نگاهی به تاریخچه رشته زمین شناسی مهندسی

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، زمین شناسی مهندسی، واقعیت های علمی مشاهده شده یا اندازه گیری شده در سرشت فیزیکی یگانه پوسته زمین را توصیف می نماید.

نگاهی به تاریخچه رشته زمین شناسی مهندسی

به گزارش خبرنگار ، واژه ژئوتکنیک اولین بار در سال 1948 میلادی توسط انستیتوی مهندسان ساختمان بریتانیا به کار گرفته شد و امروزه واژه ژئوتکنیک به مفهوم مجموعه ای مشتمل بر سه دانش مکانیک خاک، مکانیک سنگ و به کار گرفته می گردد.

اما چه تاریخچه ای در پس این رشته هیجان انگیز وجود دارد؟

امروز میخواهد تا با آنالیز این رشته شما را شگفت زده کند!

پس پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

از قرن ها پیش معماران و سازندگان بنا ها بر این نکته معترف بودند که برای جلوگیری از نشست، کج شدن یا فرو ریختن ساختمانشان محتاج آگاهی از شرایط زمین هستند.

البته ساختمان های قدیمی همیشه با توجه به تجربیات سازنده بنا و اغلب به روش آزمون و خطا احداث می شد.

در سال 1776 و زمانی که کولن برای اولین بار تئوری های مربوط به فشار زمین را ارائه داد، استفاده از روش های تحلیلی در آنالیز زمین شروع شد.

آنالیز های کولن بر روی دیواره های حائل نشان داد که وقتی دیوار حائلی کج می گردد، کوهی از خاک ناپایدار در پشت آن ایجاد می گردد که یک طرف آن، دیوار و سمت دیگر آن یک سطح گسیختگی است.

کولن فشار اولیه وارده به دیوار را به وزن گوهه و مقاومت برشی در امتداد سطح برش که برحسب اصطکاک داخلی است، مربوط کرد؛ در سال 1871 اتو مور فرضیه ای عمودی برای مقاومت مصالح زمین شناسی در برابر گسیختگی ارائه داد.

سال ها گذشت تا آنکه ترزاقی مکانیک خاک را به صورت شاخه ای از مهندسی عمران مطرح نمود؛ دانش مکانیک خاک با اولین کنفرانس بین المللی در خصوص مکانیک خاک و مهندسی پی که در سال 1936 میلادی در دانشگاه هاروارد آمریکا برگزار گردید، در سطح جهانی تثبیت شد.

واژه ژئوتکنیک اولین بار در سال 1948 میلادی توسط انستیتوی مهندسان ساختمان بریتانیا به کار گرفته شد و به تدریج مفهوم آن غنای بیشتری یافت، تا اینکه در سال 1974 مهندسی ژئوتکنیک به عنوان رشته ای خاص توسط انجمن مهندسان ساختمان ایالات متحده آمریکا نیز به رسمیت شناخته شد.

شغل های عجیبی که در آینده ظهور می نمایند

امروزه واژه ژئوتکنیک به مفهوم مجموعه ای مشتمل بر سه دانش مکانیک خاک، مکانیک سنگ و زمین شناسی مهندسی به کار گرفته می گردد.

نقش زمین شناسی مهندسی و مسئولیت های حرفه ای

زمین شناسی مهندسی واقعیت های علمی مشاهده شده یا اندازه گیری شده با سرشت فیزیکی یگانه پوسته زمین را توصیف می نماید و به صورت اطلاعات زمین شناسی در می آورد و این اطلاعات را بر تشخیص مرز محدودیت های مهم فیزیکی که می تواند در طراحی، ساخت و نگهداری هر پروژه مهندسی موثر باشد به دانسته های مهندسی تبدیل می نماید.

بیکار ترین رشته های دانشگاهی در ایران + اینفوگرافیک

زمین شناسی مهندسی با ایفای این نقش ویژگی های زمین شناختی محل اجرای پروژه را که در صورت داشتن شرایط نامطلوب سبب افزایش هزینه و در صورت داشتن شرایط مطلوب سبب کاهش هزینه خواهند شد، معین می نماید.

مواد و مصالح زمین شناسی از دیدگاه مهندسی

مواد جامد و طبیعی تشکیل دهنده، بخش های خارجی زمین را به دو گروه اصلی سنگ و خاک تقسیم می نمایند.

گرایش های زمین شناسی مهندسی (Engineering Geology)

زمین شناسی مهندسی ضمن آنالیز تاثیر محیط زمین شناسی بر سازه های مهندسی یا زمین شناسی مهندسی، راهکار های مناسبی برای کاهش یا رفع کردن خطرات احتمالی ارائه می دهد، باید توجه داشت که محیط زمین شناسی اطراف یک سازه به دو صورت با آن در ارتباط است.

بطور کلی زمین شناسی مهندسی به توسط روش های اکتشافی متنوع تاثیر محیط زمین شناسی اطراف را بر سازه مهندسی یا پروژه عمرانی معین می نماید؛ همچنین نقش احداث سازه را در تحریک و تغییر رفتار زمین معین می سازد.

  • سنگ

از نقطه نظر زمین شناسی، سنگ به موادی از پوسته زمین اطلاق می گردد که از یک یا چند کانی که با یکدیگر پیوند یافته اند، درست شده است.

  • خاک

خاک توده ای از ذرات یا دانه های منفصل یا دارای پیوند سست است که بر اثر هوازدگی سنگ به طور بر جا تشکیل شده است؛ درجه سخت و سنگ شدگی خاک ناچیز تا صفر بوده و در بسیاری موارد حاوی مواد آلی است و گیاهان می توانند بر روی آن رشد نمایند.

  • ژئودینامیک

یکی از وظایف مهم زمین شناسی مهندسی تشخیص احتمال وقوع فرآیند های ژئودینامیکی مثل سیل و زمین لرزه که شاید بتوان آن ها را بلایای زمین شناسی نیز نامید، قادرند ضمن ایجاد تلفات جانی، خسارات جبران ناپذیری نیز به سازه مهندسی وارد آورند.

امکان تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه تهران

مهندسانی که در پروژه های عمرانی و ساختمانی فعالیت دارند، باید از شرایط طبیعی که منجر به بروز این مسائل می گردد، آگاهی داشته باشند، تا به این وسیله بتوانند احتمال رخداد هر یک از آن ها را در محدوده سازه مورد نظر برآورد نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نگاهی به تاریخچه رشته زمین شناسی مهندسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به تاریخچه رشته زمین شناسی مهندسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید