خبرنگاران آماده باش گروه های پایش و سمپاشی ملخ در خوزستان

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، اهواز - خبرنگاران - معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان نسبت به هجوم دوباره ملخ ها به استان هشدار داد و گفت: در پی هجوم امروز ملخ ها به آبادان و خرمشهر، گروه های پایش و سمپاشی ملخ در استان در حالت آماده باش هستند.

خبرنگاران آماده باش گروه های پایش و سمپاشی ملخ در خوزستان

محمد قاسمی نژاد یکشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ فلش و سلفی اضافه کرد: با توجه به پیش بینی های سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، امسال احتمال ریزش های بعدی گله های ملخ وجود دارد بنابراین باید آمادگی برای مقابله با آن وجود داشته باشد.

وی از خوزستانی ها درخواست کرد هر کدام نقش ردیاب ملخ را عهده دار شوند و به محض مشاهده، گزارش آن را به نزدیک ترین مرکز خدمات جهاد کشاورزی و یا سامانه 131 بدهند.

قاسمی نژاد اضافه کرد: عملیات پایش ملخ در همه شهرستان ها در قالب 159 گروه پایش و 17 گروه عملیاتی در حال انجام است؛ تا به امروز هفت گروه مشغول به کار بوده و سه گروه نیز امروز در آبادان و خرمشهر در حالت آماده باش هستند.

وی با بیان اینکه سمپاشی به موقع مانع خسارت به مزارع استان شده است، به کشاورزان و دامداران توصیه کرد در زمان سمپاشی تا سه چهار روز، دام های خود را از محل دور کنند.

این مقام مسئول با تشریح شرایط هجوم ملخ ها به خوزستان، توضیح داد: این استان از دوم اسفند ماه با ریزش گروهی ملخ ها در هندیجان و بهبهان، درگیر این مساله شده و عملیات سمپاشی نیز از همان زمان آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

وی اضافه کرد: تا به امروز 2 هزار و 500 هکتار از مزارع این شهرستان به وسیله هواپیمای سمپاش و سمپاش های یو. ال. وی دار (سیستم ابداعی خوزستان که راندمان بالاتری دارد و روی خودروی دوکابین نصب می شود) اجرا شده است.

قاسمی نژاد اضافه کرد: در پی گزارش یکی از صیادان آبادان در تاریخ ششم اسفند ماه نیز گشت و پایش به وسیله قایق در جزایر مختلف این شهرستان با همراهی نیروهای سپاه انجام شد، اما ریزش ملخ کم بود و نیاز به عملیات سمپاشی نداشت.

وی ادامه داد: 12 اسفندماه نیز 2 گله ملخ وارد فضای آسمان آبادان شدند که توسط نیروهای جهاد کشاورزی پیگیری شدند؛ این گله ها تا شادگان حرکت کردند اما با وزش باد از کشور خارج شدند و به سطح زمین ریزش نکردند.

قاسمی نژاد گفت: ساعت 11 صبح امروز (18 اسفند) سه گله میلیونی ملخ به آسمان آبادان وارد و به صورت پراکنده پخش شد اما در سطح زمین ریزش نکرد.

وی اضافه کرد: این گله های ملخ تا ساعت 13 در آبادان بودند و بعد در ارتفاع کمتری به سمت خرمشهر حرکت کردند، اما وزش باد آنها را جابجا کرد و ریزش اتفاق نیفتاد البته هنوز نمی دانیم، وزش باد آنها را به کدام سو برده است.

معاون جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تشکیل گروه های عملیاتی در آبادان و خرمشهر اعلام نمود: گروه های سمپاش اکنون در منطقه در حالت آماده باش هستند و مقدار زیادی سم آماده شده تا در زمان لزوم، سمپاشی شوند.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه ملخ ها سوار بر بادهای مرطوب حرکت می کنند، نمی توان جهت ظهور و ریزش آن را پیش بینی کرد اما شواهد و تجارب نشان می دهد که در صورت آلوده شدن خرمشهر و آبادان، احتمال دارد تا شهرستان های شادگان، کارون و اهواز نیز حرکت کنند.

قاسمی نژاد اضافه کرد: با توجه به استفاده از سموم با پایه گیاهی، این سموم برای انسان و دام خطری ایجاد نمی کند اما ظرف 48 ساعت ملخ ها را از بین می برد؛ ملخ ها مزارع کشاورزی را مورد هجوم قرار می دهند و به شهرها کاری ندارند.

براساس این گزارش، ملخ صحرایی یکی از مضرترین انواع ملخ ها است؛ این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و خسارت آن در حالت تهاجمی شدید است.

دسته های پیاده ملخ ها و ملخ های بالدار هرگونه سبزی از علوفه، غلات، صیفی جات، درختان و حتی علف های هرز را در جهت خود از بین می برند.

بهمن پارسال نخستین گله ملخ صحرایی (دریایی) وارد شهرستان ساحلی هندیجان شد و به فاصله کوتاهی بخش هایی زیادی از خوزستان را درگیر کرد.

استان خوزستان با تولید سالانه 16.2 میلیون تن محصولات کشاورزی، باغی، دامی و شیلاتی و عمل آوری بیش از 124 نوع محصول، از نظر حجم تولیدات و تنوع محصولات رتبه نخست را در کشور دارد.

ارزش تولیدات کشاورزی خوزستان حدود 150هزار میلیارد ریال برآورد شده است. اهمیت بخش کشاورزی خوزستان به لحاظ تولیدات مهمی همچون گندم، شکر و ذرت در کشور به گونه ای است که بروز هرگونه آفت بیرونی، درونی یا حوادث غیرمترقبه ای همچون سیلاب بهار 98، بر کل کشاورزی کشوراثرگذاراست.

سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در سطح 750 هزار هکتار از 9 استان جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شده بود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران آماده باش گروه های پایش و سمپاشی ملخ در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آماده باش گروه های پایش و سمپاشی ملخ در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید