سطوح نرمال قند خون برای بزرگسالان

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، انسولین و گلوکز هورمون هایی هستند که سطوح قند خون فرد را معین می نمایند. در این مقاله به آنالیز مقادیر پایین، بالا و نرمال گوکز در بچه ها، افراد بزرگسال سالم و افراد دیابتی می پردازیم.

سطوح نرمال قند خون برای بزرگسالان

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

انسولین و گلوکز هورمون هایی هستند که سطوح قند خون فرد را معین می نمایند. در این مقاله به آنالیز مقادیر پایین، بالا و نرمال گوکز در بچه ها، افراد بزرگسال سالم و افراد دیابتی می پردازیم.

قند خون که به اسم گلوکز خون هم شناخته می شود، نقش مهمی در فراوری انرژی ایفاء می نماید. رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات منظم ورزشی به حفظ سطوح نرمال قند خون در افراد بزرگسال و بچه ها یاری می نماید. افرادی که مبتلا به دیابت هستند، هم می توانند سطوح گلوکز خون خود را به یاری رژیم غذایی متعادل، ورزش و داروها کنترل نمایند. استرس فیزیولوژیکی، سوء مصرف دارو و استفاده از بعضی داروها می تواند عوارض جانبی بر سطوح قند خون داشته باشد. دو هورمون آنتاگونیست به نام های انسولین و گلوکاگون میزان گلوکز خون را تنظیم می نمایند.

سطوح نرمال

سطوح نرمال گلوکز برای بزرگسالان در محدوده 70 تا 100 میلی گرم بر دسی لیتر می باشد. در واقع، سطوح قند در حال تغییر می باشد. این سطوح در تمام طول روز نمی توانند به حالت ثابت باقی بمانند. در هنگام صبح، سطوح گلوکز پایین بوده، در حالی که بعد از ناهار این سطح افزایش پیدا می نماید و دوباره به حالت نرمال برمی شود. بنابراین، میزان گلوکز موجود در خون در زمان های مختلف میزان گیری می شود.

آزمایشات مختلف در رابطه با سطح گلوکز خون

معمولا، سطوح گلوکز خون بعد از 8 ساعت ناشتا میزان گیری می شود. این آزمایش به نام گلوکز خون ناشتا نامیده می شود. در افراد بزرگسال، این سطح باید بین 70 تا 99 میلی گرم بر دسی لیتر باشد. در بچه ها، سطح 100 میلی گرم بر دسی لیتر به اسم سطح نرمال قند بعد ناشتا در نظر گرفته می شود.

سطح گلوکز میزان گدیری شده دو ساعت بعد از ناهار به اسم سطح گلوکز بعد از غذا شناخته می شود. نمونه خون گرفته شده در هر زمان در طول روز به منظور آنالیز گلوکز خون تصادفی مورد استفاده قرار می گیرد. پزشک ممکن است از شما بخواهد که محلول شیرینی را نوشیده و سپس نمونه خون شما را 4 تا 5 مرتبه به فاصله هر 30 تا 60 دقیقه بگیرد. این آزمایش به اسم تست مقاومت به گلوکز شناخته می شود. همه این آزمایشات به تشخیص دیابت یاری می نماید.

علل و علائم دیابت

هنگامی که مقادیر گلوکز خون تا حدی بالاتر از میزان نرمال باشد، خطر ابتلا به دیابت وجود دارد. این بیماری به اسم پیش دیابت شناخته می شود. انجام آنالیز های منظم به تشخیص دیابت در مراحل اولیه بیماری و در نتیجه کنترل این بیماری به یاری رژیم غذایی مناسب، ورزش و داروها یاری می نماید. تکرر ادرار، افزایش زمان بهبودی زخم، گرسنگی و تشنگی شدید، احساس تاری در دید، عفونت های مکرر، کاهش وزن، ضعف بیش از حد و تغییرات در پوست نشانه هایی از بروز دیابت می باشد. چاقی، فشار خون بالا، سابقه فامیلی، مقاومت به انسولین، سطوح پایین انسولین، سطوح بالای کلسترول و تری گلیسرید و عدم انجام ورزش بعضی از عوامل شایعی بوده که منجر به بروز بیماری دیابت می شود.

نمودار سطوح قند خون برای بزرگسالان

قند خون

نشانه ها

کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر

قند خون ناشتای پایین

70 تا 99 میلی گرم در دسی لیتر

قند خون ناشتای نرمال برای افزار بزرگسال

100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر

قند خون معیوب یا پیش دیابت

126 میلی گرم در دسی لیتر

دیابت

حدود 70 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر

قند خون نرمال تصادفی

حدود 70 تا 145 میلی گرم در دسی لیتر

قند خون نرمال بعد از غذا

کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر

مرحله اولیه هیپوگلیسمی

50 میلی گرم در دسی لیتر

هیپو گلیسمی

کمتر از 50 میلی گرم در دسی لیتر

شوک انسولین

145 - 200 میلی گرم در دسی لیتر

میزان بعد از وعده غذایی در اوایل دیابت

بیشتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر

میزان بعد از وعده غذایی نشان دهنده بروز دیابت

مقادر قند خون کمتر از حد نرمال نشان دهنده بروز هیپوگلیسمی می باشد، در حالی که مقادیر بالاتر از حد نرمال نشان دهنده هیپرگلیسمی می باشد. با نگاهی به نمودار زیر، این شرایط برای بزرگسالان و بچه ها توضیح داده شده است.

قند خون

بچه ها

بزرگسالان

نرمال

70 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر

70 - 140 میلی گرم در دسی لیتر

پایین

زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر

زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر

بالا

بالای 140 میلی گرم در دسی لیتر

بالای 180 میلی گرم در دسی لیتر

افرادی که قند ناشتای طبیعی دارند، ممکن است قند بالای بعد از غذا داشته باشند. غذاهای حاوی قند پایین آن دسته از غذاهایی هستند که باعث بروز نوسانات شدید در سطوح قند خون شما نمی شوند. سیر، توت، دارچین، بادام، آووکادو، سویا، لوبیای پخته، سبزیجات پخته شده، ماهی سرخ شده، عدس، صدف، مرغ، ماهی ساردین و ماکارونی نمونه هایی از بعضی غذاها بوده که به کاهش سطوح قند خون یاری می نمایند. گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی روزانه می تواند به حفظ سلامتی بدن و جلوگیری از بروز هر گونه عواقب خطرناک ناشی از سطوح بالای قند خون یاری کند. رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات منظم ورزشی به حفظ تعادل هورمونی و سلامت عمومی افراد یاری می نماید.منبع: راسخون

به "سطوح نرمال قند خون برای بزرگسالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطوح نرمال قند خون برای بزرگسالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید