پژوهش با پول دولت محصول ندارد، هیچگاه مثل حالا برای پژوهش هزینه نشده است

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه فرهنگ نفتی و بچه پولداری، خطرناک است، گفت: اگر می خواهیم از پژوهش محصولی بدست آوریم نباید از پول دولتی استفاده کنیم.

پژوهش با پول دولت محصول ندارد، هیچگاه مثل حالا برای پژوهش هزینه نشده است

به گزارش وبلاگ فلش و سلفی، سورنا ستاری در شورای اقتصاد مقاومتی خوزستان که امروز (دوشنبه 20 خرداد) در اهواز برگزار گردید با بیان اینکه ایران کشوری پولدار است، اظهار کرد: در تاریخ چند هزار ساله ایران هیچگاه به اندازه امروز در بحث آموزش و پژوهش هزینه نشده است. بودجه کشور بر سه پایه دفاع، آموزش و بهداشت قرار گرفته است و در این زمینه هیچگاه به اندازه امروز در بحث آموزش هزینه نکرده ایم.

وی اضافه نمود: اینکه چرا در کشور با وجود این حجم از هزینه کرد در بحث آموزش اما اشخاص سرآمدی مانند ابوعلی سینا به وجود نیامده اند به دلیل آن است که این مساله احتیاجمند یک اکوسیستم و محیط است. پول برای این محیط مؤثر است اما قطعاً در صندلی پنجم یا ششم اثرگذاری است و عوامل مهمتری از پول بر روی این اکوسیستم اثرگذار خواهند بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه کیفیت پول نیز در محیط رشد افراد اثرگذار است، توضیح داد: اگر می خواهیم از پژوهش محصولی بدست آوریم نباید از پول دولتی استفاده کنیم. پژوهش زمانی محصول می دهد که بخش قابل توجهی از بودجه آن توسط بخش خصوصی تأمین گردد. در این زمینه هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که بیش از یک یا 1.2 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را در بخش پژوهش هزینه کند.

ستاری مطرح کرد: اگر تصور می گردد که می توان از پژوهشی که بودجه آن به صورت 100 درصدی توسط دولت تأمین می گردد، محصولی بدست آورد قطعاً این تصور اشتباه است. در این زمینه زمانی پیروز خواهیم بود که بخش قابل توجهی از هزینه های پژوهشی کشور توسط بخش خصوصی تأمین گردد.

وی در مورد عملکرد پارک های فناوری ادامه داد: پارک های پیروز کشور، پارک هایی هستند که نسبت هزینه کرد بخش خصوصی به دولتی در آنها 8 به یک است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه نفت چیز خوبی است، گفت: آنچه که خطرناک است فرهنگ نفتی و فرهنگ بچه پولداری است که به واسطه وجود نفت برای ما ممکن است اتفاق بیافتد. اگر می خواهیم استعدادها را در درون کشور حفظ کنیم باید از این فرهنگ دوری کنیم و یک محیط را برای رشد استعدادها فراهم کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه در فرهنگ نفتی هر پیشرفتی با پول اتفاق می افتد، گفت: اینکه بعضی از جوانان به فکر خروج از کشور هستند فقط مساله مالی و پول نیست بلکه آنها احساس می نمایند که وقتشان در کشور تلف می گردد و محیط برای آنها فراهم نیست.

وی با بیان اینکه ابتدا باید مفهوم توسعه را در استان خوزستان تعریف کنیم، مطرح کرد: اینکه فکر می کنیم اشتغال و نوآوری با پول به وجود می آیند صحیح نیست و همه این مسائل به دلیل وجود فرهنگ نفتی در درون کشور و استان خوزستان است. زمانی می توانیم در خوزستان اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم که همه مسئولان بخواهند مالی جدا از نفت داشته باشند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور توضیح داد: آنچه که باعث رشد و توسعه یک استان می گردد، ظرفیت های بومی آن استان است و ما نیز بر روی این ظرفیت های بومی برای رشد و توسعه تاکید داریم. اقتصاد دانش بنیان بر پایه این ظرفیت های بومی شکل می گیرد و رشد می نماید و باید به این ظرفیت ها توجه ویژه کرد.

ستاری با بیان اینکه باید زاویه حرکت را در بسیاری از موضوعات تغییر دهیم، گفت: بسیار راضی هستم که همه به دنبال این مساله هستند و اگر همه بخواهند قطعاً شرایط بهبود پیدا می نماید و مسائل حل خواهد شد. همدلی از هر چیزی مهم تر است و باید به آن توجه کرد. در خوزستان باید به کارآفرینی توجه و محیط برای شخص کارآفرین مهیا گردد تا آن شخص بتواند به فراوری شغل بپردازد.

وی با اشاره به نقش توسعه ای دانشگاه در جوامع ادامه داد: دانشگاهی که نتواند کوچه کنار خود را درست کند، قطعاً نمی تواند در جامعه اثرگذار باشد و مسائل آن جامعه را حل نماید. در داخل مدل های پیروزی از نقش دانشگاه و شتاب دهنده های کسب و کار داریم که احتیاج است از تجربیات پیروز آنها استفاده گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پژوهش با پول دولت محصول ندارد، هیچگاه مثل حالا برای پژوهش هزینه نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش با پول دولت محصول ندارد، هیچگاه مثل حالا برای پژوهش هزینه نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید