همه پرسی از مردم اوکیناوا در خصوص جابه جایی پایگاه آمریکا

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، اهالی اوکیناوا امروز (یکشنبه) درباره جابجایی پایگاه نظامی ارتش آمریکا در یک همه پرسی شرکت می نمایند؛ همه پرسی ای که بیانگر احساس آنها درباره نیروهای آمریکایی در کشورشان است.

همه پرسی از مردم اوکیناوا در خصوص جابه جایی پایگاه آمریکا

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این همه پرسی لزوماً الزام آور و لازم الاجرا نیست اما تمایل برای سنجش احساسات عمومی در خصوص جابجایی پایگاه هوایی فوتنما که طرح دولت شینزو آبه، نخست وزیر این کشور است، بالا است.

این قضیه از سال 1995 شروع شد، هنگامی که خشم عمومی نسبت به اعضای سرویس نظامی آمریکا که به یک دختر 12 ساله تجاوز نموده بودند، بالا گرفت. پایگاه هوایی فوتنما برای مدت ها به دلیل اینکه وجودش در مناطق مسکونی خطرناک است مورد انتقاد نهاده شد. واشنگتن همچنین توافق کرد تا تعدادی از پرسنلش را به قلمرو اقیانوس آرام ایالات متحده در گوام انتقال دهد.

حالا یک پایگاه جایگزین در محل دفن زباله ساحلی به نام هنوکو به وجود آمده است. منتقدان اما گفته اند که وجود این پایگاه به زندگی صخره های مرجانی آسیب میزند.

تومومیچی شیمابوکورو که در یک هتل در جنب ساحل کار می نماید، می گوید: اینجا نیروهای آمریکایی زیادی وجود دارد. البته که 99 درصد آنها انسان های خوبی هستند اما یک درصد آنها نیز وجود دارند که کارهای شرورانه انجام می دهند. این برای ما سخت است.

او در یک مکالمه تلفنی به آسوشیتدپرس گفت: من حس می کنم که بیشتر اهالی اوکیناوا در اعتراض به این برنامه رأی دهند.

رسانه های ژاپنی طی نظرسنجی های خود تعیین نموده اند که رأی دهندگان به احتمال زیاد برنامه هنوکو را رد می نمایند و نمی پذیرند. حدود 1.16 میلیون نفر از ساکنان اوکیناوا که 18 سال یا بیشتر دارند مجاز به رأی دادن در این همه پرسی هستند و انتظار می رود شرکت در همه پرسی بالا باشد. تمایل ها به رد این برنامه نه تنها بین ژاپنی ها بالا است بلکه تمامی صلح طلبان جهان نیز با مردم ژاپن هم عقیده هستند.

پرسش اصلی رفراندوم بدین توضیح است: جایگزینی پایگاه هنوکو در ساحل برای ارتش آمریکا به جای پایگاه فوتنما. همچنین پاسخ ها قرار است بدین توضیح باشد: من موافق هستم یا موافق نیستم.

اگرچه اوکیناوا تنها یک درصد از اراضی کشور ژاپن را تشکیل می دهد اما با این حال محل استقرار حدود نیمی از 54 هزار نیروی آمریکایی مستقر در ژاپن است و این باعث شده تا تحت یک توافق دو جانبه امنیتی حدود 64 درصد از این اراضی مورد استفاده نیروی های آمریکایی قرار گیرد.

ژاپن برای دفاع خود به صورت قابل توجهی به آمریکا تکیه می نماید و دولت گفته است که حتی اگر در همه پرسی طرح هنوکو رد گردد جا نمی زد و ثابت قدم می ماند.

برای سال ها هنوکو محل اعتراضات و تجمعات بیشماری بوده است. انتخابات سال گذشته که با انتخاب دنی تاماکی، فرماندار اوکیناوا همراه بود، انرژی جدیدی به این جنبش تزریق کرد.

پرسش اصلی بسیاری از اهالی اوکیناوا این است که چرا عملیات های نظامی آمریکا نمی تواند به مناطق دیگر ژاپن منتقل گردد. چنین طرح هایی اصولاً با پیشرفت های کمی همراه بوده اند و باعث شده اند تا مردم اوکیناوا احساس نمایند که با آنها درست رفتار نمی گردد.

کولونل جان هاتچسون یک سخنگوی نیروهای آمریکا در ژاپن گفته است که هنوکو قراردادی دو جانبه است که در راستای تعطیلی فوتنما به وجود آمده است. او همچنین بیان نموده است که وجود این پایگاه به معنی باقی ماندن ظرفیت های حیاتی برای امنیت ژاپن است. او از اظهار نظر در خصوص همه پرسی ممانعت کرد و گفت که این یک مساله سیاسی داخلی است.

او گفت: ما معتقد هستیم تا روابط خوب خود را با جوامع محلی اوکیناوا ادامه دهیم و بهترین کوشش خود را برای متعادل کردن نگرانی های آنها با ضرورت آماده بودن برای پایبندی به تعهدات قرارداد خود، انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "همه پرسی از مردم اوکیناوا در خصوص جابه جایی پایگاه آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه پرسی از مردم اوکیناوا در خصوص جابه جایی پایگاه آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید