شهیدی جزو نخستین نسل از طلبه های دانشگاهی بود

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی- هنری منطقه 8 و فرهنگسرای گلستان، مهدی محقق در مراسمی با عنوان یاد استاد که عصر دیروز 26 دی ماه و همزمان با نهمین سال درگذشت مترجم نهج البلاغه برگزار گشت گفت: من، سید جعفر شهیدی، سید محمد بهشتی، امام موسی صدر و سید محمدرضا علوی جزو نخستین طلبه هایی بودیم که دانشگاه رفتند و علاوه بر دروس حوزوی با علم روز هم آشنا شدند.

شهیدی جزو نخستین نسل از طلبه های دانشگاهی بود

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ادامه بیان نمود: هر کدام از ما هدفی را دنبال می کردیم. برای مثال من دلم می خواست به دانشگاه های خارج از کشور بروم که دو سال در لندن و دو سال هم در دانشگاه مک گیل کانادا تدریس کردم. امام موسی صدر کوشید تا در کشورهای عربی چون لبنان نفوذ کند. دکتر شهیدی هم می خواست بر زبان عربی مسلط شود و چون یک عرب زبان فرهیخته، به این زبان بخواند و بنویسد و جالب این که همه ما به آنچه می خواستیم رسیدیم.

محقق، طنز را یکی دیگر از ویژگی های سید جعفر شهیدی دانست و اضافه نمود: کلام او طنازانه بود و جا و مقام هر سخن را می دانست. من از سال 1327 با او آشنا شدم. با هم همکار و دوست بودیم. با هم به دانشگاه رفتیم. در یک دبیرستان به تدریس پرداختیم. یک دوره کتاب عربی برای مقطع دبیرستان تدوین کردیم و او در تمام این سال ها صبوری پیشه کرد و گفته های خود را با زبانی طنزآمیز به گوش مخاطبانش رساند.

پس از آن ایرج شهبازی به شرح درباره شرح مثنوی به کوشش سید جعفر شهیدی پرداخت و گفت: کتاب هایی چون مثنوی معنوی با یک یا دو یا 10 شرح به سرانجام نمی رسند و در هر دوره و نسلی هماهنگ با اقتضائات آن زمان شرح و تفسیر می شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که از همان زمان که مولانا سرودن مثنوی را آعاز کرده، تعداد شارحان این اثر با شمار مخاطبانشان برابری داشته گفت: تاکنون 150 شرح بر مثنوی نوشته شده که هر کدام از این شروح، ویژگی های خاص خود را دارند اما یکی از برترین این نوشته ها، شرح بدیع الزمان فروزانفر بر مثنوی است که 50 سال، به طور مداوم با این اثر بزرگ مولانا سرو کار داشت و تنها توانست 3 هزار بیت اول از دفتر نخست را تفسیر کند.

شهبازی، سیدجعفر شهیدی را ادامه دهنده کار فروزانفر دانست و اضافه نمود: دکتر شهیدی، کار خود را از سال 1372 آغاز کرد و سال 78 به سرانجام برد. او به شرح باقی مانده دفتر اول و پنج دفتر دیگر مثنوی پرداخت.

به گفته این عضو هیئت علمی لغت نامه دهخدا توجه به مسایل تاریخی، مهم ترین ویژگی شرح مثنوی دکتر شهیدی است. همچنین او به مسایل روایی و فقهی، علم حدیث، فقه و تفسیر آشنایی داشته است.

شهبازی در ادامه بیان نمود: دکتر شهیدی در شرح مثنوی به نقد نظرات شارحان قبلی و همچنین لغت نامه دهخدا پرداخته. او حتی سخنان و اندیشه های مولانا را هم نقد کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شهیدی جزو نخستین نسل از طلبه های دانشگاهی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهیدی جزو نخستین نسل از طلبه های دانشگاهی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید