایی تبدیل شده است.

اسپهبد، با بیان این مطلب، از توجه به معیار های توپوگرافیک و ریخت شناسی سرزمینی ایران برای ایجاد کسب وکار های خلاق و نوپا گفت و ادامه داد: گردشگری زمین با فناوری ها پیوند خورده است و تنوع مورفولوژیک ایران در سرتاسر کشور، قابلیتی ویژه را به پژوهشگران، ایده پردازان و شرکت های دانش بنیان و فناور داده است تا صنعت بوم گردشگری را به شکلی فناورانه توسعه دهند و زمینه ساز صادرات خدمات گردشگری زمین شوند.

گردشگری زمین و خلق ارزش اضافه کرده

اسپهبد با بیان این که گردشگری زمین فراتر از گردشگری جغرافیایی است و فناوری را برای توسعه کسب وکار های ارزش آفرین این حوزه به کار می بندد، ادامه داد: گردشگری زمین شناسی با گردشگری جغرافیایی فرق دارد و بر روی پدیده های فناورانه زمین شناختی و معدنی تمرکز دارد.

مشاور طرح توسعه فناوری های زمین شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری، با اشاره به ظرفیت های نهفته پدیده های شاخص زمین شناختی ایران به اسم فرصتی برای رونق اقتصاد دانش بنیان و خلاق گردشگری زمین گفت: ایران در مرکزیت چندین پدیده شاخص و شناخته شده در حوزه گردشگری زمین قرار گرفته است. این میراث ارزشمند اکنون با مدیریت دقیق و مستمر می تواند ضمن فراوری ثروت، برای سالیان متمادی ماندگار گردد.

حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق فعال در گردشگری زمین

وی با بیان این که فناوری علاوه بر شناخت و معرفی پدیده های شاخص گردشگری زمین به حفظ آن ها هم یاری می نماید، اضافه کرد: تفاوت عمده گردشگری زمین شناختی و جغرافیایی این است که می توان با کنار گذاشتن روش های سنتی و مرسوم توریسم، شکل تازه ای از گردشگری را ارائه کرد؛ رویه هایی که ضمن حفاظت از پهنه های حساس و عرصه های آسیب پذیر، بعد زمان و مسافت را از این صنعت حذف می نماید.

به گفته اسپهبد، ارائه خدمات گردشگری زمین با از ابزار های هوشمند و مبتنی بر فناوری، می تواند گردشگری زمین از راه دور و گردشگری با استفاده از واقعیت مجازی را توسعه دهد. در توسعه این فناوری ها معاونت علمی و فناوری و طرح توسعه فناوری های زمین شناسی و معدن آماده است تا از شرکت های دانش بنیان و خلاقی که خدمات و محصولات هوشمندسازی گردشگری زمین را ارائه دهند، حمایت می نماید.

ایجاد ناحیه نوآوری و فناوری زمین و معدن

اسپهبد با بیان این که علاوه بر پدیده های زمین شناسی، دیگر حوزه های مرتبط هم ظرفیت پیوستن به گردشگری زمین برخوردارند، ادامه داد: در این شاخه از فناوری های زمین، می توان به بهره گیری از آثار مجذوب کننده تاریخی، بوم شناختی، باستانی و میراث فرهنگی هم پرداخت. حوزه هایی که گردشگری زمین را با گردشگری تاریخی، فرهنگی، سلامت و هنر هم پیوند می دهد که هرککدام با استفاده از پتانسیل های نهفته سرزمینی ایران می توانند در سطح منطقه ای و بین المللی به یک منبع عایدی پایدار و افزایش سهم فناوری از فراوری ناخالص ملی تبدیل شوند.

مشاور طرح توسعه فناوری های زمین شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه گردشگری پایدار را یکی از اولویت های این طرح دانست و گفت: در طرح جامع توسعه مالی زمین و معدن، نگاه از اکتشاف و استحصال سنتی برداشته شده است و شناخت زمین از منظر فناورانه در اولویت قرار گرفته است. بعلاوه ایجاد ناحیه نواوری و فناوری های زمین شناسی و معدن، از دیگر طرح های مورد توجهی است که می تواند به ایجاد اقتصاد مولد و رو به پیشرفت در این فناوری بیانجامد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فعالان اکوسیستم نوآوری از معدن ارزش افزوده می آفرینند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالان اکوسیستم نوآوری از معدن ارزش افزوده می آفرینند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید